Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 32, 33, 34 >> 15 besök idag (118123 totalt) |
Hej Christer. Jag monterade enligt den instruxen, så hoppas att det blir bra. Klantade mig när jag monterade tillbaka oljepumpsmuttern. Den ska dras med 25Nm så jag ställde momentnyckel på det, men klicket i nyckeln kom inte. Momentnyckeln jag använde klickar bara när man drar "vanliga gängor" inte när det är gängat vänstergängat Hade i alla fall tur att bara mutter blev skadad, pumpaxel klarade sig. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Tänkte också först byta till APR, men om jag förstod rätt så ska ARP dras hårdare än original? Då är frågan hur vevstaken reagerar, finns det risk att den blir oval? (har inte detaljkollat att det med momentet stämmer) Eftersom BMW's manual säger att man kan återanvända så känns det rätt så safe. Inte ofta man varvar mer än 4800Rpm...... _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Osäker hur många nm det blir med 30 nm + 70 grader som original ska dras, om jag inte minns fel ska ARP dras med 95 nm. Man kan också mäta sträckningen på bulten men något sådant mätverktyg har inte jag så kör på moment. Verkar vara vanligt att byta till ARP eftersom BMW inte säljer lösa bultar och jag har inte hittat nån som har haft problem. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Ja, det stämmer. 30Nm+70 grader, blir troligen ungefär samma som om man drar 95nm. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Hittade en intressant artikel av Lang Racing som nämner ovalitet. På motorer som använder M11 är det inget problem med ovalitet men att de har sett avvikelser på motorer som använder M10. Problemet är att ARP inte drar tillräckligt hårt jämfört med original BMW om man utgår från rekommenderat moment, men när de drog hårdare än momentet som ARP angett så var det inga problem. Sen om det sträcker bultarna för mycket är en annan sak. https://www.langracing.com/s54-rod-bearing-and-bolt-replacement-with-arp-fasteners/ _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Så här ser de gamla lagren ut.
Ska vara bytta vid 10000 på garanti, o nu 21000 på mätaren, av de milen ca 3000-4000 med kompressor? Var ganska bra att byta nu innan de blivit för slitna, är väl cyl 5 & 6 som är mest slitna. 1-6 5an. 6an. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Kul att se vevlagerbyte, har själv köpt exakt likadana prylar som dig från Puretech så velar mellan att byta själv eller lämna det till dem. Vill ha det riktigt gjort men vill också lära mig!
Mäter du sträckning eller drar endast moment och rätt grader? _________________ Hampus Svahn E91 320d E46 M3 SMG Volkswagen 1200 E36 328i -såld S60 2.5t -såld |
||||
Jag har den äldre motorn, bilen är tillverkad 2002-02. Så jag har M11 bultar som går att återanvända, man drar de med moment+70grader.
Eller byter till ARP, men jag ser inget behov för att uppdatera (men kanske ångrar mig när vevstaken tittar ut) //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Vevstakslager är på plats sen tidigare.
Efter det så blev det en "Corona paus" men nu är det igång igen. Ny mutter till oljepumpen är monterad. Tråget/ oljepickup på plats med nya packningar från PureTech. Har fått hem Hardy knuten till rattstången i dag, lev av PPF. Riktigt stabil hardyknut från Strongflex, med styrningar för bultar/o båda sidor av delen som håller hardyknuten. Fin styrning för skruvskalle. Styrning för fram/baksida knuten. Min OEM knut var hel men rätt så mjuk efter 20 år o 21000mil, så det här blir en bra uppdatering. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Nu är bilen ihop igen o provstartad.
Oljetryck osv ok, och inget läckage. Nu är bottendelen säkrad så då återstår vanos. Har tidigare köpt tätningar från PureTech, kommer att skicka "discen" eller vad det heter som driver vanos så får PureTech borra om den. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Påbörjade ett projekt med en kolfiberkardanstång från en BMW M4.
Viste att den måste byggas om, båda ändar är svetsbara så det bör gå att anpassa den till M3e46 Främre änden har en "slipyoke" eller vad det heter? ca 40mm slaglängd så det är bra. Men bakre änden behöver fixas så att M3ans cv knut passar. Så här ser M4ans stång ut. Lite lång, men ser ut som om det räcker att bygga om bakre delen för att få rätt längd. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
|
||||
Tänkte med beställa en i metall, men då dök det upp en kolfiber till rätt pris o då var det bara att testa.... _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Jag läste kolfiberrattstång av någon anledning. Men shit vad jag gillar den här bilen.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Nice! Är det någon flex i framkant förutom hardyskivan? Min bygger jag med cv fram och cv bak |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 32, 33, 34 >> 15 besök idag (118123 totalt) |