Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vetrygsfråga | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (1579 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Bivax... motorolja, atf olja,, vad som helst.. men inte t-röd.
Kör filarna lite så de blir varma mot nån stålbit, doppa i ovanstående, kör lite igen. De brukar rensa sig själva då. T-röd sprätter bara runt,luktar illa och dunstar bort alldeles för fort. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Nu har du fel. Och vi påstod inte att t-röd ska sprutas på som kylvätska. Man doppar verktyget i t-röd...... eller sprutar på lite, då och då. Det är ofta man inte kan tillåta att ha något klet på aluminium. Detta används på mängder av företag som bearbetar aluminium. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har man 'nya' skarpa filar och vill ha till att gräva i alu med så kör man absolut inte i järn. De tappar märkbart skärpa direkt. _________________ Roland Johansson |
||||
Jag vet dessvärre inget bra sätt att göra rent kladdade filar.
Om det fungerar att lägga i någon lösning så låter det ju klockrent. Måste testa. Men Det bästa är nog att ha rena aluminium verktyg till aluminium. Jag har testat allt möjligt men det jag trots allt fungerar bäst är bara en skål med kallt vatten man doppar i med jämna mellanrum. Låter man den aldrig bli varm, så kladdar det heller inte. Är det allround filar för hobbyverkstad så finns det en sjukt bra fil som kom helt nyligen ifrån pferd. Den skär lika bra i aluminium som stål och rostfritt Utan att kladda eller tappa skärpan. Samt rullar ihop Spånorna så dem inte blir vassa _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har du någon länk till den filen? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag har ju bara portat ett satans gäng topplock, vad vet jag hur man gör för att hålla ren stiften? Finns andra sätt att göra ren aluminiumet om man ska svetsa. Och, på jobbet där aluminiumgruppen svetsar strömledare för 1100Kv transformatorer där det inte får finnas minsta por då det kan bli att 'glimma' och slutligen en härdsmälta inuti en transformator med 12000 Megawatt, så kanske du kan förstå kraven. Och fortfarande används bivax vid bearbetning.... skumt?!?! Och skärvätskor i nc maskiner vid bearbetning av aluminium.. Aja... vad vet jag med över 20års erfarenhet? _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Tänk trä då du väljer verktyg för att bearbeta alu & T-doja som skärvätska ärmdet som gäller. Jag kör med rödsprit i en blomspruta.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Frågan gällde hur man håller rent verktyg. Inte vad som passar i storindustrin..... och inte vad man använder före svetsning..... eller där man har möjlighet att tvätta delarna efter bearbetning. Det jag svarade på..... var att du uteslöt t-sprit. Och där hade du fel. Edit: Om du tex står och tillverkar aluminiumdörrar och fönster..... som ska täcka ett köpcenter på flera tusen kvadrat, så kan du inte smeta på en massa kladd. Det finns inga möjligheter att tvätta efteråt, som du ändå gör om du portar en topp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
få bort alu från slipstift.....
när vi har degade pinnfräsar på jobbet stoppar vi ner dom i lutbadet så försvinner all gammal klet, så mao kaustiksoda gör susen _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Här köpte jag, i butik. Går att köpa styckvis oxå.
De jag pratat med i branschen som säljer sådant, är överens om att ska man ha "allround" filar, så är det dessa man ska ha. Och jag kan inte annat än hålla med. Och då har jag letat bra filar ganska många år https://www.lundqvist.se/#m=v&n= _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nr1 så har du använt fel fil, testa dessa, kladdar aldrig igen
https://www.lundqvist.se/#m=v&n= _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Erik. Detta gällde om man ska ha en fil som fungerar för alla material. För enbart aluminium finns bättre, tex den du länkar. Men rätt skönt att slippa byta fil när man bara ska fixa något smått. Kör med samma fil i maskinen till allt möjligt.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nej? Vart ser du det? Universalverktyg är en myt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Alltså. Det var det jag svarade på. Eftersom han använt en fil (enligt bilder) som inte fungerade så bra, så tipsade jag om ett bättre alternativ.
Myt eller ej. Klart att bästa är att ha olika till olika ändamål. Men personligen tycker jag det är skönt att slippa byta hela tiden för när man bara ska fixa något smått _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Skruva banåkabil Vetrygsfråga | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (1579 totalt) |