Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34   >>
25 besök idag (118020 totalt)
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Snyggt! thumbs up

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
conman skrev:
Snyggt! thumbs up


Jo, det gör mycket med lack på delarna. Får se hur det går att polera upp resten av bilen så att allt ser ok ut

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Spånor på sensorer verkar ibland ställa till problem på DCT lådor.
Det sitter magnet i tråget på de, jag kompletterade med en extra magnet där nivåpluggen sitter.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Lasse Karlsson skrev:
Spånor på sensorer verkar ibland ställa till problem på DCT lådor.
Det sitter magnet i tråget på de, jag kompletterade med en extra magnet där nivåpluggen sitter.

Smart thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
super7 skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Spånor på sensorer verkar ibland ställa till problem på DCT lådor.
Det sitter magnet i tråget på de, jag kompletterade med en extra magnet där nivåpluggen sitter.

Smart thumbs up


Ja, det är ett enkelt sätt att i alla fall minska risken för problem.

Bra magnetpluggar de där, har samma typ i både motor o bakaxel.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jag har köpt liknande till M3:n i motor, växellåda samt bakaxeln
som du säger i förebyggande syfte thumbs up

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
super7 skrev:
Jag har köpt liknande till M3:n i motor, växellåda samt bakaxeln
som du säger i förebyggande syfte thumbs up

//Nisse


Ja, magnetpluggen kan ge lite indikation när något metalliskt slitage blir för stort

Är inget man kollar ofta, men man får en indikation när man tex byter olja. Ser pluggen ut som en igelkott så kanske oljebytet tar längre tid än man räknat med.....

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
En liten vintertur med M3an, DCT uppför sig bra även när det är kallt ute. Har justerat upp bakänden ca 10mm, tyckte den var lite låg.




Ja, här syns det lite bättre att baken kommit upp lite.




Nu ska tråget ner, o nya vevstakslager i maskinen.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7725



Riktigt snygg bil asså

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
erikjakan skrev:
Riktigt snygg bil asså


Tackar, ja nu börjar den att se bra ut.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Ja, nu är det "No return" började förbereda för byte av vevstakslager.

Oljan är tappad, har börjat att släppa framvagnen.

Färdig nästa år


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



bara att jobba på!

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
robbansson skrev:
bara att jobba på!


Det stämmer, framvagn osv helt ok all lossa, men måste bort med kompressorn för att lossa servopumpen så jag kommer åt sista skruven (eller skruvarna?) till tråget. Egentligen inget stort problem om man tänker efter...men hade inte räknat med det.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



så är det alltid
men det går lättare o lättare

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Det blev lite problem att lossa tråget i bakkant mot lådan, S54an har 2 skruvar och N54an som lådan hör till har 1skruv?
Blev i alla fall tvungen att borra 2 hål i sprängkåpan för att kunna få in hylsa så jag kan lossa 2st 10mm skruvskalle. Var svårt att beräkna vinkel för hålen, men det blev rätt så bra. Nu är tråget, oljepickup, pump nere så nu är det bara att byta lager.

Markerade ungefär där jag hoppats på att borra/träffa skruven i rätt vinkel.




Det blev rätt så ok, jag kunde lossa skruvarna.






Tråget nere

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Snabb leverans från PureTech.
ACL lager, trågpackning, tätning till oljepump o filter.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 126



Hejsan
Jag hoppas du byter vevstaksbult med om du inte redan har ARP bult då dessa alltid skall bytas till nya.

men kul att följa din uppdatering blir en väldigt körglad bil :-)

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Hej Christer, som jag förstått så ska man bara byta bultarna om det är M10, min motor har M11 o där återanvänder man bultarna.

Eller tycker du att man ändå ska byta? Tråget är fortfarande nere, så alla möjligheter finns.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Lasse Karlsson skrev:
Hej Christer, som jag förstått så ska man bara byta bultarna om det är M10, min motor har M11 o där återanvänder man bultarna.

Eller tycker du att man ändå ska byta? Tråget är fortfarande nere, så alla möjligheter finns.

//Lasse


M11 finns väl inte som reservdel? De ska kunna återanvändas, men man behöver sätta dem på samma plats igen. Är de skadade så åker man på att byta stake.
Men någon kanske har andra erfarenheter om att det inte skulle fungera?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Lasse Karlsson skrev:
Hej Christer, som jag förstått så ska man bara byta bultarna om det är M10, min motor har M11 o där återanvänder man bultarna.

Eller tycker du att man ändå ska byta? Tråget är fortfarande nere, så alla möjligheter finns.

//Lasse


Jag ska byta vevlager i min också som har M11, har beställt nya ARP till den. Det ska väl gå att återanvända men det känns bättre att byta dom. ARP-bultarna ska man som jag har förstått det kunna återanvända.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 126



Ursäkta sent svar :-)
det stämmer om du har M11 så är dessa så du kan använda igen men måste monteras i samma vevstake och position som den demonterades

Conrod with M11x1.25 conrod bolt:

Caution!
Do not distort conrods or crankshaft.


Tighten down conrod bolts with special tool 00 9 120 .

Tightening torque:

Application torque 5 Nm
Joining torque 30 Nm
Angle of rotation 70°

Mvh Christer

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34   >>
25 besök idag (118020 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande