Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3, ... 37, 38, 39   >>
29 besök idag (175540 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Snyggt !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Marcus Gustafsson skrev:
erki87 skrev:
https://rejsa.nu/im/user/9716/2018-09-24-14-01-14_img_20180907_174143. . . . .


Oki, nu måste jag visa min inkompetens...

Varför står inte fyrkantsrören upp?
Ja, jag fattar att burrören passar bättre på dem så, men vad finns det mer för fördelar? Om de "stod upp" skulle de väl klara av böjningskrafter i längsled bättre (om det nu ens är en faktor på en väl triangulerad bil).

Bara nyfiken...


Chassit blir styvare i horisontalplanet såhär + att rören passar bättre + att man troligen inte får plats annars

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Rören ligger bra som de gör, tycker jag. Det ÄR viktigt att få till bra skarvar och fästpunkter. Och på en väl triangulerad rörram blir det inte jättemycket böjning i rören, så för böjningens skull spelar det mindre roll.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11257



Jag frågar för att jag inte vet, och hoppas på att lära mig något.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Allt ser väldigt fint och genomtänkt ut!
Sånna här trådar (finns inte jättemånga i samma klass) är ju en sån fröjd att läsa. Se alla rör, vinklar, svetsar och se hur allt sakta passar ihop är bättre kvällsunderhållning än någon film eller annat!
"Hoppas" det tar tid att få ihop det färdiga resultatet, för det är nästan resan dit som är det roligaste att få se! Lycka till!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Skitcoolt projekt! Jag håller med Wiberg, det ser genomtänkt ut av allting vi sett hittills.

Men det här ...
erki87 skrev:



Jag är lika delar imponerad och irriterad över att jag inte kom på det själv, just nu sitter jag och funderar på var jag kan använda det själv och om jag kan ta in det i någon kurs för framtida ingenjörer. Mycket snygg lösning för enstyckesproduktion!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Kul att ni gillar det. =)

Som gammal Linköpings maskinare så kan jag ju komma och föreläsa. haha.


Polon var ett i mitt tyckte "kötta med vinkelslipen" projekt.

Detta ska vara mer genomtänkt och mer designa, skära och montera(svetsa).


mvh Eric J

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Coolt bygge! kommer följas

Jag tycker det ser ut som bilen kommer bli högerstyrd?
En fråga, när du ändå börjar med ett blankt blad varför inte göra den vänsterstyrd med en gång?

Jag har själv haft flera högerstyrda bilar och personligen ser inga större problem med det men om jag skulle bygga bil från grunden så skulle jag nog ändå försöka bygga vänsterstyrt då det om inte annat breddar potentiella köpare den dagen man bestämmer sig för att avyttra.

Och ja, jag vet att de flesta banor i Sverige går i medsols vilket gör det fördelaktigt med hö-styrt men är det verkligen det som får vågskålen att tippa över mot hö-styrt?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1672



Himlar skrev:
Skitcoolt projekt! Jag håller med Wiberg, det ser genomtänkt ut av allting vi sett hittills.

Men det här ...

Jag är lika delar imponerad och irriterad över att jag inte kom på det själv, just nu sitter jag och funderar på var jag kan använda det själv och om jag kan ta in det i någon kurs för framtida ingenjörer. Mycket snygg lösning för enstyckesproduktion!



+1 thumbs up Snor oblygt idén till mina egna konstruktioner! Snyggt bygge detta också, som det förra.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Währner:

Jag funderade på det fram och tillbaka. Jockes bil är högerstyrd.

När jag fick väga fördelarna mot nackdelarna så får det blir en högerstyrdbil, växelspaken hamnar fortfarande i högerhanden och det var delvis varför jag valt att sitta på den sidan för jag har funderat ut ett smidigt länkage jag vill bygga. Bilen blir ensitsig, det får inte plats med en stol till samt att jag sitter nästan mer i mitten än på högersidan, dock säger reglementet att jag strikt inte får sitta i mitten. Det ska tydligt visa att jag sitter på en viss sida.

Jag har velat fram och tillbaka hur jag ska göra. Men då länkaget blir enklare och jag även får en mer optimal viktfördelning för högerbanor (jag har ju rätt mycket massa så kanske jag ska placera mig bra)

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



erki87 skrev:
Währner:

Jag funderade på det fram och tillbaka. Jockes bil är högerstyrd.

När jag fick väga fördelarna mot nackdelarna så får det blir en högerstyrdbil, växelspaken hamnar fortfarande i högerhanden och det var delvis varför jag valt att sitta på den sidan för jag har funderat ut ett smidigt länkage jag vill bygga. Bilen blir ensitsig, det får inte plats med en stol till samt att jag sitter nästan mer i mitten än på högersidan, dock säger reglementet att jag strikt inte får sitta i mitten. Det ska tydligt visa att jag sitter på en viss sida.

Jag har velat fram och tillbaka hur jag ska göra. Men då länkaget blir enklare och jag även får en mer optimal viktfördelning för högerbanor (jag har ju rätt mycket massa så kanske jag ska placera mig bra)

mvh Eric


Ok, bara ett tips ang vxl-spakens placering, för en som aldrig kört högerstyrt är det en vanlig förutfattad mening att det skall vara svårt att växla med vänstern. Det tycker inte jag och många med mig som kör RHD-bilar, Det är något man lär sig mkt snabbt.

Största skillnaden är referenspunkten för bilens placering på vägbanan som man måste skifta sida på, speciellt vid körning på allmän väg vilket inte kommer bli aktuellt för dig.

Så var inte rädd för att placera växelspaken på vänster sida, det är ett ickeproblem.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Dåligt att du inte får sitta i mitten.. Hade varit coolt och ha det som Mclaren F1.

Ska bli väldigt kul att följa bygget, kul att du håller till i samma trakter som mig själv

_________________
Oscar Zettervall
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



erki87 skrev:


**klipp, klipp**

Som gammal Linköpings maskinare
**klipp, klipp**


thumbs up thumbs up

Vilket år? m94 här!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Jag förstår men själva ideen med att sitta på höger sida var att få länkaget smidigt på högersida om mig.
Nu har jag redan ritat o byggt allt för detta så jag kör vidare på det.

Kul att ni gillar det.

Håller på för fullt med bakramen och ska väl snart ta tag i och göra bärarmar.

Sedan ska jag fräsa spindlar ur ett stycke aluminium.

Här kommer lite bilder av modellen. =)

mvh Eric











_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Redan den här lilla biten ger ju en bra fingervisning om var du lägger ribban!






Men det här är ju sjukt sjukt najs! Både de laserskurna stora skivorna och sen den du bockar. Wow thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
DJ skrev:
erki87 skrev:


**klipp, klipp**

Som gammal Linköpings maskinare
**klipp, klipp**


thumbs up thumbs up

Vilket år? m94 här!



Jag gick ut 2011. =) Stolt lingare

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



Jag kan inte annat än att stämma in i kören av lovord. Ren och skär byggporr Jag har kärat ner mig i Solution Fs TTA-bygge, och det här känns helt klart som samma liga. Ska bli spännande att se fortsättningen!

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131






Det är väldigt mycket snusk i denna bilden, både bärarmsinfästningar och laserskurna plåtar. Mycket trevlig läsning. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



erki87 skrev:
DJ skrev:
erki87 skrev:


**klipp, klipp**

Som gammal Linköpings maskinare
**klipp, klipp**


thumbs up thumbs up

Vilket år? m94 här!


Jag gick ut 2011. =) Stolt lingare

Väldigt snyggt jobbat med bilen. Fint hantverk!
Är själv m93 för övrigt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Hehe. Tack hörni!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Kul projekt!

har du koll på vikten, eller blir den vad den blir?
Vet av erfarenhet att det är extremt lätt att lägga på vikt - många bäckar små hela tiden typ.

erikjakan skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
erki87 skrev:
https://rejsa.nu/im/user/9716/2018-09-24-14-01-14_img_20180907_174143. . . . .


Oki, nu måste jag visa min inkompetens...

Varför står inte fyrkantsrören upp?
Ja, jag fattar att burrören passar bättre på dem så, men vad finns det mer för fördelar? Om de "stod upp" skulle de väl klara av böjningskrafter i längsled bättre (om det nu ens är en faktor på en väl triangulerad bil).

Bara nyfiken...


Chassit blir styvare i horisontalplanet såhär + att rören passar bättre + att man troligen inte får plats annars

Om man ska viktigpettra, är där inte mycket laster i horisontalplanet.
Akademiskt problem egentligen, det blir kanske lite extra vikt i förhållande till styvhet att göra sådär, men den är lågt placerad och man ska väl inte underskatta smidigheten att bara kunna ställa burrören ovanpå. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3, ... 37, 38, 39   >>
29 besök idag (175540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande