Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 32, 33, 34 >> 51 besök idag (118204 totalt) |
Jag har provkort min. Det gick sådär.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
I dag vart det en lyckad kväll.
Nisse hjälpte mig via telefon att skaka liv i DCT lådan, det vart lite felsökning o sånt men inga större katastrofer. Var mest orolig att nått var felkopplat i lådan, men det verkar ok. Enda strulet så här långt var att vi inte fick in TPS signalen, men det fortsätter vi att felsöka nån annan dag. Nu står bilen på pallbockar, men växlar framåt/ friläge/ back går i som de ska. Blir att sikta in sig på att ställa den på hjulen o rulla lite försiktigt framåt helgen. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Var förbi garaget på morgonen, ställde ner bilen på hjulen och testkörde en kort sväng. Kopplingen känns helt ok, dragläge/ingrepp känns smidigare än vad jag minns Sachs sportkopplingen som hörde till den manuella lådan var, så det är bra.
Växlarna funkar bra, 1-7, neutral o back utan problem. Måste kolla vidare på varför jag inte får in TPS signalen. Sen så återstår en hel del jobb, tex städa upp i kablaget, fästa ECU osv, det är ganska trevligt jobb. Fixa gearcut och throttle blip står på tur, i alla fall gearcut är viktigast att få till. Får bli lite special eftersom jag kör med orginalstyrning till motor, men det ska väl gå att lösa. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Grattis. Funkar det så bra vid första försöket.... så kommer det bli jättebra.
Är det inte enklast att sätta en separat tps för lådan ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tackar Håkan. Tror att vi har ringat in felet med TPS'n. Men hur tänkte du med en egen TPS? Som känner av gas spjället? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Ja. BMWs ecu kan vara lite svårflörtade. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Coolt, och grattis!
Tråkig film dock. Du behöver alltså inte använda koppling öht vid start heller? EDIT: Förresten - på riktiga bilar drar man spaken bakåt när man växlar upp, och trycker den framåt för att växla ner. Det är bara komfortabla glidarbilar som har tvärt om. |
||||
Tackar. Jo, jag vet att den är tråkig, men ville bara visa att den funkar Man använder koppling när jag ska iväg på 1an eller backa. Backen ligger framåt, man håller spaken ca 1 SEK så hoppar backen i, efter det drar man spaken åt höger då hoppar neutral i, när jag ska framåt petar jag spaken framåt snabbt, då hoppar 1an i, 2-7 ligger bakåt. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Snart kommer en ny mjukvara där man inte kommer behöva använda kopplingspedalen om man inte vill _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||
Skaffade paddlar, det blir en del av vinterprojekten.
Maseratipaddlar, tror de funkar bra att bygga in i BMW's rattstång. Finns olika meningar om de ska sitta i ratt eller i rattstången, men jag kommer att testa med fasta paddlar i rattstång, känns inte det bra så blir det paddlar i ratten. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Det ska inte vara några problem att använda SMG paddlar, tänkte först använda en sån ratt. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 32, 33, 34 >> 51 besök idag (118204 totalt) |