Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 37, 38, 39   >>
18 besök senaste veckan (175496 totalt)
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



thumbs up
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Prutta ihop slutdänparn idag. Jävlar va det knaka i dem när jag svetsa.

2st 2,5" appledämpare som ett konat rör kommer gå in i som är 3,5" från katten.

Kosta 1000kr istället för 2700:- för vibtant dämparen.






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det två böjjar där inne som styr gaserna eller blir det en "kammare" i mitten??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Det är en kammare.

Fick en genomgång av en gammal saab ingenjör på jobbet.

Tanken är att avgaserna ska sakta ned. Ut arean skall vara större än in arean.

Ger det ett försök. Det är ju ändå bara 350-380hk i bilen

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det fungerar garanterat. Kammaren borde göra dämpningen bättre med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Lite plåtjobb.

Fäste för katt och sedan ett kombinerat fäste för krängare bak och armar som sen ska hålla karossen på plats.




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Som vanligt imponerande hantverk. Ska bli intressant att se hela avgassystemet när det är klart och lite senare även få höra ljudet. Hur var det, hade du bestämt dig att bilen ska få vara vit?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Japp. Det blir nog helt ok.

Saknar flexrör och vband klammer som jag beställt. Lite klantigt o börja utan alla grejer. Så hoppar nog imellan o gör lite täckplåtar.

Ang färgen ian jag inte riktigt bestämma mig.

Just nu lutar det åt smurf gloss blue som finns billigt som wrap o få tag på. Tänkte det kunde vara smidigt o täcka om det blir några fula skador.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Nej för helvete, lacka den racingvit, sen folierar du den i någ obskyr färg vid behov... Inte bra att lacka i konstiga färger för värdet (eller utseendet )

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Erik här uppe har rätt. Vitt funkar alltid, för alla, lätt att underhålla bättra osv. Sen foliera är enkelt och smidigt, inte enkelt att foliera en hel bil, men tar man en del i taget. Lättare att ångra sig senare än att göra ny hellack

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Grabbar, wrappa är väl detsamma som att foliera eller?
Blir fräckt med den blåa!

_________________
Alex N Eriksson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tänkte börja med lite täckplåtar idag. Jag borjar med denna som typ är fyrkantig. Ack så fel jag hade.

Suck höll på o bocka o slipa i typ 2h. Fortfarande inte klar.




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Fortsatte med plåtar idag.

Gäller o tänka till några ggr så det blir rätt.

Har beställt några meter gummilister som ska på sen.

Kolla lite f1 undra om lilleman har dålig syn. Hmm






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det där med plåtar är så jäkla tråkigt när man inte dels är van att arbeta med det, å inte har rätt maskiner. Ventilationskillarna är grymma på sånt där. Sett dem klä in ventialtionstrummor. Isolerade maskiner, osv. Å jäklar vilket snits dem har när dem mäter, blir rätt på första försök nästan jämt.

Har du inte så pass bra 3d modell på bilen att du kunde göra utviken på plåtarna i datorn å beställt skurna /bockade plåtar klart med fästhål å allt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Joo men vi har ju alla maskiner, plåtsax, kantvik osv så jag har inga ursäkter.

Njaa vet inte om cadden skulle göra det helt glipfritt.
Gjorde plåtarna i 3mm nu så det känns rejält. Ett plus o ha plåten på insidan är ju att man inte fastnar med fossingarna.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Varför 3 mm? Förstår att du har en minimivikt att komma upp i, men skulle det inte kännas bättre med vikter att kunna plocka ur om man kör friare event?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Javisst.

Tycker bara 2mm blir så sladdrigt.

Hade jag byggt bilen idag hade jag ritat en ram i tunna fyrkants profiler och sedan klätt allt i aluplåt.

Likt en norma m20 eller radical till vissdel.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Minns när jag byggde micran att jag hade intention att använda 1mm aluminium att klä med. Men insåg att det var för sladdrigt. Testade med 2-3mm oxå men insåg att det är ett helvete att fästa bra på runda rör
Så slutade med 1mm stålplåt som jag gjorde mallar för i papp å punktsvetsade i samtliga fack, la dem underifrån för att få sågott som helt slätt golv och torpedvägg slätt från motorsidan.

Nu lyckades jag ju på något sätt bygga den tyngsta micran i världshistorien. Men ändå. Det går inte åt så många kvadrat att 1 eller 3mm aluminium gör någon stor skillnad i vikt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Precis. Vill gärna ha plåtarna ditskruvade då jag hatar och är för fet o ligga o kuckla i bilen upp o ned. Då kan jag ta bort dem o kuckla med pedalställ osv.

Sen får det väl i värsta fall läcka in lite luft om den inte blir 100% tätt.

I slutändan är det ju ändå en banbil.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



rullar man en sicka i plåtar så kan en 1 mm plåt bli riktigt stabil.

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Läcker in gör det alltid mer eller undre i bilar man byggt själv. Men det spelar å andra sidan ingen roll. Det ska ju givetvis vara så pass tätt att vid en brand ska lågorna hålla sig utanför, men röken tar sig alltid in ändå efter en stund.

Det är nästan bara skönt med lite korsdrag brukar bli varmt ändå på bandagar

Fyrkantsram kommer jag defenetivt bygga nästa gång. Av den anledningen, så mycket enklare att bygga å klä

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 37, 38, 39   >>
18 besök senaste veckan (175496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande