Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34   >>
18 besök idag (118227 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Har kopplat in gearcut i dag.
kanske en rätt så grov metod eftersom jag klipper strömmen till spolarna, för min egen enkelhetens skull så klipper jag alla spolarna.
NisseJ hjälpte mig med att få till relä/inkoppling så att det funkar mot original styrningen.
Utan justeringar så funkar det riktigt bra från växel 3 o uppåt, smäller i avgas när man växlar/fullgas men det gör inte så mycket
På 1an o 2an så är den inte så fin att köra. Men 1an behövs inte nu eftersom jag inte har bytt slutväxel än, 2an blir lite mer av/på när man kör i trafik/kökörning, 3 an o uppåt funkar riktigt fint när man gasar lite.
Lite mer justering så är jag nöjd, känns som om allt går att få till.

När det är färdigt justerat så lägger jag tid på att få till throttleblip att funka, känns inte så nödvändigt för funktionen eftersom lådan växlar ner mjukt o fint men alltid kul att få till funktionerna.

Har vart mycket jobb med lådan så här långt, men nu börjar det att kännas som om allt börjar att lira

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Vi kan göra en mapp upp till 2an tex, som växlar till en annan från 3an uppåt

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Lasse Karlsson skrev:
Tomas H skrev:
Lasse Karlsson skrev:

Du som har den röda?

//Lasse


Japp, en röd


Tomas: tycker att du ska lägga upp en tråd om din bil thumbs up

//Lasse

Håller med 😃

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Malex
Vässan
Här sen Sep 2013
Inlägg: 91



Ska du säga Nisse

_________________
Aleksandr Westholmskinski
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det måste väl gå att bryta spridarna på samma sätt.
Det låter skitfränt när man bryter tändningen.... men inte så nyttigt. Åtminstone inte på en turbobil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det måste väl gå att bryta spridarna på samma sätt.
Det låter skitfränt när man bryter tändningen.... men inte så nyttigt. Åtminstone inte på en turbobil.


Det stämmer, spridarna är det bästa att bryta. Men jag gjorde det på enklast möjligaste sätt nu så att jag hinner köra o prova ut så mycket som möjligt innan vinter.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Tomas H

Här sen Jan 2007
Inlägg: 7



Nisse Järnet skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Tomas H skrev:
Lasse Karlsson skrev:

Du som har den röda?

//Lasse


Japp, en röd


Tomas: tycker att du ska lägga upp en tråd om din bil thumbs up

//Lasse

Håller med 😃


Ja med tanke på hur mycket jag lurkar bland projekten på detta forumet så borde jag dela med mig av mitt eget

_________________
Tomas Holström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nu han jag tyvärr bara köra 2-3 varv när vi fått down shift att funka som vi vill ha det på bana.
Med den mappningen vi har nu, helt utan gear cut på nerväxling.... kan det finnas anledning att fixa trotle blip.

Annars kan du nog skita i det. Som det är standard så är det gear cut på nedväxling.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Nu han jag tyvärr bara köra 2-3 varv när vi fått down shift att funka som vi vill ha det på bana.
Med den mappningen vi har nu, helt utan gear cut på nerväxling.... kan det finnas anledning att fixa trotle blip.

Annars kan du nog skita i det. Som det är standard så är det gear cut på nedväxling.


Hej, gear cut funkar nu vid uppväxling men behöver lite finjustering på lägsta växlarna. Throttle blip för nerväxling ska jag se om det går att få till nu under helgen.

För övrigt så blir det lite mer finjustering så att bilen växlar upp lite mjukare (justera kopplingsingrepp), som det är nu så slår det loss bakhjulen för lätt när man accar hårt.

Finns många parametrar att justera, det kommer att bli bra men det kräver mycket testande. DKG ECU tillåter olika körlägen och jag kommer att sikta in mig på 2 olika lägen när allt är injusterat: ett för vad jag kallar för Road där ingrepp osv är lite mjukare o finare vid tex kökörning och ett för Track där allt jobbar lite mer bestämt.


//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad jag menar så är det gear cut på nerväxling också. Det betyder att trotle blip inte kommer att göra något.
Det spelar ingen roll om du öppnar spjället.... om tändning/soppa är bruten.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Vad jag menar så är det gear cut på nerväxling också. Det betyder att trotle blip inte kommer att göra något.
Det spelar ingen roll om du öppnar spjället.... om tändning/soppa är bruten.


Är det verkligen så? Om jag förstått Nisse rätt så ska motorn blippa om man har den funktionen inkopplad, MEN om den blippar för mycket= feljusterad så går gearcut in o bryter.

Har ingen lust att koppla in något onödigt, får dubbel kolla med Nisse.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Då ska vi se, tanken med ign/fuel cut vid downshift med throttle blip är för att det kan vara knepigt att få till varvmatchningen helt, så då kan man alltså klippa tändningen i slutet av blippen för att varvet ska stanna av.
Se bild:

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Börjar på o få lite fart i bilen nu så det är på tiden att se över bromsarna.
Har Porsche ok från nån suv modell har jag för mig, skivor från BMW E9X och kylning från Jocke. Ska väl gå att få ihop nått vettigt av det.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Ser lovande ut med lite schyssta bromsar👍 Mvh Joakim

_________________
Joakim lindström
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
M3 Jocke skrev:
Ser lovande ut med lite schyssta bromsar👍 Mvh Joakim


Det blir nog bra, problemet är att jag får svårt att ta luft genom fronten eftersom intercoolern är ivägen, så det får troligen bli luft-scoop under länkarmen som plockar upp luften som ska till sköldarna.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Lasse Karlsson skrev:
M3 Jocke skrev:
Ser lovande ut med lite schyssta bromsar👍 Mvh Joakim


Det blir nog bra, problemet är att jag får svårt att ta luft genom fronten eftersom intercoolern är ivägen, så det får troligen bli luft-scoop under länkarmen som plockar upp luften som ska till sköldarna.


På min hämtas luften mellan stöt och splitter i det inringade området. Vet inte om det är optimalt med yttre omständigheter ställer till det

/AL


_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Luftscoop på länkarmarna har jag på min Porsche 944S2, original Porsche som funkar jättebra, gott att slippa trassliga slangar.
Flera nyare Porschar har liknande lösningar, tjuvtitta lite på hur de har gjort.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
[quote="AL"]
Lasse Karlsson skrev:
M3 Jocke skrev:
Ser lovande ut med lite schyssta bromsar👍 Mvh Joakim


Det blir nog bra, problemet är att jag får svårt att ta luft genom fronten eftersom intercoolern är ivägen, så det får troligen bli luft-scoop under länkarmen som plockar upp luften som ska till sköldarna.


På min hämtas luften mellan stöt och splitter i det inringade området. Vet inte om det är optimalt med yttre omständigheter ställer till det

/AL

Skulle tro att det är ett bra ställe att ta luft på, har du nån bild på hur det ser ut under fronten?
Jag har snabbfäste på min front så det blir väl lite mer pyssel att få till en bra lösning där.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Janne J skrev:
Luftscoop på länkarmarna har jag på min Porsche 944S2, original Porsche som funkar jättebra, gott att slippa trassliga slangar.
Flera nyare Porschar har liknande lösningar, tjuvtitta lite på hur de har gjort.


Ska kolla på Porsches scoop o jämföra med AL's lösning, det blir som sagt minst med slang på det sättet.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Lasse Karlsson skrev:
Janne J skrev:
Luftscoop på länkarmarna har jag på min Porsche 944S2, original Porsche som funkar jättebra, gott att slippa trassliga slangar.
Flera nyare Porschar har liknande lösningar, tjuvtitta lite på hur de har gjort.


Ska kolla på Porsches scoop o jämföra med AL's lösning, det blir som sagt minst med slang på det sättet.

//Lasse


Sitter en "låda" i mitten som sen leder ut luften via slang till bromsarna




/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
AL skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Janne J skrev:
Luftscoop på länkarmarna har jag på min Porsche 944S2, original Porsche som funkar jättebra, gott att slippa trassliga slangar.
Flera nyare Porschar har liknande lösningar, tjuvtitta lite på hur de har gjort.


Ska kolla på Porsches scoop o jämföra med AL's lösning, det blir som sagt minst med slang på det sättet.

//Lasse


Sitter en "låda" i mitten som sen leder ut luften via slang till bromsarna




/AL


Ser bra ut men det blir lite trångt att få till på min bil tror jag, så det blir nog luftscoop under länkarmarna.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34   >>
18 besök idag (118227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande