Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 37, 38, 39   >>
9 besök senaste veckan (175487 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Riktigt fin bil, denna tillplattade och förlängda Exige! En av mina favoriter.
Kommer bli väldigt bra detta. Med din kompetens både vid CAD:en, fräsen och svetsen så kan det inte bli annat än succé!

Smart med turbomotorn och justera laddtryck efter slutlig vikt!
Hoppas du kommer sätta de där V8:orna på plats där ute på banorna framöver...

Detta kommer verkligen följas, både här och irl thumbs up

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Åhh det var snälla ord från dig. =) Tack så mycket!

Du är välkommen ut när du vill.



Jag har fått ett riktigt bra pris på 4st R1 dämpare så jag köper hem o provar. Alltid kul o testa o se.


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Idag blev det bockning och svetsning av rattaxelhållare.

Dem runda uppbockade urgröpningarna kommer vila emot ett burrör och sedan i andra änden kommer ett rör gå ner o möta.

Imorgon blir det stolsunderrede.

Mvh eric





_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Riktigt snyggt och bra med alla skurna delar. Måste spara otroligt mkt tid på det här sättet.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Det är ju sjukt smidigt och blir snyggare o ett allmänt mer proffsigt intryck.

Men om man räknar in tiden det tar o mäta, fundera, mäta igen o cadda så går det nog fortare o bara göra.

Funkar bra för mig för istället för att bara hoppa på nått så blir det automatiskt tid o fundera lite.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Snyggt fäste men hade det inte gått att göra det ganska mycket lättare
med några hål på den stora ytan?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Verkar smidigt sätt med fästen att kunna vika"lätt"
Men tänker spontant fästet sitter fast i ett rör i ovankant men hur sitter det fast längre ner? Hade velat ha längre nervikta kanter för stabiliteten.. blir ju en hel den böj när man sas hänger i en ratt...
Men vad vet jag , alltid svårt när man inte ser helheten.
Gillar det du gör! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tja tja!

Det finns några grejer som jag vill ha så stabilt som möjligt.

Ratt, Växellänkage och pedaler bland annat. Hatar när det flexar. Därför tyckte jag att viktminskningen på tex fästet för rattaggregatet vad i storleks ordningen 100gr. Visst 100gr här o där blir kilon men detta väljer jag o ha stabilt. Visst en liten urskärning hade nog gått bra utan att det skulle bli slappt men detta får duga.

Angående infästningen så är tanken att en snutt burrör kommer möta upp rattfästet i andra änden.

Såhär med lite paint enkelt förklarat. Tror det blir stabilt som satan.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Det ante mig att du hade en plan blir säkert stabilt..!! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Idag blev det montering av stol och underrede.

Allt blir ställbart så om nån vill prova ska det gå o justera om.


Känslan jag får lite är att jag byggt en lite för liten bil. Hehe. Jag har inte helsvetsat nåt än så ska kolla runt efter en stol som kanske är mer liggande men då får jag nog problem med ben längde så det måste vara nåt som lyfter o viker knäna.

Får funta lite.






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Tänkte på en sak angående de tidigare debatterade "liggande" golvprofilerna som buren står på. Tycker att det är helt rätt att de ligger. De allvarligaste scenariot är ju en rejäl smäll rakt i sidan på bilen!

_________________
Magnus Falk
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hehe.

Ja hade jagt lagt dem åt andra hållet hade det haft sina nackdelar.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

... står säkert i reglementet, men krävs det orörd FIA klassad stol? Vi moddade våra så det stod vilt till Ser ut som det går att hitta mer plats med en "krummad" ställning...

Tumme upp för förra och denna!
thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Nää såhär liten bil är fri från fia stol. Nå tips på "crummad"? Stol?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



erki87 skrev:
Nää såhär liten bil är fri från fia stol. Nå tips på "crummad"? Stol?


Sopsäck och fogskum från byggmax? Om du kan bygga denna bilen klarar du nog att bygga en anpassad stol. Sedan är det en prioritering av tid också...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

erki87 skrev:
Nää såhär liten bil är fri från fia stol. Nå tips på "crummad"? Stol?


Vi slitsade upp våra i sidorna, värmde med pisltol och körde spännrem runt till ryggen böjdes med, då kunde man luta den bakt och få upp lårstödet, men ändå ha extremt låg tyngdpunkt och komma undan fartvinden. Vi utgick från PVPs egen stol, den kanske kunde vara nåt redan i original?
[url] http://pvpkart.com/1741-1830%20Fiber%20glass.htm [/url]

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tja!

Lite helg update.

Har mest tregat o fipplat med stolen. Ska flytta den lite i sidled, sitter lite väl i mitten just nu. Men först måste jag hitta en stol som passar mig bättre, måsye ligga ned mer för nu är mitt huvud i taket.

Som det tipsats om är ju en superkart stol ett alternativ. Är det nån som har nåt annat tips?

Har svarvat en adapter till snappoff navet. Den kommer svetsas i axeln.

Mvh eric




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hej o hå.

Idag blev det svarvning av hylsor till backre rockers.

Lite grovt kanske men hade både lager o låsringar så det fick bli såhär.



Ska mig sakteliga börja med bärarmar.

22x3 är det för tunt eller för tjockt vad tycker ni?

Mvh eric



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



erki87 skrev:


**klipp, klipp**
Ska mig sakteliga börja med bärarmar.

22x3 är det för tunt eller för tjockt vad tycker ni?

**klipp, klipp**


Räknar du nåt på dem?
De ska helst ha en knäcklast tillräckligt mycket lägre än vad infästningarna/chassiet tål. Så att det blir mycket enklare och billigare att laga den dagen det blir kontakt med någon eller något.

Byta bärarmar är enkelt, rikta chassi är knepigt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Nä. Inte räknat nåt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



erki87 skrev:
Ska mig sakteliga börja med bärarmar.

22x3 är det för tunt eller för tjockt vad tycker ni?

Mvh eric


Kolla vad Speedlab kör för dimensioner, Corvetten väger trots allt nästan 1000 kg som jämförelse. 3 mm är väl rekommenderat av SFRO för gata. Titta på rektangulära eller plattovala rör snarare än runda så ska 2 mm godstjocklek inte vara några problem.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 37, 38, 39   >>
9 besök senaste veckan (175487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande