Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vetrygsfråga
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (1579 totalt)
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928


Trådstartare
Någon som vet hur man får bort alu i från slipstiften ?


_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Skrapa med något tunt hårt och vasst???

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



RCM skrev:
Någon som vet hur man får bort alu i från slipstiften ?



Lägg dem i sodalösning.

_________________
Roland Johansson
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



RCM skrev:
Någon som vet hur man får bort alu i från slipstiften ?



Hej,dem två som inte är specifikt för alu kör du i vanligt bonnjärn,
sen använd t-röd när du åker i alu.

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



pillee skrev:

......sen använd t-röd när du åker i alu.

Mvh Peter



Så är det .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Det funkar att doppa dom i vaselin också thumbs up
Men då fick jag lite skäll av killen som skulle svetsa i aluminiumet sen....

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Bivax... motorolja, atf olja,, vad som helst.. men inte t-röd.

Kör filarna lite så de blir varma mot nån stålbit, doppa i ovanstående, kör lite igen.
De brukar rensa sig själva då.

T-röd sprätter bara runt,luktar illa och dunstar bort alldeles för fort.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kadett4wd skrev:
Bivax... motorolja, atf olja,, vad som helst.. men inte t-röd.

Kör filarna lite så de blir varma mot nån stålbit, doppa i ovanstående, kör lite igen.
De brukar rensa sig själva då.

T-röd sprätter bara runt,luktar illa och dunstar bort alldeles för fort.


Nu har du fel.
Och vi påstod inte att t-röd ska sprutas på som kylvätska.

Man doppar verktyget i t-röd...... eller sprutar på lite, då och då.

Det är ofta man inte kan tillåta att ha något klet på aluminium.

Detta används på mängder av företag som bearbetar aluminium.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



pillee skrev:
RCM skrev:
Någon som vet hur man får bort alu i från slipstiften ?



Hej,dem två som inte är specifikt för alu kör du i vanligt bonnjärn,
sen använd t-röd när du åker i alu.

Mvh Peter


Har man 'nya' skarpa filar och vill ha till att gräva i alu med så kör man absolut inte i järn. De tappar märkbart skärpa direkt.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag vet dessvärre inget bra sätt att göra rent kladdade filar.
Om det fungerar att lägga i någon lösning så låter det ju klockrent. Måste testa.

Men

Det bästa är nog att ha rena aluminium verktyg till aluminium. Jag har testat allt möjligt men det jag trots allt fungerar bäst är bara en skål med kallt vatten man doppar i med jämna mellanrum.
Låter man den aldrig bli varm, så kladdar det heller inte.

Är det allround filar för hobbyverkstad så finns det en sjukt bra fil som kom helt nyligen ifrån pferd. Den skär lika bra i aluminium som stål och rostfritt
Utan att kladda eller tappa skärpan. Samt rullar ihop Spånorna så dem inte blir vassa thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



knotan skrev:
Jag vet dessvärre inget bra sätt att göra rent kladdade filar.
Om det fungerar att lägga i någon lösning så låter det ju klockrent. Måste testa.

Men

Det bästa är nog att ha rena aluminium verktyg till aluminium. Jag har testat allt möjligt men det jag trots allt fungerar bäst är bara en skål med kallt vatten man doppar i med jämna mellanrum.
Låter man den aldrig bli varm, så kladdar det heller inte.

Är det allround filar för hobbyverkstad så finns det en sjukt bra fil som kom helt nyligen ifrån pferd. Den skär lika bra i aluminium som stål och rostfritt
Utan att kladda eller tappa skärpan. Samt rullar ihop Spånorna så dem inte blir vassa thumbs up


Har du någon länk till den filen?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



ButterflyRacing skrev:
Kadett4wd skrev:
Bivax... motorolja, atf olja,, vad som helst.. men inte t-röd.

Kör filarna lite så de blir varma mot nån stålbit, doppa i ovanstående, kör lite igen.
De brukar rensa sig själva då.

T-röd sprätter bara runt,luktar illa och dunstar bort alldeles för fort.


Nu har du fel.
Och vi påstod inte att t-röd ska sprutas på som kylvätska.

Man doppar verktyget i t-röd...... eller sprutar på lite, då och då.

Det är ofta man inte kan tillåta att ha något klet på aluminium.

Detta används på mängder av företag som bearbetar aluminium.



Jag har ju bara portat ett satans gäng topplock, vad vet jag hur man gör för att hålla ren stiften?
Finns andra sätt att göra ren aluminiumet om man ska svetsa.
Och, på jobbet där aluminiumgruppen svetsar strömledare för 1100Kv transformatorer där det inte får finnas minsta por då det kan bli att 'glimma' och slutligen en härdsmälta inuti en transformator med 12000 Megawatt, så kanske du kan förstå kraven.

Och fortfarande används bivax vid bearbetning.... skumt?!?!

Och skärvätskor i nc maskiner vid bearbetning av aluminium..

Aja... vad vet jag med över 20års erfarenhet?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Tänk trä då du väljer verktyg för att bearbeta alu & T-doja som skärvätska ärmdet som gäller. Jag kör med rödsprit i en blomspruta.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kadett4wd skrev:

Aja... vad vet jag med över 20års erfarenhet?


Frågan gällde hur man håller rent verktyg.
Inte vad som passar i storindustrin..... och inte vad man använder före svetsning..... eller där man har möjlighet att tvätta delarna efter bearbetning.

Det jag svarade på..... var att du uteslöt t-sprit.

Och där hade du fel.

Edit: Om du tex står och tillverkar aluminiumdörrar och fönster..... som ska täcka ett köpcenter på flera tusen kvadrat, så kan du inte smeta på en massa kladd.
Det finns inga möjligheter att tvätta efteråt, som du ändå gör om du portar en topp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



få bort alu från slipstift.....

när vi har degade pinnfräsar på jobbet stoppar vi ner dom i lutbadet så försvinner all gammal klet, så mao kaustiksoda gör susen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Här köpte jag, i butik. Går att köpa styckvis oxå.

De jag pratat med i branschen som säljer sådant, är överens om att ska man ha "allround" filar, så är det dessa man ska ha.

Och jag kan inte annat än hålla med. Och då har jag letat bra filar ganska många år thumbs up

https://www.lundqvist.se/#m=v&n=55650&r=-1&l=12088&pg= . . . .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Nr1 så har du använt fel fil, testa dessa, kladdar aldrig igen

https://www.lundqvist.se/#m=v&n=55650&r=-1&l=12088&pg= . . . .

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Erik. Detta gällde om man ska ha en fil som fungerar för alla material. För enbart aluminium finns bättre, tex den du länkar. Men rätt skönt att slippa byta fil när man bara ska fixa något smått. Kör med samma fil i maskinen till allt möjligt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



knotan skrev:
Erik. Detta gällde om man ska ha en fil som fungerar för alla material. För enbart aluminium finns bättre, tex den du länkar. Men rätt skönt att slippa byta fil när man bara ska fixa något smått. Kör med samma fil i maskinen till allt möjligt.


Nej? Vart ser du det?

Universalverktyg är en myt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Alltså. Det var det jag svarade på. Eftersom han använt en fil (enligt bilder) som inte fungerade så bra, så tipsade jag om ett bättre alternativ.


Myt eller ej.
Klart att bästa är att ha olika till olika ändamål.

Men personligen tycker jag det är skönt att slippa byta hela tiden för när man bara ska fixa något smått

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Varm kaustiksoda lösning tar garanterat bort alu från filen, det kör vi med på jobbet!

_________________
Robert Aronsson
Citera
Skruva banåkabil
Vetrygsfråga
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (1579 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande