Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 37, 38, 39 >> 9 besök senaste veckan (175487 totalt) |
Tja tja!
Fick komma ut en liten stund idag. Passade på o snickra klart spaken så när som på knoppen. Blir nog en runt så backelit kula tror jag. Har lagt upp två filmer så ni fattar principen som knotan fråga om. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Då borde Det kanske vara en sådan här. Passat diesel - 99 5 växlad??
Har köpt den framvagnen komplett men inte hämtat ännu, Tänkte till mitt nästa projekt. Kanske hade tur att få Den lådan då? Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Japp det är samma låda.
Finns typ 15 sidor med dem lådorna på bildelsbasen. Det finns väldigt många utväxlingar och både atb och lamelldiff går att få tag på. I mitt och ditt fall tror jag med turbo och lätta bilar så duger nog lådan och 5 vs 6 växlat tror jag inte är så farligt. Med turbo får man ju en väldigt bred moment kurva och speciellt för dig som har kompressor så hjälper det till. Svepet är samma som övriga audi lådor. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Ja det blir ju ganska snäll belastning, inga kamikazestarter eller hög vikt.
Det är nog toppfart som eventuellt blir bwgränsad lite beroende på däck. Jag brukar köra lite "flygande kilometern" på något av de närliggande flygfälten med de lokala klubbarna. Så 300+ är minimum Man vill åka då om man inte ska skämma ut sig. Nu är ju redan allt med växelspak klart på denna lådan så om jag ändrar något blir det nog paddel satsen från MME på samma 6 växlade modell, Men nästa bil Jag bygger ska oxå va audi motor bak i, så den Blir ju avsevärt enklare på alla vis isåfall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Fick en stund över så nu har jag gjort iordning själva stången med sina leder.
Märker att det går lite tungt så ska sätta upp alla axlar o ta ner dem nån hundring med smärgelduk. Men det verkar funka iallafall. Näst blir att snida ihop självs länkaget bak över till lådan. Har även fått hem kylaren så den ska jag sätta mig ned o måtta upp så jag kan cadda in den i bilen. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Av erfarenhet av allt som rör sig. Så är det enbart bra om det går kärvt som det ser ut i filmen. Det sliter in sig jäkligt fort när man börjar använda på riktigt, så tipset är att låta det vara inledningsvis. Jag skulle tro att det kommer löpa fint Ganska snart
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Var ute o gjorde klart länkaget.
Själva leden mellan länkage o låda kanske jag gör lite finare i framtiden. Är inte helt nöjd o funderar hur man skulle kunna förbättra. Jag ska ta o putsa av alla lagerlägen med smärgelduk o svarven o se om man kan få det o gå lite lättare. Känns som det typ är för tight just nu. Har lite glapp i kulan som irriterar så den kommer de bli ny revision på. Tills vidare får det duga. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Blir det något mer följsamt om du släpper skruven till lagerlägena /fästena??
Om det är en lång styrning i dessa. Så gör ju ett väldigt litet vinkelfel på någon av axlarna, att det "spänner" och går trögt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Prova det igår tyckte inte det gjorde nånskillnad.
Ett problem är ju att lagren inte tar rotation utan snarare nyper likt ett frihjul. Får jag ingen bukt på det så slänger jag allt o kör med porsche boxster länkage. Dvs med vajrar. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Vad är det för typ av lagring i de där aluminium bockarna?
Plastglidlager? Brons /mässing,? nållager? Plast nylon osv brukar kunna bete sig som du beskriver att det liksom nyper lite. Bronsmässing kan fungera bättre men nållager vore nog bäst i samanhanget. Men tror faktiskt det kan funka att bara putsa av lägena lite med smärgel sen på med något molybdenfett ler liknande beroende på vilket typ av lager det är. Sen tror jag det där kommer slita in sig bra och fungera bara du kör in det _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
På äldre formelbilar med liknande typ av växellänkage, så är ofta lagringspunkterna led lager. Det minskar ju avsevärt känsligheten för låsningar pga vinkelfel. Dvs jag tror att din lösning möjligen blir lite "överbestämd"
är det nållagrade bockar så borde det fungera ändå. Men är det glidbussning så nyper det vid minsta vinkelfel. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Håller med knotan, ett länkhuvud skulle ta bort eventuella små vinkelfel. Finns ju sådana monterade i backar också. Tänker mig även att nuvarande lösning kan flexa på vägen oavsett hur stumt monterat det är, värmeutveckling och minimala rörelser i chassiet kan "låsa" en växling på banan, å det vill man ju inte.
/Benjamin _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
Tjaabba!
Knotan det är kulor som ligger i lagren. Nu har jag putsat av alla lagerlägen med smärgelduk i svarven! Jävlar vad bra det blev. Nu går allt jättelätt. Sjukt skönt, tappade självförtroendet där ett tag. Efter putsning roterar o glider axeln jätte lätt. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 37, 38, 39 >> 9 besök senaste veckan (175487 totalt) |