Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
41 besök senaste veckan (68180 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Jag sällar mig till beundrarskaran! Fantastiskt vackert och inspirerande!😀 hatten av!!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Tjusigt!
Tack för att du delar med dig!
Ser med förväntan fram emot nästa uppdatering.

(Austin Powers raket, den var bra thumbs up )

_________________
SO Johansson
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Snyggt! Jag tillverkade ett ursvarvningshuvud till min Arboga som första riktiga projekt när jag släpat hem svarven och fräsen - jag kan lugnt säga att ditt blev mycket finare! Mitt fungerar dock, har borrat ur ett par lagerlägen med det utan problem så det fyller sitt syfte...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag har inte fått tillfälle att testa ursvarvningshuvudet än, men det har tillverkats lite andra tillbehör.

Såga fram ett par ämnen. Det tar ett par minuter med min lilla italienska såg, men den sågar raka och fina snitt thumbs up



Efter ett par timmars spåntillverkning så börjar man skymta vad det ska bli...



Ett par V-block. Praktiskt om man vill spänna fast runda ämnen i skruvstycket.



Eller om man vill hålla fast en axel mot fräsbordet.



Det är ingen superprecision på V-blocken, skulle tro att de felar på ca 0,05 mm sinsemellan, men tillräckligt bra för det jag kommer att använda dem till.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul projekt, jag blev lite inspirerad att göra egna bara för att..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ibland har det sina fördelar att jobba på prototypverkstaden i "Den Stora Lampfabriken".
Med en maskinpark som bland annat innehåller en stansmaskin och en kantpress så kan man tillverka användbara grejer till hobbyverkstaden thumbs up

Ett par borrställ för mina borr med Morsekona 1, 2 och 3. Diametrar från 13 upp till 29 mm än så länge, saknar några som synes men det finns också ett antal dubletter.
Monsterförsänkaren fick en plats längst upp till höger.

Behöver nog minst ett borrställ till för att ersätta den hemslöjdade träklossen längst ner.



Sen måste jag erkänna en sak....

Jag förvarar mina brotschar liggandes ihopslängda i lådinsatser från Ikea...
Där ligger dessutom en massa andra osorterade borr som borde slipas...



Finns det nån stödgrupp där man kan snacka ut om sånt här? Jag skäms...




_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Vänta kan jag ta kort på min borrlåda......
Då blir du å må bra direkt =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Tjusigt!

Det där med borrslipning är ju ett kapittel för sig, hur gör du?

_________________
SO Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Behöver du fräsar?

Jag har överflöd av 25mm 20mm och även mindre.


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Vänta kan jag ta kort på min borrlåda......
Då blir du å må bra direkt =)




NBC2 skrev:
Tjusigt!

Det där med borrslipning är ju ett kapittel för sig, hur gör du?


Jag har en sån här. Klarar mellan 5-15 mm ungefär, med varierande resultat på slipningen.



erikjakan skrev:
Behöver du fräsar?

Jag har överflöd av 25mm 20mm och även mindre.


Det kan vara intressant. Jag skickar ett PM!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Anders Karlsson skrev:


Finns det nån stödgrupp där man kan snacka ut om sånt här? Jag skäms...



Ser helt normalt ut !

Jag misstänker att min arbetsbänk i garaget är alkoholist, för den är konstant full

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



NBC2 skrev:
Tjusigt!

Det där med borrslipning är ju ett kapittel för sig, hur gör du?


Sånt gör man ju för hand

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Jag slipar på frihand och ibland med en jigg liknande din, mycket varierande resultat, ofta till det sämre.

Jag har några gånger testat Tormek T7 (heter T8 numera) till knivar mm, jag gillar den.
Tormek har nu kommit med en borrjigg som verkar vara bra.
Tyvärr ganska dyra grejor men definitivt med på min "villhöver"-lista.
Någon som testat?

_________________
SO Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag köpte en Drill doctor: https://smaskin.se/borrslip-drill-doctor-750x efter att föga framgångsrikt försökt slipa borr på frihand i alla år. Nu är det hur enkelt som helst att få skarpa borr

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Anders Karlsson skrev:

Ganska dyrt literpris och nu är flaskan slut så jag har köpt en flaska sånt här http://stockholmsvapenfabrik.se/shop/sv/utrustning-for-vapenmek/462-bl . . . .

Vi får se hur det fungerar, giftigt är det iaf så det måste ju vara bra





Tjo
Hunnit testa den?
Jag skulle behöva köpa någon vätska typ nu

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
MrCrankyface
Skåne
Här sen Jul 2022
Inlägg: 11



Kan instämma med Janne J.
750x är riktigt trevlig att använda. Man får klura och testa lite för att hitta rätt "startvinkel" när man låser fast borren i chucken, beroende på spiralens stigning och slipvinkel på spetsen, men är det standardborr så är det lite lättare.
Har kört både med jiggar till Tormek T7 kopia(scheppach) och varianten Anders visade på bänkslipen och föredrar helt klart drilldoctorn.
Med stora chucken tror jag den tar upp till 19mm om jag kommer ihåg rätt, och gör även "split-point" om man vill det.

Gällande förvaring av borr så tycker jag detta funkar riktigt bra för "sällan-använda" borrar, brotschar och dyl. Bara svepa in dom och hutta ner i en låda, man kan ju inte ha allt uppmonterat.
https://www.packoplock.se/axelskyddsnat

_________________
Robin Thorén
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Fixxe skrev:
Anders Karlsson skrev:

Ganska dyrt literpris och nu är flaskan slut så jag har köpt en flaska sånt här http://stockholmsvapenfabrik.se/shop/sv/utrustning-for-vapenmek/462-bl . . . .

Vi får se hur det fungerar, giftigt är det iaf så det måste ju vara bra



Tjo
Hunnit testa den?
Jag skulle behöva köpa någon vätska typ nu


Jo, jag har testat lite grann. Det är inte riktigt samma "bett" i den här vätskan som det var i den dyra varianten, men det har funkat bra hittills.
Köp några flaskor aceton också, ju renare grejerna är desto bättre blir det.


MrCrankyface skrev:
Kan instämma med Janne J.
750x är riktigt trevlig att använda. Man får klura och testa lite för att hitta rätt "startvinkel" när man låser fast borren i chucken, beroende på spiralens stigning och slipvinkel på spetsen, men är det standardborr så är det lite lättare.
Har kört både med jiggar till Tormek T7 kopia(scheppach) och varianten Anders visade på bänkslipen och föredrar helt klart drilldoctorn.
Med stora chucken tror jag den tar upp till 19mm om jag kommer ihåg rätt, och gör även "split-point" om man vill det.

Gällande förvaring av borr så tycker jag detta funkar riktigt bra för "sällan-använda" borrar, brotschar och dyl. Bara svepa in dom och hutta ner i en låda, man kan ju inte ha allt uppmonterat.
https://www.packoplock.se/axelskyddsnat


Drilldoctor känns ju som fusk... Men man kanske skulle hålla utkik på Amazon och liknande ifall det dyker upp nån till bra pris.

Sånt där nät vore ju perfekt till mina stackars brotschar, men priserna var lite mastiga?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
MrCrankyface
Skåne
Här sen Jul 2022
Inlägg: 11



Så skakig som man är nuförtiden så behövs det fusk.
Har för mig att smaskin.se kört utförsäljning på dom några gånger, kanske sker igen.

Ja jäklar, priserna tittade jag inte ens på utan tog bara första träffen på google.
Tror det var härifrån jag beställde sist:
https://pacson.se/sortiment/produktskydd-packmaterial/ovrigt-produktsk . . . .

Fortfarande inte billigt men 50 meter räcker ju rätt länge..

_________________
Robin Thorén
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
En sak, eller rättare sagt flera små saker, som jag retat mig på ända sen jag köpte svarven är smörjnipplarna som sitter lite här och där.
Några av dem var trasiga, andra nertryckta i sina hål och några gick inte att komma åt pga att linjärskalan för tvärsliden satt i vägen. Så kan vi ju inte ha det!

Jag började med att skruva isär maskinen lite grann...



Undersidan av släden har nog inte sett dagsljus sen den lämnade Folkrepubliken Kina för 20 år sedan.
Kommunistfinish på glidytorna, notera vinkelslipspåret till vänster där oljan ska passera...



Det var en hel del trix och fix med att få ur de gamla nipplarna och få dit de nya. Passade även på att plugga några gamla gängade hål som nån tidigare ägare gjort.



Toppsliden fick också nya smörjnipplar, alla tre var mer eller mindre kass.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Bytet av smörjnipplarna drog med sig lite andra grejer som jag länge velat rätta till men inte riktigt orkat ta tag i.

Linjärskalan till tvärsliden har suttit monterad så att den sticker upp lite över tvärsliden. Ingen jättegrej egentligen, men det kan komma en dag då jag behöver de tre millimetrarna extra frigång.
Tyvärr gick det inte att montera skalan lägre utan att skapa en massa andra problem, så det fick bli ett byte till en mer slimmad variant.



Det medskickade fästet för läshuvudet dög inte så jag tillverkade ett eget.



Fästet sticker ut ett par millimeter utanför skyddskåpan över skalan så att dubbdockan inte kan slå emot, men jag kan dra fram dubbdockan nästan 10 mm närmare släden jämfört med fästet till den gamla linjärskalan.



Passade på att göra ett nytt fäste till Z-axelns läshuvud också, det blev en bit 10 mm alu istället för 2 mm plåtbiten som satt där förut.



Och som avslutning tillverkade jag några klämmor för att hålla reda på kablarna från läshuvudena.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Dags för ett litet livstecken här igen.

Det trillade in ett kundjobb från en rejsian, en kolv som saknade spår för kolvbultsclips.

Tillverkade en liten fixtur som spändes fast i fyrbackskivan där jag kunde klocka in hålet för kolvbulten.
Först grovmätning med 0,01 mm upplösning.



Sen fick det bli en vända med den lite mer noggranna klockan, 0,002 mm upplösning. Jag nöjde mig nånstans vid 5-6 tusendelars kast.
Alltid kul att driva sig själv till vansinne...



Slipade till ett snabbstål med lämplig radie för clipset och kopierade spåret från en medskickad färdig kolv.





Små nätta grejer är alltid en utmaning men det brukar gå bra om man tar det lite lugnt och försiktigt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
41 besök senaste veckan (68180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande