Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 37, 38, 39 >> 24 besök senaste veckan (175481 totalt) |
Skulle byggt 2 plattor och provtryckt grejerna lösa, slipper man strula med de på plats sedan.
Galet coolt är de iaf |
||||
Svårt att simulera tryckpulser dock. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
||||
Godmorgon.
Som det är nu är det på tok för skört. Nånting måste göras. Skulke vara kul om man hitta nått kladd man kunde dra på ett enkelt sätt för o göra det starkt. Helt plötsligt kan man ju göra insug med väldigt avancerad design på ytorna. Kommer ladda typ 1.5bar så 2-2.5bar är ju ett måste. Detta är ett experiment i första hand. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
5mm som tunnast.
Sedan har jag ju gjort rännor där det ska förstärkas med glasfiber är tanken. O sen slutligen nån coating. Tycker man känner bara genom o hålla i det att nått måste göras iallafall. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Snyggt plenum!
I spåren du gjort skulle du kunna lägga in nåt styvare än glasfiber. Tänk två U i aluplåt som du skjuter in från varje sida med lite skapligt överlapp. Så att de "står på högkant". Popnita ihop och fyll resten av springan med lämplig fyllnadsmassa. Passa på att göra några fästöron på plåtarna så du har bra punkter att klamma fast kablar i på ett snyggt sätt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
5mm måste räcka gott!? Testa utan, enkelt att drapera det i efterhand. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Att coata plenumet lär tyvärr göra ganska lite för styrkan, däremot gör det mycket för att täta plenumet. Jag har sett lösningen att epoxycoata printade plenum med vanlig lamineringsepoxy, men det har endast varit för tätning och att tåla bensin.
För styrka tror jag på DJs lösning, i kombination med något lager våtlaminerat fiber (glas- eller kol- lär inte göra så stor skillnad) på utsidan. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Är du säker? Skulle kanske printat med nåt fiberförstärkt istället? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
i spåren skulle man kunna linda egentlingen vad som som är starkt... många varv... sedan dränka med epoxi... kanske jobbigt... lagade ett rör en gång.. linda hela med snöre sedan dränkte in med lim..
_________________ Michael Thulesius |
||||
Tror defenetivt på att bara handlägga med tunn kolfibermatta och epoxy. Samt spruta insidan med epoxy oxå.
Jag skulle nog testa 2 varv med typ 200g matta. Sedan putsa av det och lägga klarlack om man är är nöjd med finishen Annars måla med krymplack. Även om det är både starkast och snyggast att lägga så gott som hela i en enda matta, så tror jag det blir starkt nog även med att lägga många småbitar omlott med tanke på utsidans form.. Snyggt designat och smart tillvägagångssätt med. Dessa olika coatings som finns används nog främst när det är större grejor som är produktion på. Snabbt och därmed relativt billigt. Men är det bara ett enda ex till sig själv så tänker jag att Det nog är enklare att använda vad som finns nära till hands. Och så många timmar lär det inte ta heller, lätt klart på en kväll och sedan låta det bara ligga å härda några dagar innan man tar tag i finishen. Hade förövrigt en bekant för många år sedan, säkert tio år sen, han designade ett helt insug, större än ditt men liknande form, byggde upp det manuellt med typ byggskum. Och draperade det i kolfiber, för att sist stoppa hela grejen i bensin så efter någon dag kunde han "hälla ut" formen. Vet inte hur många varv kolfiber han la, men det höll iallafall för Ganska bra laddtryck _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det håller utmärkt med printade plenum om man väljer rätt material och godstjocklek. Jag skulle föreslå färdiga kolfiberpinnar till dina långa ribbor, finns att hitta på valfri hobby-butik, t.ex. https://www.skanehobby.se/kategorier _________________ Pontus Fyhr |
||||
Epoxy på insidan o utsida sen tror jag Armid el Kevlar tråd hade fungerat bra i dina spår för addera massa styrka men ändå bibehålla endel flex istället för spricka.
|
||||
Om nån är duktig o vill klä det med kolfiber så har jag matta men inte tålamodet eller expertisen att kladda.
Kan erbjuda: caddning, svetsning, fräsning o svarvning i utbyte. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
I och för sig sant, men den lösning som visats brukar vara tveksamt förtjust i övertryck. Varje år "vi" (vårt FS-team) kört 3D-printat plenum har det också meckats in backventiler av olika slag för att hantera baktändningar. Det går så klart att dimensionera för det, men nu har vi ju en befintlig komponent att ta ställning till. Däremot håller jag med om att simulera i dator för att avgöra om du behöver förstärka mer än ribborna, eller om det inte kommer att bli ett problem. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Alltså ett vanligt m50insug är typ 3mm och håller för 2 bars ladd länge, dock fiberförstärkt plast och gillar inte baktändningar.
M54 har även ett tunt insug i plast som inte är fiberförstärkt vad jag vet. Nu har ju dessa inte några brottanvisningar på samma sätt, men jag tror det håller utan att kladda en massa. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Är det extruder-printat eller sls-printat?
Är det sls är ju inte lagren i sig något nämnvärt problem om inte upplösningen varit väldigt grov. Själva "brottanvisningen" på ytan är inget att bry sig om då plasten är så mjuk/ seg, däremot om lagren inte fäster i varandra som vid extrudering så "delaminerar" det mellan lagren p.g.a. inhomogenitet/ anisotropi. sls blir i princip homogent. Nu är det förvisso betydligt mindre volym, men jag har kört sls-printade komponenter i abs-liknande plast på en motor med uppåt 2-bars laddtryck, största diameter 70mm, godstjocklek 3mm med lite förstärkningsribbor, utan problem. _________________ Kristoffer Clasén |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 37, 38, 39 >> 24 besök senaste veckan (175481 totalt) |