Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 37, 38, 39   >>
9 besök senaste veckan (175487 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tack!!!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



blixter sööt Ta all tid du kan dom är snart stora... men då kan du iofs få hjälp med dina fantastiska projekt!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
rydell65
Eskilstuna
Här sen Sep 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Grattis till er!

_________________
Kenneth Rydell
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tack så mycket hörni!!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tja tja!

Fick komma ut en liten stund idag.

Passade på o snickra klart spaken så när som på knoppen.
Blir nog en runt så backelit kula tror jag.

Har lagt upp två filmer så ni fattar principen som knotan fråga om.

Mvh eric










_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har du någon bild på växellådan så man ser vart våxlarmen går in i lådan?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Här har du.

Ser det godkänt ut? Hihi



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vad är det för låda, Och varför har inte jag en likadan. Hade säkert sparat 100 timmar jämnfört med min där den sitter på andra sidan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
012 heter lådan.

Sitter i passat, audi a4 porsche boxster.

5 växlad dock, men lättare.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Då borde Det kanske vara en sådan här. Passat diesel - 99 5 växlad??

Har köpt den framvagnen komplett men inte hämtat ännu, Tänkte till mitt nästa projekt. Kanske hade tur att få Den lådan då?

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Japp det är samma låda.

Finns typ 15 sidor med dem lådorna på bildelsbasen. Det finns väldigt många utväxlingar och både atb och lamelldiff går att få tag på.

I mitt och ditt fall tror jag med turbo och lätta bilar så duger nog lådan och 5 vs 6 växlat tror jag inte är så farligt. Med turbo får man ju en väldigt bred moment kurva och speciellt för dig som har kompressor så hjälper det till.

Svepet är samma som övriga audi lådor.

Mvh eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det blir ju ganska snäll belastning, inga kamikazestarter eller hög vikt.
Det är nog toppfart som eventuellt blir bwgränsad lite beroende på däck.

Jag brukar köra lite "flygande kilometern" på något av de närliggande flygfälten med de lokala klubbarna. Så 300+ är minimum Man vill åka då om man inte ska skämma ut sig.

Nu är ju redan allt med växelspak klart på denna lådan så om jag ändrar något blir det nog paddel satsen från MME på samma 6 växlade modell,

Men nästa bil Jag bygger ska oxå va audi motor bak i, så den Blir ju avsevärt enklare på alla vis isåfall

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Fick en stund över så nu har jag gjort iordning själva stången med sina leder.

Märker att det går lite tungt så ska sätta upp alla axlar o ta ner dem nån hundring med smärgelduk.

Men det verkar funka iallafall.

Näst blir att snida ihop självs länkaget bak över till lådan.

Har även fått hem kylaren så den ska jag sätta mig ned o måtta upp så jag kan cadda in den i bilen.









_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Av erfarenhet av allt som rör sig. Så är det enbart bra om det går kärvt som det ser ut i filmen. Det sliter in sig jäkligt fort när man börjar använda på riktigt, så tipset är att låta det vara inledningsvis. Jag skulle tro att det kommer löpa fint Ganska snart

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Var ute o gjorde klart länkaget.

Själva leden mellan länkage o låda kanske jag gör lite finare i framtiden.

Är inte helt nöjd o funderar hur man skulle kunna förbättra.

Jag ska ta o putsa av alla lagerlägen med smärgelduk o svarven o se om man kan få det o gå lite lättare. Känns som det typ är för tight just nu.

Har lite glapp i kulan som irriterar så den kommer de bli ny revision på.

Tills vidare får det duga.




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blir det något mer följsamt om du släpper skruven till lagerlägena /fästena??

Om det är en lång styrning i dessa. Så gör ju ett väldigt litet vinkelfel på någon av axlarna, att det "spänner" och går trögt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Prova det igår tyckte inte det gjorde nånskillnad.

Ett problem är ju att lagren inte tar rotation utan snarare nyper likt ett frihjul.

Får jag ingen bukt på det så slänger jag allt o kör med porsche boxster länkage. Dvs med vajrar.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vad är det för typ av lagring i de där aluminium bockarna?
Plastglidlager?
Brons /mässing,? nållager?

Plast nylon osv brukar kunna bete sig som du beskriver att det liksom nyper lite. Bronsmässing kan fungera bättre men nållager vore nog bäst i samanhanget.

Men tror faktiskt det kan funka att bara putsa av lägena lite med smärgel sen på med något molybdenfett ler liknande beroende på vilket typ av lager det är.

Sen tror jag det där kommer slita in sig bra och fungera bara du kör in det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



På äldre formelbilar med liknande typ av växellänkage, så är ofta lagringspunkterna led lager. Det minskar ju avsevärt känsligheten för låsningar pga vinkelfel. Dvs jag tror att din lösning möjligen blir lite "överbestämd"
är det nållagrade bockar så borde det fungera ändå. Men är det glidbussning så nyper det vid minsta vinkelfel.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Håller med knotan, ett länkhuvud skulle ta bort eventuella små vinkelfel. Finns ju sådana monterade i backar också. Tänker mig även att nuvarande lösning kan flexa på vägen oavsett hur stumt monterat det är, värmeutveckling och minimala rörelser i chassiet kan "låsa" en växling på banan, å det vill man ju inte.
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tjaabba!

Knotan det är kulor som ligger i lagren.

Nu har jag putsat av alla lagerlägen med smärgelduk i svarven!

Jävlar vad bra det blev. Nu går allt jättelätt.

Sjukt skönt, tappade självförtroendet där ett tag.

Efter putsning roterar o glider axeln jätte lätt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 37, 38, 39   >>
9 besök senaste veckan (175487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande