Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 37, 38, 39 >> 5 besök senaste veckan (175430 totalt) |
Hitta denna info om dämparn från 2010.
Säger mig inte så mycket men nån vånlig själ kanske kan hjälpa mig? Travel: 6 cm realistic, 7 cm without bump stop Spring rate: 9 kg/mm or around 500 lbs/in Pre-load adjustable: 1 cm Compression and Rebound independently adjustable. Designed to be mounted upside down (better for unsprung mass.) Weight: around 6 lbs Size: eye to eye: 30 cm Ends: damper end: solid 1cm hole. Spring end: 1 cm needle bearing. Såhär ser min tänkta dämpar geometri ut, kan enkelt rita om det om nån kan detta. Bilen väger ca 800kg 40% fram o 60%bak. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Jag funderade när jag såg tråget. Det kanske finns andra. Kolla pumpar på Pace Products i England. De har inga BMW tråg men jag har sett sådana i Tyskland. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Hej hej.
Det är bara jag som bygger. Iof karossen får Joakim göra. Ang lutad var väl att få ner tyngdpunkten mer mot backen. Rakställde i polon o det blev trång med insug så tånkte håller denna i originalvinkel. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Jag har själv en sådan pump (Autoverdi 6-stegs). Den jag köpte betalade jag typ 3000 för, okulärt ser den ut att vara i bra skick! Dock får man vara beredd på en hel del extrakostnader runt i kring. Jag fick köpa AN nipplar för alla stegen, samt drev från AutoVerdi de första jag gjorde (ca 2000 om jag minns rätt) Sen skulle den ha BMRS kopplingar, varav den ena var lite special special så BMRS hade först svårt att hitta rätt, väl "rätt" kunde dom inte garantera att det skulle fungera 100% ändå! Då fick jag också veta att BMRS kopplingarna endast funderar med deras slang, och 2st 1 meters slangar med AN16 i ena ändan och dessa specialare i andra ändan skulle gå loss på ca 4500. Beroende på vilken man nivå man vill hålla kan det anses både dyrt och överkomligt, jag som inte har några högra ambitioner utan bara vill att de ska funka jämför med slang och kopplingar från Kina och då blir de väldigt stor prisskillnad: Bara en heads up, du verkar ha kunskap och utrustning för att kunna göra egna adapters/kopplingar till en sån pump om det skulle behövas. Men de kan vara värt att ta med i beräkningen att Nascar pumparna är special alla vägar, troligen därför dom är så billiga i jämförelse med nypriset med (min pump hade kostat över 30' om jag köpt en motsvarande ny, med allt "rätt" för min applikation). Håller just nu på med att få fram adapters så jag kan använda de kopplingar och slangar jag redan har, istället för BMRS grejerna _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ja ju mer jag läser på om torrsump så lutar det åt en våtsump med custom tråg.
Har ju möjligheterna att laserskära allt så att bygga ett vingtråg är nog inga större problem. Ska mäta lite mer och fundera. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
lägg ut en annons på sporthoj.com. många seriösa byter ju ut sina org. så det ligger nog en hel del och skräpar i garagen. Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||
lägg ut en annons på sporthoj.com. många seriösa byter ju ut sina org. så det ligger nog en hel del och skräpar i garagen. Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||
Om jag minns rätt... MC-dämpare brukar ha mycket mer bump-dämpning än bildämpare, p.g.a. hojens relativt mycket högre ofjädrade vikt. Bildämpare har förhållandevis mycket mer dämpning på utfjädringen. Om det blir ett reellt problem på din bil, eller om det går att leva med, har jag inte dämparkompetens nog att avgöra. Eventuellt kan det kanske gå att justera bort mer eller mindre via mc-dämparens justeringsmöjligheter? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Nu blir jag vädigt fundersam. Har du vägt ett mc-hjul av lite modernare lättare variant, ihop med drev och bromskiva. Bromsok etc är ju väldigt lätt. Och jämfört detta mot vanliga bilgrejor? Skulle säga att hojen har väldigt mindre ofjädrad vikt än bilen... _________________ Roland Johansson |
||||
Jag ska ha en R1 -00 dämpare liggande från min gamla hoj.
ska kolla när jag åker till föräldrarna imorgon. https://www.sporthoj.com/annonser/id La in en annons för lite koll på min SH-profil. Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||
Japp det är klart bilen är tyngre. Men inte jätte mycket.
Det var därför jag undra om en stötdämpare från en hoj skulle kunna funka. Givetvis kanske ett fjäder byte åker man på. R1 dämparen original har ju fina inställning möjligheter. Kollar man pp fjäder specen original så är det nära vad jocke har på sin. Oem vad jag läst mig till har 500lbs fjäder och jockes bil har en fjäder på 600 öbs har jag för mig. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Kan man inte göra en utväxling likt en hoj har för att slippa byta fjäder... du väl ha 4 st dämpare antar jag... Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||
Absolut det kan jag ändra.
Just nu har jag snott jockes geometri. Tycker ni jag ska prova dessa då? Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Jag hade provat ifall det var billigt/nästan gratis/finns på hyllan. Ifall du måste köpa mc-dämpare för någorlunda mycket pengar eller renovera för att vara säker på att de är lika slitna höger/vänster, hade jag köpt bildämpare direkt om jag vore dig. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hmm MR fram är jag förvånad den är progresiv och så hög(runt 1). Hur sitter dämparen? MR bak är ingen hitt.... Hur sitter dämparen? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kolla gärna på bilderna så ser du hur dem sitter.
Bak ligger dem ned likt en formelbil i längsled med en pushrod. Hur vill du att MR (motion ratio?) Skall se ut? Mbh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
MR tumme pekfinger runt 1.
Att MR är pregresiv ser jag inte som en nackdel. Men skull vilja ha progviseten en bit in från åkhöjden. Inte häller att MR större än 1. Nu har jag på hal is. De mästa jag rivit i har MR legat ca ca 0,5-1,2 _________________ Johan Sjölinder |
||||
Är det höjden eller bredden som ställer till det ? Skulle faktiskt tro att det finns FIA godkänd stol som är något mindre än den stol du har. Sen det som gör mig "orolig" med den stol du har är att den är väldigt öppen vid höfterna (mellan sittdel och ryggdel) och har inte ett fullt bakre skal. Finns risk att den smäller av där vid en krasch. |
||||
Så kan det nog vara.
Då Jocke inte behövde ha någon och en vanlig stol inte passar så tänkte jag Att jag går samma väg. Fästet blir brett så får jag inte igenom det så får jag se mig om efter alternativ. Tycker inte kvaliteten på stolen är dålig. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 37, 38, 39 >> 5 besök senaste veckan (175430 totalt) |