Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3, ... 37, 38, 39 >> 29 besök idag (175540 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Chassit blir styvare i horisontalplanet såhär + att rören passar bättre + att man troligen inte får plats annars _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Rören ligger bra som de gör, tycker jag. Det ÄR viktigt att få till bra skarvar och fästpunkter. Och på en väl triangulerad rörram blir det inte jättemycket böjning i rören, så för böjningens skull spelar det mindre roll.
_________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Allt ser väldigt fint och genomtänkt ut!
Sånna här trådar (finns inte jättemånga i samma klass) är ju en sån fröjd att läsa. Se alla rör, vinklar, svetsar och se hur allt sakta passar ihop är bättre kvällsunderhållning än någon film eller annat! "Hoppas" det tar tid att få ihop det färdiga resultatet, för det är nästan resan dit som är det roligaste att få se! Lycka till! |
||||||
Skitcoolt projekt! Jag håller med Wiberg, det ser genomtänkt ut av allting vi sett hittills.
Men det här ...
Jag är lika delar imponerad och irriterad över att jag inte kom på det själv, just nu sitter jag och funderar på var jag kan använda det själv och om jag kan ta in det i någon kurs för framtida ingenjörer. Mycket snygg lösning för enstyckesproduktion! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Kul att ni gillar det. =)
Som gammal Linköpings maskinare så kan jag ju komma och föreläsa. haha. Polon var ett i mitt tyckte "kötta med vinkelslipen" projekt. Detta ska vara mer genomtänkt och mer designa, skära och montera(svetsa). mvh Eric J _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Coolt bygge! kommer följas
Jag tycker det ser ut som bilen kommer bli högerstyrd? En fråga, när du ändå börjar med ett blankt blad varför inte göra den vänsterstyrd med en gång? Jag har själv haft flera högerstyrda bilar och personligen ser inga större problem med det men om jag skulle bygga bil från grunden så skulle jag nog ändå försöka bygga vänsterstyrt då det om inte annat breddar potentiella köpare den dagen man bestämmer sig för att avyttra. Och ja, jag vet att de flesta banor i Sverige går i medsols vilket gör det fördelaktigt med hö-styrt men är det verkligen det som får vågskålen att tippa över mot hö-styrt? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
+1 Snor oblygt idén till mina egna konstruktioner! Snyggt bygge detta också, som det förra. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Währner:
Jag funderade på det fram och tillbaka. Jockes bil är högerstyrd. När jag fick väga fördelarna mot nackdelarna så får det blir en högerstyrdbil, växelspaken hamnar fortfarande i högerhanden och det var delvis varför jag valt att sitta på den sidan för jag har funderat ut ett smidigt länkage jag vill bygga. Bilen blir ensitsig, det får inte plats med en stol till samt att jag sitter nästan mer i mitten än på högersidan, dock säger reglementet att jag strikt inte får sitta i mitten. Det ska tydligt visa att jag sitter på en viss sida. Jag har velat fram och tillbaka hur jag ska göra. Men då länkaget blir enklare och jag även får en mer optimal viktfördelning för högerbanor (jag har ju rätt mycket massa så kanske jag ska placera mig bra) mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Ok, bara ett tips ang vxl-spakens placering, för en som aldrig kört högerstyrt är det en vanlig förutfattad mening att det skall vara svårt att växla med vänstern. Det tycker inte jag och många med mig som kör RHD-bilar, Det är något man lär sig mkt snabbt. Största skillnaden är referenspunkten för bilens placering på vägbanan som man måste skifta sida på, speciellt vid körning på allmän väg vilket inte kommer bli aktuellt för dig. Så var inte rädd för att placera växelspaken på vänster sida, det är ett ickeproblem. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jag förstår men själva ideen med att sitta på höger sida var att få länkaget smidigt på högersida om mig.
Nu har jag redan ritat o byggt allt för detta så jag kör vidare på det. Kul att ni gillar det. Håller på för fullt med bakramen och ska väl snart ta tag i och göra bärarmar. Sedan ska jag fräsa spindlar ur ett stycke aluminium. Här kommer lite bilder av modellen. =) mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Jag gick ut 2011. =) Stolt lingare _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Jag kan inte annat än att stämma in i kören av lovord. Ren och skär byggporr Jag har kärat ner mig i Solution Fs TTA-bygge, och det här känns helt klart som samma liga. Ska bli spännande att se fortsättningen!
_________________ Jo a kim Bo me lin |
||||||
Det är väldigt mycket snusk i denna bilden, både bärarmsinfästningar och laserskurna plåtar. Mycket trevlig läsning. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Väldigt snyggt jobbat med bilen. Fint hantverk! Är själv m93 för övrigt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Kul projekt!
har du koll på vikten, eller blir den vad den blir? Vet av erfarenhet att det är extremt lätt att lägga på vikt - många bäckar små hela tiden typ.
Om man ska viktigpettra, är där inte mycket laster i horisontalplanet. Akademiskt problem egentligen, det blir kanske lite extra vikt i förhållande till styvhet att göra sådär, men den är lågt placerad och man ska väl inte underskatta smidigheten att bara kunna ställa burrören ovanpå. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3, ... 37, 38, 39 >> 29 besök idag (175540 totalt) |