Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3, 4 ... 37, 38, 39 >> 11 besök senaste veckan (175484 totalt) |
Tjena!
Jockes bil vägde in på 590kg. Min bil kommer få en motor på 352hk. Omräknat till minimivikt blir det 352x2.2(omräkningsfaktorn) = 774kg Så jag kan vikta på rätt bra mot hans. Blir min lättare får jag ha ett lägre laddtryck. Valde turbomotor så jag kan kompensera för att ligga på gränsen. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Very nice! Polobygget var ett avancerat projekt så det här blir väl nästa mästarprov.
Det går att mig-svetsa snyggt om man har rätt utrustning för jobbet. Snyggt och hållbart är inte samma sak men trevligt om man kan göra både och. Har funderat ibland på nåt liknande fast för BMW i8 kaross som är några decimeter större åt all håll. (Gamla gubbar och trånga utrymmen) Jag har sett en i8 GTR med en M3 V8. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Heje
Idag kom min stol hem. En skalstol i kolfiber, superlätt. Om nån har ett justerbart (feamåt o bakåt) underrede så hojta till! Lite trång men det blir ju stadigt. Jag får väl ta o motionera lite. Sedan har jag börjat få klart bakramen. Dem som är lite vaken kan notera en miss jag råkat gjort mot hur jag har caddat. Nästa steg tror jag blir att få dit motor och växellåda på plats samt boxa klart alla rör i ramen. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Finns ju en annan brittisk sportbil som drogs med "samma" problem back in the day. (Dvs svårigheter att komma in/ur med vanliga dörrar. Kanske går hämta inspiration där? Bilen jag tänker på är Ford GT40 Känns i alla fall som en enklare/lättare lösning än att göra den tyska varianten (MB 300SL måsvinge) och i vart fall smidigare än att ha ett demonterbart tak som man får plocka loss och sen sätta fast efter att man kommit in i bilen _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Ska det bli något mer kring snedstagen under bryggan mellan ramsidorna ibak, tex en plåtbotten? De ser väldigt långa och smala ut och med en knix på mitten, om de utsätts för tryckande last. Men de kanske bara är där för styvhet snarare än styrka?
_________________ Markus Ålind |
||||||
Roligt att se detta bygge, grymt imponerad av ditt förra. Det verkar vara en trend på rejsa att man ska bygga en riktig rör-bil efter att man byggt bus-bil
Irl vs CAD - Svetsat ihop det med de två bakre "tvärplåtarna" i omvänd ordning...? Avsiktligt eller misstag? _________________ Victor Hofmeijer |
||||||
Kommer bli fränt Är ju så mycket trevligare och smidigare att bygga när man ritat först. Även jag gammal Linköping maskinare M05 _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Hehe vad kul med kommentarer!
Om jag förstår dig rätt så menar du mellan rören som går bakåt? I sånt fall är min tanke att växellådan som ska sitta imellan faktiskt med ordentliga fästen får hjälpa till och styva upp konstruktionenen. Per kul o tack för du tror på mig. Jaså linköping du med. Såg reportaget om eran bil. Grymt bygge! Har suktat efter en sån kaross. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Det var nog det här mekluuba menade, att övre plåten "lutar bakåt" i CAD:en, men framåt på chassiet. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Hehe ja precis!
Kom på det försent så det fick bli en variant. Ibland har man otur. MEn jag tror när jag fått dit krängare och sånt så kommer man inte tänka på det. Har skickat lite mer skit på laserskärning nu. Sätes fäste för att få ned stolen så mycket det bara går och tilta den bakåt. Sedan har jag ritat ett fäste för att sätta fast SAAB 9-5 styrstammen i ramen. För jävla fint när man kan göra plåtar och sedan skära ut dem. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Slutade lite tidigare idag o drog iväg och börja greja med bilen
Lådan och motorn är nu dockade med varandra. Ska åka o fixa några skruva som ska dit imorgon. Sen kan jag nog lyfta i motor och låda i bilen. Adapterplattan blev jäkligt smidig. Sedan tog jag fram motorn jag ska anväbda o spola av den. Riktigt jävla grisig så det kommer bli många timmar i glasblästern sen. Suck. Men men. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Snygga byggen, både denna och Polon
Undrar lite över stolen, behöver du inte FIA godkänt om du skall tävla ? |
||||||
Tjaao!
Tusen tack. Alltid så jäkla kul med hejarop! Till din fråga så är bilen såpass liten att en fia stol inte får plats och då får jag använda en annan stol. Så det borde gå bra med denna. Idag har jag fixat det sista på adaptern o slängt i motorn i bilen. Fick slipa lite i toppen tyvärr men men. Det blev ett litet hål in till kamhuset så får dra ihop det med tigen sen. Jag ska ha tag i dämpare som är ca 300mm långa och idag kolla jag lite på bakdämpare till typ en yamaha r1 som är 308mm lång. Nån som tror man kan använda sådana? Jag är sjukt dålig på fjädring o sånt. Den verkar bara justerbar osv iallafall. O byta fjäder är ju lätt. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Hade helst sluppit men tråget hamna väldigt lågt. Det får bli en funderare på den.
Har sneglat lite på pumpar på ebay från gamla nascar bilar osv. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3, 4 ... 37, 38, 39 >> 11 besök senaste veckan (175484 totalt) |