Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18 >> 97 besök senaste veckan (68548 totalt) |
Inget stort, men ett litet kundjobb har jag lyckats klämma ur mig.
Styrstagsförlängare och rattaxeldito till ett Sevenbygge av nåt slag. Sen har jag ett litet mysprojekt på gång till mig själv (eller till en av maskinerna egentligen) men det tar vi under julledigheten tänkte jag _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Jag har funderat ett tag på att köpa ett ursvarvningshuvud, men de som finns till salu på Amazon och Ebay ser ganska taffliga ut så jag bestämde mig för att tillverka ett eget.
Hittade lite ritningar på nätet, alla mått i tum (jänkare) så det blev till att räkna om till millimeter och försöka avrunda så det blev någorlunda jämna heltal. Nog med text, nu blir det bildkavalkad! Började med att fuska och köpte ett 40 mm ämne med Morsekona 3. Det råkar vara samma kona i rundmatningsbordet, bra att det kommer till användning... Några grovskär med vanlig pinnfräs och sen många försiktiga skär med 45 graders vinkelfräs. Mer bearbetning i ännu mindre skala, fräste ur en ficka med en 3 mm pinnfräs. Upp med rundmatningsbordet på högkant, borra och gänga diverse hål samt en lite speciell skruv med m6x0,5 gänga. Mer finlir med vinkelfräsen, denna gång på den rörliga delen av huvudet. Tillverkade en liten mutter också. En kil av mässing och provmontering av lite delar i den fasta delen. Båda delarna ihopsatta och ett finskär i svarven så att allt har samma diameter. Borra och brotscha ett par hål för borrstänger. Rörliga delen är offset åt "fel" håll för att få det yttre hålet på rätt ställe sen. Jag ville ha skalan på ställskruven lite konisk, 15 graders vinkel. Ny skruv tillverkades och riggades upp i rundmatningsbordet för gravyr av 10 linjer. Skalan/skallen på skruven är 12 mm i diameter, så det kändes som att det skulle bli plottrigt med mer än 10 linjer. Slarvade med centreringen av skäret, så linjerna blev lite knepiga. Kanske gör om skruven nån gång... Och slutligen är det "klart". Ett streck på skruven ger 0,05 mm förflyttning. Måste fixa till lite kortare borrstänger. Ca 80 mm uthäng är nog lite väl mycket när borrstången är 8 mm i diameter. Gjorde även ett genomgående hål tvärs igenom underdelen så det går att göra lite större diametrar. Samma här med borrstången, dels är den alldeles för lång och dessutom är skäret på fel sida. Det får bli att slipa om några gamla pinnfräsar i snabbstål. Testkörde lite och det känns i maskinen att det blir obalans om man skruvar ut till max. Men det kommer nog att funka bra till smågrejer i mjuka material _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Kilen sitter lite löst i de två yttre skruvarna, stoppskruven i mitten låser fast kilen mot den rörliga delen.
Tack ska ni ha _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Det är ju bara att följa ritningarna... Jag håller sällan koll på tidsåtgången när jag gör grejer till mig själv, men skulle nog gissa på uppåt 30 timmar. Det tar tid att klura ut hur man ska hålla fast så här små grejer, tillverka lite fixturer och annat. En del saker fick jag göra om ett par gånger innan det blev som jag ville. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Snyggt jobbat =) Borra tre nya hål för hållskruvarna åt bommen på andra sidan, så kan du vända bommen hur du vill. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Det gick ett tyskt Wohlhaupter på Tradera för ett tag sen, auktionen slutade på nästan 10 000... Lite seriösare grejer än mitt hemgjorda http://www.lathes.co.uk/wohlhaupter- _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Grymt snyggt!
När du gör det där T:et med din 3 mm-fräs. Kör du hela djupet på en gång vääääldigt långsamt eller stegar du nedåt och kör ett finskär på kanterna när du väl är nere på avsett djup? _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||||
var lite osäker om jag tänkt rätt.. det var väll ett tyskt huvud jag hade... jag har köpt en hel del gamal verkstads utrustning genom åren..när tillfälle gavs. köpte detta på en veteran marknad..
men visst det jag har i en gammal trälåda som någon gång används av SAAB att dömma av brännmärket i lådan ,en gång sålt av lunden & lindhe är ett wohlhaupter upa3/308 Mo.3x1.. så ja "bra skit". precitionen i konstruktionen är som att titta på en välbyggd klocka... _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Jag borrade några hål med mindre diameter till nästan maxdjup och sen fräste jag ur resten i små steg. Sista skäret med fullt djup men pyttelite ingrepp för att få bra finish. Min fräsmaskin har egentligen för lågt maxvarv för så här små pinnfräsar, men det funkade bra ändå. Kylde med tryckluft det sista för att blåsa bort spånorna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Ja ja, kalla den ficka om du vill men vi andra vet vad du har gjort! En Austin Powers raket!!! Fast som vanligt blir jag stum över vad du gör, fattar hälften men lär mig något iaf. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18 >> 97 besök senaste veckan (68548 totalt) |