Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
97 besök senaste veckan (68548 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Den här adapterplattan var ju inget märkvärdigt egentligen, men det var kul att testa funktionen för hålcirkel på digitalen och lite annat trams

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Väntar med spänning på uppdatering.

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Inget stort, men ett litet kundjobb har jag lyckats klämma ur mig.



Styrstagsförlängare och rattaxeldito till ett Sevenbygge av nåt slag.

Sen har jag ett litet mysprojekt på gång till mig själv (eller till en av maskinerna egentligen) men det tar vi under julledigheten tänkte jag

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Som sagt:
Väntar med spänning på uppdatering!

God Jul!

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag har funderat ett tag på att köpa ett ursvarvningshuvud, men de som finns till salu på Amazon och Ebay ser ganska taffliga ut så jag bestämde mig för att tillverka ett eget.

Hittade lite ritningar på nätet, alla mått i tum (jänkare) så det blev till att räkna om till millimeter och försöka avrunda så det blev någorlunda jämna heltal.

Nog med text, nu blir det bildkavalkad!

Började med att fuska och köpte ett 40 mm ämne med Morsekona 3. Det råkar vara samma kona i rundmatningsbordet, bra att det kommer till användning...



Några grovskär med vanlig pinnfräs och sen många försiktiga skär med 45 graders vinkelfräs.



Mer bearbetning i ännu mindre skala, fräste ur en ficka med en 3 mm pinnfräs.



Upp med rundmatningsbordet på högkant, borra och gänga diverse hål samt en lite speciell skruv med m6x0,5 gänga.



Mer finlir med vinkelfräsen, denna gång på den rörliga delen av huvudet. Tillverkade en liten mutter också.



En kil av mässing och provmontering av lite delar i den fasta delen.



Båda delarna ihopsatta och ett finskär i svarven så att allt har samma diameter.



Borra och brotscha ett par hål för borrstänger. Rörliga delen är offset åt "fel" håll för att få det yttre hålet på rätt ställe sen.



Jag ville ha skalan på ställskruven lite konisk, 15 graders vinkel. Ny skruv tillverkades och riggades upp i rundmatningsbordet för gravyr av 10 linjer.
Skalan/skallen på skruven är 12 mm i diameter, så det kändes som att det skulle bli plottrigt med mer än 10 linjer.



Slarvade med centreringen av skäret, så linjerna blev lite knepiga. Kanske gör om skruven nån gång...



Och slutligen är det "klart". Ett streck på skruven ger 0,05 mm förflyttning.



Måste fixa till lite kortare borrstänger. Ca 80 mm uthäng är nog lite väl mycket när borrstången är 8 mm i diameter.



Gjorde även ett genomgående hål tvärs igenom underdelen så det går att göra lite större diametrar. Samma här med borrstången, dels är den alldeles för lång och dessutom är skäret på fel sida.
Det får bli att slipa om några gamla pinnfräsar i snabbstål.



Testkörde lite och det känns i maskinen att det blir obalans om man skruvar ut till max. Men det kommer nog att funka bra till smågrejer i mjuka material thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Snyggt jobbat! Inspirerande!

Hur sitter mässingskilen fast? Stänger och ställskruvar?

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6234



Jag fattar inte mycket, men maskin-vackert blir det. Duktig på att skapa spånor, han Anders.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3970



Mycket tjusigt! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Snyggt jobb! mycket trevligt att titta in i din verkstad

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
hnk skrev:
Snyggt jobbat! Inspirerande!

Hur sitter mässingskilen fast? Stänger och ställskruvar?


Kilen sitter lite löst i de två yttre skruvarna, stoppskruven i mitten låser fast kilen mot den rörliga delen.


Kolja skrev:
Jag fattar inte mycket, men maskin-vackert blir det. Duktig på att skapa spånor, han Anders.


Ragnar skrev:
Mycket tjusigt! thumbs up


Janne J skrev:
Snyggt jobb! mycket trevligt att titta in i din verkstad


Tack ska ni ha

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Fränt som tusen,riktigt kul att se och läsa.Jag begriper inte ett jota,men blir imponerad att man bara kan sånt här HUr lång tid tar det att tillverka denna mojäng,på ett ungefär?

_________________
Andreas Nilsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Kymi skrev:
Fränt som tusen,riktigt kul att se och läsa.Jag begriper inte ett jota,men blir imponerad att man bara kan sånt här HUr lång tid tar det att tillverka denna mojäng,på ett ungefär?


Det är ju bara att följa ritningarna...

Jag håller sällan koll på tidsåtgången när jag gör grejer till mig själv, men skulle nog gissa på uppåt 30 timmar.
Det tar tid att klura ut hur man ska hålla fast så här små grejer, tillverka lite fixturer och annat. En del saker fick jag göra om ett par gånger innan det blev som jag ville.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Anders Karlsson skrev:
Det är ju bara att följa ritningarna...
Dem gör man väl efteråt när det är färdigt

Man blir alltid glad när det tillverkas roliga prylar thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Anders Karlsson skrev:


Gjorde även ett genomgående hål tvärs igenom underdelen så det går att göra lite större diametrar. Samma här med borrstången, dels är den alldeles för lång och dessutom är skäret på fel sida.
Det får bli att slipa om några gamla pinnfräsar i snabbstål.

https://rejsa.nu/im/user/556/2022-12-28-17-14-11_2022-12-20_202327.jpg . . . .



Snyggt jobbat =)
Borra tre nya hål för hållskruvarna åt bommen på andra sidan, så kan du vända bommen hur du vill.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Snyggt jobbat.. inser att när jag köpte ett huvud för 2 k att det nog var prisvärt... obs inte nytt Kina utan gammal tysk kvalitet... men detta skulle jag gärna haft!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Anders Karlsson skrev:


Gjorde även ett genomgående hål tvärs igenom underdelen så det går att göra lite större diametrar. Samma här med borrstången, dels är den alldeles för lång och dessutom är skäret på fel sida.
Det får bli att slipa om några gamla pinnfräsar i snabbstål.

https://rejsa.nu/im/user/556/2022-12-28-17-14-11_2022-12-20_202327.jpg . . . .



Snyggt jobbat =)
Borra tre nya hål för hållskruvarna åt bommen på andra sidan, så kan du vända bommen hur du vill.


thumbs up

Michael Th skrev:
Snyggt jobbat.. inser att när jag köpte ett huvud för 2 k att det nog var prisvärt... obs inte nytt Kina utan gammal tysk kvalitet... men detta skulle jag gärna haft!!!


Det gick ett tyskt Wohlhaupter på Tradera för ett tag sen, auktionen slutade på nästan 10 000...
Lite seriösare grejer än mitt hemgjorda http://www.lathes.co.uk/wohlhaupter-upa-boring-heads/

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Jag har ett för 50kona liggande ifall nån är sugen.
Liknande det Anders har gjort men ett äkta Granlund.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Grymt snyggt!

När du gör det där T:et med din 3 mm-fräs. Kör du hela djupet på en gång vääääldigt långsamt eller stegar du nedåt och kör ett finskär på kanterna när du väl är nere på avsett djup?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



var lite osäker om jag tänkt rätt.. det var väll ett tyskt huvud jag hade... jag har köpt en hel del gamal verkstads utrustning genom åren..när tillfälle gavs. köpte detta på en veteran marknad..
men visst det jag har i en gammal trälåda som någon gång används av SAAB att dömma av brännmärket i lådan ,en gång sålt av lunden & lindhe är ett
wohlhaupter upa3/308
Mo.3x1..
så ja "bra skit". precitionen i konstruktionen är som att titta på en välbyggd klocka...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
oneyet skrev:
Grymt snyggt!

När du gör det där T:et med din 3 mm-fräs. Kör du hela djupet på en gång vääääldigt långsamt eller stegar du nedåt och kör ett finskär på kanterna när du väl är nere på avsett djup?


Jag borrade några hål med mindre diameter till nästan maxdjup och sen fräste jag ur resten i små steg. Sista skäret med fullt djup men pyttelite ingrepp för att få bra finish.
Min fräsmaskin har egentligen för lågt maxvarv för så här små pinnfräsar, men det funkade bra ändå. Kylde med tryckluft det sista för att blåsa bort spånorna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11249



Anders Karlsson skrev:

Mer bearbetning i ännu mindre skala, fräste ur en ficka med en 3 mm pinnfräs.


Ja ja, kalla den ficka om du vill men vi andra vet vad du har gjort! thumbs up

En Austin Powers raket!!!






Fast som vanligt blir jag stum över vad du gör, fattar hälften men lär mig något iaf. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
97 besök senaste veckan (68548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande