Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 32, 33, 34   >>
11 besök idag (117696 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
DCT lådan tillsammans med Maxxecu funkar riktigt bra, så nu är det dags att plocka ihop en ny slutväxel eftersom den på bilen har sett sina bästa dagar.
Blir en lamelldiff som har ca 40%låsning, och 3:07 utväxling så det passar DCT lådans utväxling på 7an bättre.









Även en M3 E46 std diff I dåligt skick säljes.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Växlad för Autobahn?

_________________
Robert Aronsson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Vad är det för utväxling på 7 an? Den lär gå fort med den slutväxeln.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Borde funka tills båda bana och väg med 7 växel och en sånn utväxling

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Det är 1:1 på 7an, så det blir överväxel. Känns onödigt att åka o på höga varv när motorn orkar med så bra som den gör.
Skulle det bli helt fel så får jag leta upp en 3:15 utväxling..........

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 78



Kul att det funkar bra med maxxecu o lådan, när du fått utvärderat mer så skulle en jämförelse mellan dkgecu o maxxecu styrning av lådan uppskattas

Håller tummarna att maxxecu's styrning av m4 lådan snart är klar, funderar på om jag ska byta styrning då.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
robbansson skrev:
Växlad för Autobahn?


Det stämmer

Med MAXXEcu o DCT så bygger jag bilen för att kunna användas, så en Autobahn tur finns absolut med på det jag vill göra thumbs up

Vet inte om jag har räknat helt rätt men utväxlingen bör funka rätt så bra:
1an 66km/h
2an 106km/h
3an 144km/h
4an 186km/h
5an 225km/h
6an 259km/h
7an 312km/h

Kommer inte att varva ut på nån bana på 6an, men den kan användas i alla fall.
7an blir transport växel....

Stämmer det jag har räknat så känns det som en rätt så ok utväxling.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Hörs ju inte fel ut det der! thumbs up Märks snabbt om utväxlingen är helt fel, min Kadett pushar 4000rpm i 110

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Jk95 skrev:
Hörs ju inte fel ut det der! thumbs up Märks snabbt om utväxlingen är helt fel, min Kadett pushar 4000rpm i 110


Tror det kan bli bra, som jämförelse så kollade jag utväxling på Z4, som min låda kommer från och den har 2:56. Då låter 3:07 ganska rejsigt

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
conman skrev:
Kul att det funkar bra med maxxecu o lådan, när du fått utvärderat mer så skulle en jämförelse mellan dkgecu o maxxecu styrning av lådan uppskattas

Håller tummarna att maxxecu's styrning av m4 lådan snart är klar, funderar på om jag ska byta styrning då.


Svårt att ge en rättvis jämförelse. När Nisse o Jocke försökte att justera in lådan så hade jag OEM motorstyrning, så de kunde inte utnyttja sitt system fullt ut. De kunde bara jobba mot TPS/Rpm. Hade jag haft tex Maxxecu så hade det troligen fungerat bättre.
Sen så hade jag otur från början av DKGecu projektet med de rekomenderade kablarna som inte klarade av olja, och dålig lödning som jag gjort.
Med facit i hand så skulle jag ha lämnat Mechatronicen till de så att de hade byggt om den, då hade jag i alla fall sluppit problemet med lödningen.

Det är fördelen med Maxx, man slipper den typen av lösningar. I stort sett bara att plugga i o köra, passar min kunskapsnivå bättre

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Med MAXXEcu så har jag några lediga in/utgångar, så jag monterade en tryckgivare för vanos.
Är en Bosch tryckgivare från BJP som tar 250Bar, och slang/banjobult från Speeding.
Passade även på att beställa en slang så att behållaren för vanos kunde flyttas till ett lite svalare ställe, tror den satt ca 5-7 cm från grenrör tidigare.
Inga revolutionerande förbättringar, men enkelt att kontrollera vanostryck, om det behövs.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



se där ja!
Snyggt jobbat

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
robbansson skrev:
se där ja!
Snyggt jobbat


Ja, det där måste bli bra

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Diffen är färdig nu. Har satt i en magnetplugg, och ska sätta en tempmätare i påfyllningshålet men väntar på adapter M22*1,5 till M12*1,5. Mätarn kopplas till MAXXEcu.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Fredag = diffbytar dag



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Gott
finns inget bättre fredagsmys

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
robbansson skrev:
Gott
finns inget bättre fredagsmys


Vet ett par saker som är mera kul, men skönt att få den sista tråkiga biten fixad.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
När jag kollade gamla diffen med momentnyckel så vart det 32Nm när den var varm.

Efter provkörning med nya diffen så vart resultatet med momentnyckeln 67Nm.

Går tyst o fint nu, inget oljud när man svänger.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Ja, det blir ofta lite delar över när man skruvar bil.

Har en DCT låda med svep för 6cyl motor som jag köpt, men tyvärr så visade den sig vid uppstart sakna lameller,,,,,, tror den är mekaniskt ok övrigt (men ombyggd för 4hjulsdrift av tidigare ägare)





_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856


Trådstartare
Nu har jag fått adaptern till oljetempmätarn som ska sitta i diffen.




//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 78



Var fick du tag i adaptern?

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 32, 33, 34   >>
11 besök idag (117696 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande