Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 37, 38, 39   >>
13 besök senaste veckan (175491 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jaha. Dricker grogg nu så förstår inte. Men kanske klarnar imorgon för Förstår inte riktigt det resonemanget.

Japanska engelska etc tävlingsbilar samt ordinarie bilar med kaross. Högerstyrt med vänster hand växel.

Europeiska dito. Vänsterstyrt med höger hand växel.

Formelbilar. Mittmonterat med höger hand växel.

Ajden bently vänsterstyrt, vänster hand växel

Denna högerstyrt höger hand växel. Är ny för mig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Finns ju as många GT40 och ultimor som har precis så. Högerstyrt med växeln på högersida.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jaha

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Otroligt snyggt allt, följer allt med spänning och imponeras thumbs up thumbs up thumbs up

En reflektion, blir inte vxl spaken väldigt långt fram och svår att nå?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hehe! Tack. Kul att vissa ger en heja rop!

Jag spände ned mig själv i stolen och kändes som en bra position. Jag har en dålig vana att alltid ha en hand på växelspaken o tycker det hjälper o ha den så nära ratten som möjligt.

Har inte gjort nå fäste än så ska känna lite mer på det.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



erki87 skrev:
Hehe! Tack. Kul att vissa ger en heja rop!

Jag spände ned mig själv i stolen och kändes som en bra position. Jag har en dålig vana att alltid ha en hand på växelspaken o tycker det hjälper o ha den så nära ratten som möjligt.

Har inte gjort nå fäste än så ska känna lite mer på det.


Alla tycker nog att ditt bygge är är kanonintresant.

Angående placering av växelspak..... sätter jag den på samma avstånd som ratten.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Idag hängde vi på lite plast.

Den var visst lite bred

Tur man har 20mm spacer per sida.

Sen åker väl däckkanten in lite när man får till cambern.

Mvh











_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ruskigt fet! Keep up the good work!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hehe tack!

Blev förjävla coolt o se den med kåpor på.

Idag blev det lite fäste till växelspaken.

Mvh eric





_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är växelspaken också en design som redan använts i någon annan bil?

Jag antar att fram /bak rörelse ska ut till wire rakt bakåt?
Men framåt /bakåt vart ansluts den till spaken?

Hur lång slaglängd kommer du ha på vajrarna?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Bilen ser längre ut än en vanlig Exige eller så beror det på att det fattas karosseridelar på mitten. Om den är längre, vilken hjulbas är det?

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tjabba.

Nää inga vajrar. Växelspaken är min egna konstruktion.

Ska se om jag hittar en bild. I framkant kommer spaken sitta fast i kulleden som håller i längsled men tillåter rotation.

Angående bilens mått så är den bredare, längre o lägre än en exige. Karossen är en blandning av exige s1 och s2. Joakim som komponerat det ihop med han som gjorde bröderna ajdens senaste bygge. Kommer inte ihåg vad han heter.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Knotan: zooma in på denna bild så fattar du nog konstruktionen.

Sedan kommer det gå en axel via knutar och axial lager till bak.

Längst bak blir det en hävarm på växelföraren i lådan, på denna ligger växelföraren i färdriktning och inte som på din.

Med detta koncept kan jag ställa både framåt o bakåt rörelsen och sidled.

Det är ett experiment. Enklast borde vart o snott boxsterns länkage rakt av men det är väk för enkelt.

Mvh



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Det är ju ett knippe timeattackbyggen som tagit effektiv aero till helt nya nivåer iår - finns det några sådana planer här?

I övrigt så har jag slut på superlativen - du tar ju bilbyggandet till en helt ny nivå med caddande och skurna bitsr som viks osv. Ni är inte så många som bygger på denna nivå i Sverige...,,

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hehe tack som fan!

Angående aeron så ska jag göra det så gott jag kan.

Jag är inge jätte fan av obscena vingar osv men det blir ordentlig diffusor fram och en lmp style främre diffusor som släpper ut luften bakom framhjulen. Alla louvres kommer bli printade i 3d skrivare och skruvas/nitas dit.

Håller på o skanna dem karossbitar jag fått låna o dessa ska läggas in i modellen så jag kan rita aeron.

Golvet blir plant i släpvagnsplyfa som bakre diffusorn får ta vid efter. Lutar åt att jag skär ut den i aluminium.


Bakvinge blir nog i stil med mclaren p1 gtr. Dock enklare med alu pillars
Mvh eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blir spännande att se resten av länkaget. Jag funderade mycket och konstaterade att det antagligen inte går. Men du har utrymme än mig. Men ändå undrar jag om du får tillräcklig slaglängder

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Kommer det vara H mönster eller sekventiellt spakställ?
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
H-mönstrat, nå sekventiellt har jag inte råd med

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Fick en stund över idag så det fick bli några fästen.

Nu är det bara axlarna och helsvetsning kvar.

Mvh







_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Denna lilla plutt kom igår!

Så nu tar jag nog lite semester från bil byggandet.

Får jag en stund över så kör jag på. Men vi får se hur det kommer gå.

Han kommer heta Ted och kom ut som en blixt!

Hela familjen mår bra.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Stort grattis till lille Ted.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 37, 38, 39   >>
13 besök senaste veckan (175491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande