Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 32, 33, 34   >>
15 besök idag (118123 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Christer G skrev:
Ursäkta sent svar :-)
det stämmer om du har M11 så är dessa så du kan använda igen men måste monteras i samma vevstake och position som den demonterades

Conrod with M11x1.25 conrod bolt:

Caution!
Do not distort conrods or crankshaft.


Tighten down conrod bolts with special tool 00 9 120 .

Tightening torque:

Application torque 5 Nm
Joining torque 30 Nm
Angle of rotation 70°

Mvh Christer


Hej Christer. Jag monterade enligt den instruxen, så hoppas att det blir bra.
Klantade mig när jag monterade tillbaka oljepumpsmuttern. Den ska dras med 25Nm så jag ställde momentnyckel på det, men klicket i nyckeln kom inte. Momentnyckeln jag använde klickar bara när man drar "vanliga gängor" inte när det är gängat vänstergängat
Hade i alla fall tur att bara mutter blev skadad, pumpaxel klarade sig.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Westersund skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Hej Christer, som jag förstått så ska man bara byta bultarna om det är M10, min motor har M11 o där återanvänder man bultarna.

Eller tycker du att man ändå ska byta? Tråget är fortfarande nere, så alla möjligheter finns.

//Lasse


Jag ska byta vevlager i min också som har M11, har beställt nya ARP till den. Det ska väl gå att återanvända men det känns bättre att byta dom. ARP-bultarna ska man som jag har förstått det kunna återanvända.


Tänkte också först byta till APR, men om jag förstod rätt så ska ARP dras hårdare än original? Då är frågan hur vevstaken reagerar, finns det risk att den blir oval? (har inte detaljkollat att det med momentet stämmer)

Eftersom BMW's manual säger att man kan återanvända så känns det rätt så safe.

Inte ofta man varvar mer än 4800Rpm......

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Lasse Karlsson skrev:
Tänkte också först byta till APR, men om jag förstod rätt så ska ARP dras hårdare än original? Då är frågan hur vevstaken reagerar, finns det risk att den blir oval? (har inte detaljkollat att det med momentet stämmer)

Eftersom BMW's manual säger att man kan återanvända så känns det rätt så safe.

Inte ofta man varvar mer än 4800Rpm......


Osäker hur många nm det blir med 30 nm + 70 grader som original ska dras, om jag inte minns fel ska ARP dras med 95 nm. Man kan också mäta sträckningen på bulten men något sådant mätverktyg har inte jag så kör på moment. Verkar vara vanligt att byta till ARP eftersom BMW inte säljer lösa bultar och jag har inte hittat nån som har haft problem.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Westersund skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Tänkte också först byta till APR, men om jag förstod rätt så ska ARP dras hårdare än original? Då är frågan hur vevstaken reagerar, finns det risk att den blir oval? (har inte detaljkollat att det med momentet stämmer)

Eftersom BMW's manual säger att man kan återanvända så känns det rätt så safe.

Inte ofta man varvar mer än 4800Rpm......


Osäker hur många nm det blir med 30 nm + 70 grader som original ska dras, om jag inte minns fel ska ARP dras med 95 nm. Man kan också mäta sträckningen på bulten men något sådant mätverktyg har inte jag så kör på moment. Verkar vara vanligt att byta till ARP eftersom BMW inte säljer lösa bultar och jag har inte hittat nån som har haft problem.


Ja, det stämmer. 30Nm+70 grader, blir troligen ungefär samma som om man drar 95nm.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Lasse Karlsson skrev:
Ja, det stämmer. 30Nm+70 grader, blir troligen ungefär samma som om man drar 95nm.


Hittade en intressant artikel av Lang Racing som nämner ovalitet. På motorer som använder M11 är det inget problem med ovalitet men att de har sett avvikelser på motorer som använder M10. Problemet är att ARP inte drar tillräckligt hårt jämfört med original BMW om man utgår från rekommenderat moment, men när de drog hårdare än momentet som ARP angett så var det inga problem. Sen om det sträcker bultarna för mycket är en annan sak.

https://www.langracing.com/s54-rod-bearing-and-bolt-replacement-with-arp-fasteners/

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Så här ser de gamla lagren ut.

Ska vara bytta vid 10000 på garanti, o nu 21000 på mätaren, av de milen ca 3000-4000 med kompressor?

Var ganska bra att byta nu innan de blivit för slitna, är väl cyl 5 & 6 som är mest slitna.
1-6



5an.



6an.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Har fått hem den billigaste reservdelen

Ny mutter till oljepumpsdrevet.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
M3SvahneN
Kalmar
Här sen Sep 2021
Inlägg: 24



Kul att se vevlagerbyte, har själv köpt exakt likadana prylar som dig från Puretech så velar mellan att byta själv eller lämna det till dem. Vill ha det riktigt gjort men vill också lära mig!

Mäter du sträckning eller drar endast moment och rätt grader?

_________________
Hampus Svahn

E91 320d
E46 M3 SMG
Volkswagen 1200
E36 328i -såld
S60 2.5t -såld
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Jag har den äldre motorn, bilen är tillverkad 2002-02. Så jag har M11 bultar som går att återanvända, man drar de med moment+70grader.
Eller byter till ARP, men jag ser inget behov för att uppdatera (men kanske ångrar mig när vevstaken tittar ut)

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Där blev det en dubbelpost

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Vevstakslager är på plats sen tidigare.
Efter det så blev det en "Corona paus" men nu är det igång igen.

Ny mutter till oljepumpen är monterad.

Tråget/ oljepickup på plats med nya packningar från PureTech.
Har fått hem Hardy knuten till rattstången i dag, lev av PPF. Riktigt stabil hardyknut från Strongflex, med styrningar för bultar/o båda sidor av delen som håller hardyknuten.




Fin styrning för skruvskalle.



Styrning för fram/baksida knuten.




Min OEM knut var hel men rätt så mjuk efter 20 år o 21000mil, så det här blir en bra uppdatering.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
21 år gammal OEM:



Stabilare knut från Strongflex thumbs up



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Nu är bilen ihop igen o provstartad.
Oljetryck osv ok, och inget läckage.

Nu är bottendelen säkrad så då återstår vanos.
Har tidigare köpt tätningar från PureTech, kommer att skicka "discen" eller vad det heter som driver vanos så får PureTech borra om den.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Då är äntligen pumpdisk färdig att skickas på omborrning



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Fått hem nya tätningar från PureTech till vanos.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Påbörjade ett projekt med en kolfiberkardanstång från en BMW M4.
Viste att den måste byggas om, båda ändar är svetsbara så det bör gå att anpassa den till M3e46
Främre änden har en "slipyoke" eller vad det heter? ca 40mm slaglängd så det är bra.

Men bakre änden behöver fixas så att M3ans cv knut passar.

Så här ser M4ans stång ut. Lite lång, men ser ut som om det räcker att bygga om bakre delen för att få rätt längd.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Ha ha var inne på exakt samma sak med min
Men blir en hel i metall i stället

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
conman skrev:
Ha ha var inne på exakt samma sak med min
Men blir en hel i metall i stället


Tänkte med beställa en i metall, men då dök det upp en kolfiber till rätt pris o då var det bara att testa....

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Så här blev resultatet.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag läste kolfiberrattstång av någon anledning. Men shit vad jag gillar den här bilen.
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Lasse Karlsson skrev:
Så här blev resultatet.


Nice! Är det någon flex i framkant förutom hardyskivan?

Min bygger jag med cv fram och cv bak

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 32, 33, 34   >>
15 besök idag (118123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande