Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Rm långlopp mantorp | 3391 besök totalt |
Finns det någon som kan förklara tanken med att ha en massa förare utanför bilarna i tankdepån vid tankning 2 st/bil vid förarabyte x 30 startande = 60 personer som springer runt .
Lägg förarbytena vi depå platserna istället. I msls får man åka på färdigskurna regn däck från kumho är dessa ok att åka på i rm finalen.
_________________ Joakim Lundius |
||||||||
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||||
RM Endurance inbjudan 2018
http://www.ercup.se/download.asp?F=1 Tävlingsregl RM 2018 http://www.ercup.se/download.asp?F=1 Väl mött på Mantorp _________________ Clas Fransson Kör ERCup-långlopp med BMW 320i |
||||||||
_________________ Clas Fransson Kör ERCup-långlopp med BMW 320i |
||||||||
Får vi använda våra regn däck som är godkända i msls på finalen? _________________ Joakim Lundius |
||||||||
Då då tvingas alla msls team som kör på detta däck att köpa ny regn däck. Tror att många med oss avstår rm då. _________________ Joakim Lundius |
||||||||
Angående förarbyte: För det första så är inte alla team inne samtidigt för tankning, eftersom man ändå måste göra fyra byten (fem pass). Föraren ska också vara ute ur bilen vid tankning så att det står en ny förare beredd bredvid bilen är inget problem. Det förlänger inte tiden i tankdepån. Angående däck: Det står mycket tydligt i RM-bestämmelserna att skurna däck inte är tillåtet. Dessa bestämmelser har beslutats gemensamt mellan de tre serierna och SBF's racingutskott och kan inte ändras nu. Det var mycket tydligt i diskussionerna mellan serierna att man kör efter sitt respektive tekniska reglemente FÖRUTOM däck som ska ha lika förutsättningar för alla. _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||||||||
Då dessa däck va godkända vid förra årets rm så Borde dom vara det i år oxå. _________________ Joakim Lundius |
||||||||
Hej, Angående förarbyte: Min erfarenhet säger att team försöker sträcka ut sina kör pass så pass långt det går vilket gör att de första bytena sker ungefär samtidigt. Iom att även chaufförerna ska ut ur bilen blir tankstoppen mer än dubbelt så långa vilket kommer medföra köer, frustration och kaos i tankdepån är jag rädd. Angående däck: Vad är anledningen till att ni inte tillåter skurna däck? _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||||
Hej Olle.
Vart på sbf:s hemsida hittar jag tekniska rm regler? För jag antar att dom skall finnas där om racingutskottet har varit med och beslutat om dom. Annars så finns bara rambestämmelser för långlopp och där står det däck efter seriereglemente. Mvh Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||||||||
Svar till Pär och Eric,
Racingutskottet har skickat RM reglerna för 2018 till SBF's kansli för flera veckor sedan, men de skulle formellt godkännas på ett styrelsemöte förra veckan. Sedan skulle 2017 års regler tas bort och 2018 läggas till på hemsidan. Därför så publicerades reglerna också i samband med inbjudan till RM, och de har överenskommits i arbetsgruppen mellan MSLS, ERCup, NSHC och SBF. Tankningen på Mantorp blir betydligt mindre rörig i år då det blir fasta tankplatser och inte att teamen ska springa ut i tankdepån och få med sina rangliga tankanläggningar från en "parkeringsplats" vid sidan. Att föraren ska vara ute ur bilen under tankning är bestämt sedan länge. Inom ERCup har vi kört på detta viset i alla år med uppåt 40 bilar utan att det har varit problem. Så försök inte skapa problem genom vilda gissningar och antaganden. Det antogs från ERCup och NSHC redan förra året att skurna däck inte var tillåtet, men det var tydligen inte helt tydligt uttalat. Regeln finns för att det ska bli så sportsligt som möjligt avseende däcksutrustning. Det skulle vara värre om alla team skulle behöva köpa dyra skurna regndäck. Nu är det tillåtet att använda mönstrade R-däck som inte är skurna efter tillverkningen. Och för övrigt så ser väderprognosen för nästa helg ut att det ska bli varmt och torrt. Så använd era regndäck denna helg och spara torrdäcken till lördag den 13/10. _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||||||||
_________________ Joakim Lundius |
||||||||
Trevlig film och fin bil Grattis _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||||||||
Allmänt banåkaforum Rm långlopp mantorp | 3391 besök totalt |