Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18 >> 50 besök idag (68829 totalt) |
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Både svarv och fräs finns på min ständiga "villhöverlista". Jag har dock väldigt svårt att veta vad jag ska ha dem till, förutom att jag skulle vilja tillverka saker. Du visar ju att de på ett sätt kan vara självmotiverade, dvs att man kan tillverka delar till maskinerna = då finns ju ett verkligt behov. Tyvärr får jag fortsätta drömma, bristen på utrymme gör att det inte är möjligt på överskådlig tid iaf. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Japp, det blev en ny Kinafräs, återkommer med lite mer info snart. Jag har använt den här blåneringsvätskan hittills https://www.sportec.se/produkter/vap Ganska dyrt literpris och nu är flaskan slut så jag har köpt en flaska sånt här http://stockholmsvapenfabrik.se/shop Vi får se hur det fungerar, giftigt är det iaf så det måste ju vara bra
Det finns alltid plats i maskinträsket _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
aaah den från stockholms vapenfabrik verkar intressant (kr/liter...)
Sett att This old Tony använt denna, och den va ju inte heller direkt gratis nämligen... https://shop.luftvapen.se/vapenvard/ _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Jag har följt ett antal auktioner på Mattson & Zetterlund VF600 fräsmaskiner det senaste året och samtliga har dragit iväg en bra bit över 20 000 kr. Lite väl mycket pengar för maskiner med 30-40 års slitage som dessutom måste hämtas på nåt industriområde i obygderna. Det kändes mer och mer ovärt för varje auktion som gick ut.
Så det fick bli en helt ny Cormak ZX7032G bänkfräs. Tillverkad i Kina, importerad och såld av Cormak i Polen. Totalpris med frakt fram till garageporten blev 21 400 kr. Helt otroligt att pallen gjord av kinesiskt spillvirke har överlevt seglatsen över de sju världshaven och ett okänt antal omlastningar av diverse hamnsjåare och lastbilschaufförer Ganska snart kom det in ett kundjobb, så den lilla Julaborrmaskinen fick lämna plats åt den betydligt större bänkfräsen. För att göra livet med den nya maskinen lite enklare så köpte jag en digital på ebay, även den fanns i Polen så den kom hem inom några dagar. Lyxigt värre med LCD-display och överraskande nog "svensk" text i menyerna. Monterade X och Y-skalorna först, Z-skalan kan vänta lite eftersom det redan sitter ett digitalt skjutmått på pinolen. Y-skalan var pilligast att montera, men det blev riktigt bra. Lite ångestfyllt att borra i en ny maskin... X-skalan var betydligt enklare, satte den på framsidan av bordet där det finns ett spår för ett par stoppklackar. Läshuvudet sitter i ett par befintliga gängade hål, så här behövde jag bara tillverka ett fäste. Det är Morsekona 3 i spindeln vilket gör att jag kan använda samma chuckar och tillbehör som jag har till svarven _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Nya fräsen behöver lite mer svängrum så jag byggde om och flyttade hurtsen/stativet. Vi får se om den får stå så här eller om jag ska möblera om lite mer.
Det stora vita skåpet bakom maskinen är ett kassaskåp. Kan ju vara bra att ha nåt med lite massa ifall man behöver ta spjärn nån gång... Min gamle far undrade lite försiktigt om jag kunde tillverka ett par sprintar till trepunktslyften på traktorn. Eftersom jag är en god och välartad son skred jag till verket på självaste påskafton. I sann socialistisk anda använde jag en avkörd drivaxel från Volvo 940 som ämne. Solidaritet! Provmonterad sprint på snöslungan, TIG-svetsade fast en "vridaochbändapinne". Påskdagen ägnades åt att städa svarven... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Fick äntligen tummen ur och monterade Z-skalan på fräsen, så nu är digitalen komplett.
Har även gjort ett litet snabbt kundjobb åt en rejsian, en kopplingsaxel till en Land-Rover som svarvades ner lite grann och fick ett par nya bussningar i oljebrons. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Inget stort, men nåt litet.
Några extra T-spårmuttrar är alltid bra att ha. Ville snåla lite med materialet så jag kapade av muttrarna med en slitsfräs. Jag fick såklart tillverka dornet till slitsfräsen också, så det blev en vända i svarven med det. Slitsfräsen är hela 0,5 mm tjock, som tur är gick den sönder precis när sista snittet var nästan klart... Bara att börja Traderaknarka igen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Har varit lite inaktiv på forat sista tiden, men det har hänt lite i verkstaden då och då.
Inledde semestern med att åka och hämta en delningsapparat och ett rundmatningsbord, för man kan ju inte ha en fräsmaskin utan dessa tillbehör! Nånting är väldigt viktigt på tyska! Närproducerat av smålänningar! De såg inte så tunga ut på bilderna i annonsen, och jag klarade ju faktiskt att marklyfta dem när de skulle lastas i bilen. Tur att jag inte vägde dem förrän jag kom till garaget... Delningsapparat aus Deutschland. Rundmatningsbord från Värnamo. Jag är inte helt säker på att bordet på min lilla Kinafräs skulle gilla nästan 60 kg gjutjärn från 1958, sen får man ju räkna med ett eventuellt arbetsstycke också... Lite översyn fick det bli iaf, fixade till några risiga gängor i rundmatningsbordet. Fyra slitna 3/8 Whitworth som ska hålla ihop bordet med snäckhjulet, kan ju vara bra om det finns lite gängor där. Det fick bli M10 insatsgängor från Biltema, lär nog fungera i några decennier till. Det var allt för denna gången! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Nice,,,
Jag hade turen att få tocka där grejer på jobbet då en maskin skulle skrotas ut för massa år sen. Lade grejerna i en SJ pall och fick hemkört. Fanns inte på kartan att släpa hem grejerna då jag inte fick köra in bilen på området _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Ja delning apart en fick jag med min gamla Beijer fräs. .fick även en "stickapparat" för tex invändiga krysskilspår.. men ej använd än.... rundmatnings bordet köptes på en marknad.... ett litet för 2k med bara ca 500 mm dia... vart tvungen att köpa mig en säckkärra på nämd marknad.. då det nog väger en 40 kg..eller mer... men trevligt att ha då min fräs är digital lös. ..
_________________ Michael Thulesius |
||||||
Kära läsare ta detta allvarligt ! Delvis inspirerad av tråden har jag precis köpt en gammal svarv. Det visade sig snart att detta bara var starten på en allvarlig köphysteri. Nu är jag rödögd av allt ebay och Tradera knarkande, och sitter med ett hårt belastat Paypal konto Är det verkligen rimligt att betala 285:- för 4 begagnade Öbergs filar ? När man kan köpa 5 nya på Biltema för 105:- Sådana grubblerier hade jag inte tidigare, så det tar på psyket också. Å andra sidan kan man ju i ren terapi tillverka spånor ända in på småtimmarna _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Välkommen ner i maskinträsket! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Hahahaha. Det där känner jag igen.
När jag första gången i fjol fick låna ett riktigt skavstål av en herre ute på en industri, jag blev liksom smått förälskad. Jag som normalt sett aldrig använt något annat än en lagom rostig morakniv eller en sned och trubbig skruvmejsel. Helt plötsligt satt jag å var nära på att klicka hem ett nära historiskt tysktillverkat tungstensskavstål för 4 siffrigt belopp , jag hejdade mig i sista stund å köpte ett enklare nytillverkat skavstål för ungefär hälften. 1 GÅNG !! har jag använt det där skavstålet hittills _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag jobbar ju på en verktygmakaravdelning på Hitachi(fd ABB), jag måste säga jag kan skatta mig lycklig.
Jag ljuger nog inte om jag säger vi har minst 10000 gängtappar i olika dimensioner(iofs en del dubletter och tripletter). Det är helt sjukt vad mycket som sparats genom åren på den avdelningen. Det står listaskåp varstans 1.60 höga fullsmetade i verktyg. Hursom jag svävade iväg. Då ni traderaknarkar, leta efter SKF maskingängtappar, helt överlägsna nyare hokuspokusbelagda från dormer eller liknande. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Anders. Ja gängtappar är något jag med växt mig till att älska med åren.
Det är inte mer än 10 år sedan jag slängde ut udda gängtappar vid inventering/städning (inför en iso-certifiering) på en dåvarande verkstad jag var anställd på. Idag kan jag inte ens nära förstå varför jag inte tog hem dem eller sparade dem i en specifik låda istället. men men. Man lär så länge man lever. I samband med denna inventering tog jag iallafall hem en låda med 5st nya oanvända SKF gängtappar, gissar från 50 talet. Dessa är raka dvs inte maskintappar, men jag är helt övertygad om att dessa lär överleva mig. Helt störst bra stål i dem. Även fast jag misshandlat dem å gängat om hål jag delvis svetsat i. Så är dem fortfarande lika skarpa. Kan du visa någon bild på den modellen du menar, googlade på "maskingängtapp skf" men hittar inte någon specifik modell _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18 >> 50 besök idag (68829 totalt) |