Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... , 37, 38, 39 >> 38 besök idag (175621 totalt) |
Hej gustaf.
Det hade du verkligen rätt i! Enda jag tänker med det är att jag inte är hundra på hur höga kanterna kommer bli. Tänkte asfalten får justera in dem . _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Kanske smart,då ser ju hur höga de kan vara , och plasta till det i formen sen innnan du ska gjuta i kolfiber .
Men frågan är, spricker inte de bitarna och lossnar helt ganska lätt om de tar i asfalten, eller håller det bra kanske om man lägger lite tjockare just i vinkeln mellan "glovet" å den vertikala vingdelen?? Anledningen att jag skulle valt kolfiber istället för glas. Min uppfattning är att det tål mer stryk, det kanske spricker om man kör emot, men går inte av helt och lossnar som jag inbillar mig att glasfiber gör?? Dvs även utan att man gör det skitseriöst med vakum osv. De prylar jag sett tillverkade i glasfiber har ju typ gått i tusen bitar när man kör i , men det kanske är jag som är lite skadad /fått en orättvis uppfatting från alla polare i driftingen, när dem kör i "lite lätt" så är det n8g vanligen mer rejält än de själva menar, Och de delar jag kört emot med formelbilen har dels vart i typ depåfart ellet tom i garaget, men de blir försvagade men håller fortfarande formenoch sitter foetfarande ihop _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Tjoohoo.
Dj har säkert rätt knotan men jag gör den första i glasfiber då kostnaden vill jag hålla ned. Då var iallafall formen plastad. Vi la i lite träreglar o så. Ska skruva på en ordentlig ställning sen om formen blir bra. Sjukt nervös att det kommer se ut som skit och eller att den inte kommer släppa. Reagerade lite på att gelcoat smälte lite på ett par ställen. Men vi får se. Räcker ett dygns härdning eller? Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Det beror på hur väl du vispade polyestern, hyr mycket aceton du slog i den, och hur väl tempererat/ventilerat lokalen är.
Jag märkte väldigt sent hur viktigt vispandet är och exakt rätt mängd aceton. Vispar man för dåligt eller har föe svalt, tyo under 20 grader , härdar det aldrig. Eller i vart fall tar det 2-3dygn Vispar man REjÄLT hårt med 1% härdare 10% aceton , typ elvisp järnet 4-5 min så härdar lätt det över natten i 25 grader med fläktar på i verkstaden. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Aceton påskyndar förångning=snabbare torktid.
Inte för mycket förståss då blir det blaskigt. 5-10% (vikt) Fungerar på samma sätt i polyurethan vid lackering, ( men då använder man inte så ofta aceton då det lätt torkar för fort istället och blir lite matt) utan då använder man oftast andra förtunningar. dock ett bra tips om man har bråttom när man målar något som kanske inte måste bli högblankt, eller när det är gränsfall kallt. Aceton har lite liknande egenskaper som på etylacetat som är en av delarna i "snabb" thinner men mattar inte ned resultatet. Xylen tex är ett långsam lösningsmedel som drar ned härdningen om det går för fort eller om det är väldigt varmt. Aceton är väll för övrigt rätt värdelöst att rengöra med ?? det hinner ju nästan avdunsta innan man knappt börjat rengöra,? dessutom går det ju en lätt åt huvudet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Ursäkta, men begrep jag det rätt? Blandar du Aceton i polyestern? Det ska ju vara gode kallt för att härdplast inte ska stelna pga av låg temp. Det vanliga är ju på tok för mycket härdare vilket gör att härdningen blir så varm att man bränner sig på den. (Blir dock svagare och ganska sprött med för mycket härdare)
Aceton löser ju upp tvärbindningen i plasten... _________________ Magnus Falk |
Vad som är exakt bäst och rätt vet jag ej, jag har bara kommit fram till vad som fungerat bäst för mig.
Jag har aldrig provat mer än 2% vikt härdare, oftast mindre, och 5-10% aceton. Och vispa läääänge. Då tycker jag det har haft lagom viskositet att blaska med för mitt ändamål och härdar som bäst i den temp jag har i verkstaden. Värmen som vissa pratar om har jag inte upplevt men jag har å andra sidan inte lagt mer än ett varv 200g matta i taget, låta härda nästan färdigt, sen nästa duk. Osv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Det blev helt ok. Några mindre saker som behöver fixas men löser jag lätt.
I övrigt släppte den jätte lätt ur formen. Jätteskönt. Den är medvetet för lång och kommer kortas sen. Mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
|
Försökte bläddra bakåt i tråden lite för att se hur resten av golvet frammåt var byggt.
Ser ut att vara helt plant golv hela vägen fram till frontsplitter, och även som att det hamnar väldigt nära marken. Är det ett tidigare utprövat sätt eller är det ett första test?? Jag vet inte och kan mycket väl ha fel, men jag tror du skulle få en positiv förbättring med att släppa in en viss mängd luft under mitten av splittern fram. ? Visserligen tror jag självklart att helt slätt golv är bättre än att bara ha ett knöligt underrede som på en vanlig karossbil. Men för att skapa marksug krävs en viss mängd luftflöde som diffusorn kan jobba med så att säga. Och som det ser ut nu så tror jag risken är att den mesta luften kommer tas in från bilens sidor, vilket motverkar syftet en del ?? Jag bara spekulerar nu som sagt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Diffusorns sidor kommer vara lägre än golvet. Tanken är att skruvs dit aluminium vinklar som kjolar för att skapa en tunnel under hela bilen.
On mer luft skulle behövas matas in så är det relativt lätt att vinkla upp golvet eller mittsektionen av golvet fram. Jag komlmr inte ihåg exakt men bilen har någon, några grader rake. Man måste nog bygga klart bilen o se hur den fungerar. Och börja med ett plant golv är nog en bra start iallafall. Att flytta bilen med lastarn är skitsmidigt. När den är klar bygger jag nog en dedikerad konstruktion för att kunna flytta runt bilen. Diffusorn kommer bli mycket mindre när den äg klar. Reglerna föt modsport säger den får bara sticka ut en viss längd från bilens karosslinje. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Blir det inte trixigt att få dit denna om den knappt får sticka ut bak? Bilen tar ju nästan slut efter bakhjulen. Då måste diffusorn skjutas fram ganska långt från det vi ser på bilderna. Fast bilder kan lura ögat...
Spontant utifrån vad man ser från bilderna ser diffusorn gigantiskt stor ut. _________________ Magnus Falk |
Hehe jaa.
Jagvtänkte när jag gjorde pluggen att jag tar till lite så kapar jag den i rätt längd sen. Tog nog i lite väl mycket. jag har den uppcaddad så jag kan ju lägga till den till framtida byggen. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Ouuh.
Inte fuska med underarbete. Måste missat med vaxning o släppmedel. Har varit lite stressad när jag gjorde det sista o nu får man äta upp det. Jaja. Det går o slipa till det så den blir bra. Ska plasta i lite förstärkningar ikväll. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Såå då var diffusorn lite snabbt tillsnyggad med vinkelslipen.
Överlag passar den fint. Men det måste till ett fäste längst bak som stagar upp den. Just nu känns den lite sladdrig. Eventuellt lägger jag på lite mer plast. Får fortsätta o göra alla fästen. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Diffusorn på min formelbil och antagligen de flesta formelbilar. sitter fast på typ 10-12 punkter.
Underifrån är 6 på rad längst fram . 4 punkter längst bak. 4 hål delat ganska nära mitt under rakt upp. Samt 2 punkter på ovansidan som sitter från sidan och håller fast mot motorkåpan. Jag använde på förra bilen och kommer göra även på nya. Underifrån 4 fram, 4 bak, å 2 från sidorna för att hålla mot kåpan. Har svårt att tro att man kan använda färre punkter än så. Bakre änden av golvet har en avslutande "klack" i stål/rostfritt som man "lägger upp" golvet på som den alltså ligger uppepå över hela bilens bredd. Skruven klämmer sedan ihop genom den rostfria plåtdelen, genom golv-kolfibern. Genom diffusorn, sedan sitter en sådan "lekande/lös mutter" limmad på diffusorns översida. Bak sitter två mittre fästen underifrån, upp i växelådan. Och hörnen bak sittrr i pendelstag till vingen. Då är denna diffosorn i ordentligt stel proffsig kolfiber och ba3a rn meter bred i bakre änden. Din måste vara åtminstonde 170 bred?? Dvs kanske skulle behöva 6 fästpunkter bak? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... , 37, 38, 39 >> 38 besök idag (175621 totalt) |