Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39 >> 20 besök idag (175560 totalt) |
Jasså
Det ska jag komma ihåg. Idag fick jag på första vändan med färg. Tog två vändor innan ytan blivit mättad. Så nu är det finslipning och spackling som gäller. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Hehe ja!
Tanken är o göra lite smågrejer nu framöver och sedan lägga i en ny växel i höst när lillen börjar förskola. Ena dagen tycker jag det är rätt lite kvar o nästa så könns det som massor kvar. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Tjoo flöjt
Nu har jag målat o spacklat o fixat 3 vändor. Det får räcka. Golvfärgen verkar bra. Känns hård som glas. Så på måndag åker vi o handlar, Polyester med härdare Glasfibermatta Canubavax Ptfe släppmedel, nån som provat biltemas dry lubespray? Gelcoat Aluminiumroller Penslar Plasthandskar Sax Tanken är o rätta mig om jag har fel (har hjälpt jocke förut o plasta men då har jag främst fått sköta saxen samt rolla): Vaxa ett par ggr Spraya släppmedel Rolla ett ganska tjockt lager gelcoat, typ 2 vändor? Plasta Bryta loss skiten Åka med allt till tippen. Bygga en i aluplåt. Färdig form: (Dem sista stegen skippar jag gärna) _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Jag fick tips av dem som bygger plast på orten att när man inte sprayar gelcoaten så försök lägga 2 tunna lager, mycket gelcoat gör bara delarna sprödare.
|
ang släppmedel så vet jag inte hur ptfe reagerar med polyester. Men till allt jag har gjutit så har jag använt det här släppmedlet:
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems Har rollat på ett lager med en skumroller, har inte haft några problem med att få loss delarna ur formarna trots ganska så annorlunda former. Vad det gäller vaxning så har jag läst och använt mig av att det ska få ligga i ca 24 timmar innan gjutning sker. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Tack för tipsen.
Var inne på lokala bajstunne tillverkaren i stan idag o köpte polyester. Han kunde spraya ut med sin hackpistol som blåser ut polyester och fibrer för en tusing. Finns det nån nackdel o lägga glasfiber på det sättet mot matta o kladda själv? Fick köpa polyester för 50kr litern. Mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Utmärkt sätt att bygga tjocklek för en form. Värdelöst för färdig produkt (tungt, onödigt svagt... vanligen är det för mycket bindemedel i förhållande till fiber jämfört med bra handupplagt).
Edit: en bajstunna behöver inte så mycket hållf. Att spruta är väldigt produktivt, det går fort. Men, laminatet blir oftast väldigt "blött". _________________ Magnus Falk |
Skulle med tro att det fungerar utmärkt till formen, men för tungt och rappligt för golvet,
Jag skulle nog inte gjort själva delen i glasfiber alls heller men det där har jag ju blivit nedröstad gällande flera ggr _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Idag handlade jag allt jag behöver.
Har vaxat två vändor. Gjorde iordning så man lätt kan rulla upp glasfiber o sen klippa/skära det man vill ha. Vi blir nog två som plastar smidigt o ha nån som kan klippa o en som kladdar. Hur funkr det med gelcoat? Kan jag måla två vändor och det kan torka helt? En på jobbet sa att gelcoaten gärna ska vara lite klibbigt när man lägger i plasten. Hur lång tid torkar det på? Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Om du låter gelcoaten torka helt så skall du torka av den med aceton innan du plastar.
Annars har jag känt med ett finger och när plasthandsken fastnar lite lätt men inte lämnar nått kladd brukar vara lagom, beroende på temp o tjocklek osv så ca 45min för min del iaf |
Är nog "too late to the party" men jag skulle föreslå att bygga pluggen med gjutflänsar. Dels för att det blir enklare att vakuumbagga formen senare plus att du kan få ett par 90 graders vinklar för att bygga styrka i färdiga delen.
Tex så har de yttre fenorna rakt vertikalt avslut. Med en 90 graders vinkel i slutet skulle du kunna trimma färdiga produkten med säg 10 mm vinkel och få mycket bättre stadga. Skulle rentav kunna gå ner i material i väggen och därmed få en lättare slutprodukt med samma styrka. Några idéer från en annan glad amatör _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39 >> 20 besök idag (175560 totalt) |