Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34   >>
565 besök senaste veckan (116888 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



GustafB skrev:
Lissjos skrev:
Jag har svårt att se att själva stången ska flexa, vi kör med kolfiber i dragrace bilen på ca 3500hk utan problem dock med knutkors i varje ände. Hamnar den däremot i svaj eller går emot nånting så är det bara damm av den väldigt fort.

Vet att vi såg ett test innan vi gick över där de testade vridningen, korsen/öronen gav sig före själva kolfiber stången med alu ändar endast limmade gav med sig.


Bra info. Vad har ni för maximalt varvtal på kardanen?


Strax under 10 000 Rpm över mål på vår snabbaste sväng.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Lissjos skrev:
GustafB skrev:
Lissjos skrev:
Jag har svårt att se att själva stången ska flexa, vi kör med kolfiber i dragrace bilen på ca 3500hk utan problem dock med knutkors i varje ände. Hamnar den däremot i svaj eller går emot nånting så är det bara damm av den väldigt fort.

Vet att vi såg ett test innan vi gick över där de testade vridningen, korsen/öronen gav sig före själva kolfiber stången med alu ändar endast limmade gav med sig.


Bra info. Vad har ni för maximalt varvtal på kardanen?


Strax under 10 000 Rpm över mål på vår snabbaste sväng.


10000Rpm är inte illa thumbs up Jag kan teoretiskt nå max 8000Rpm, kommer inte att hända, men kanske 7000Rpm

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Du har kanske skrivit det någonstans, men vad är viktskillnaden mellan din vanliga kardan och kolfiber?

_________________
Johan B
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
blixten skrev:
Du har kanske skrivit det någonstans, men vad är viktskillnaden mellan din vanliga kardan och kolfiber?


Tyvärr, glömde att kolla vikten.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Lasse Karlsson skrev:
blixten skrev:
Du har kanske skrivit det någonstans, men vad är viktskillnaden mellan din vanliga kardan och kolfiber?


Tyvärr, glömde att kolla vikten.


Skit i vikten, allt handlar om barhängsfaktorn 👍
Ser bra ut lasse

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Mange K skrev:
Lasse Karlsson skrev:
blixten skrev:
Du har kanske skrivit det någonstans, men vad är viktskillnaden mellan din vanliga kardan och kolfiber?


Tyvärr, glömde att kolla vikten.


Skit i vikten, allt handlar om barhängsfaktorn 👍
Ser bra ut lasse


det stämmer

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Service av cv knuten som ansluter mot diffen




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Westersund skrev:
Om man litar på det som står i ETK så är kolfiberkardanen ca 1 kg lättare.


E46 M3 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Coupe/USA/M3-S54/L-N/mar2002/browse/drive_shaft/drive_shaft_constant_velocity_joint/

F82 M4 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/F80N/Europe/M3-S55/L-N/jan2015/browse/drive_shaft/driveshaft_cfk/



Har båda i garaget och kan säga att känslan är att det skiljer betydligt mer. Ska se om jag kan hitta en våg att väga dem med 👍

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
plato skrev:
Westersund skrev:
Om man litar på det som står i ETK så är kolfiberkardanen ca 1 kg lättare.


E46 M3 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Coupe/USA/M3-S54/L-N/mar2002/browse/drive_shaft/drive_shaft_constant_velocity_joint/

F82 M4 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/F80N/Europe/M3-S55/L-N/jan2015/browse/drive_shaft/driveshaft_cfk/



Har båda i garaget och kan säga att känslan är att det skiljer betydligt mer. Ska se om jag kan hitta en våg att väga dem med 👍


Ska bli intressant att se vad som skiljer

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Har kört mer med kolfiberkardanen nu, o det funkar bra.
En sak i kardantunneln var jag tvungen att modifiera. Det sitter typ 3st stödlagerfästen i tunneln, den som sitter längst bak, närmast diffen borrade jag loss. Stången fick plats, men var ganska tight där.

Så det projektet är avklarat nu.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Dax att fortsätta o avsluta Vanosprojektet.

Har fått hem den omborrade pumpdisken till vanos från PureTech.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Då var Vanos jobbet avklarat.




Orginal / omborrad.




Några nya packningar



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Då var det dags för att byta ut takplåten mot ett kolfibertak, tror det blir 2022 års mest onödiga uppdatering.
Men det blir snyggt hoppas jag.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Snyggt är det verkligen med kolfibertak!

Hade du taklucka innan?

Jag hade utan taklucka och bytte. Mitt plåttak vägde 9.9 kg och kolfibertaket 4kg För de 6kg hade jag hellre folierat taket, inte värt allt arbete för de kilos. Men visst fan är det snyggt

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Nice, själv varit inne på detta men då yngsta dottern gillar takluckan så blir det folie för min del.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
AL skrev:
Snyggt är det verkligen med kolfibertak!

Hade du taklucka innan?

Jag hade utan taklucka och bytte. Mitt plåttak vägde 9.9 kg och kolfibertaket 4kg För de 6kg hade jag hellre folierat taket, inte värt allt arbete för de kilos. Men visst fan är det snyggt

//AL


Hade ingen taklucka, men har drömt om ett kolfibertak sen jag köpte bilen 2016.
Så jag har gjort det för att få lite "eget" stuk på bilen

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
conman skrev:
Nice, själv varit inne på detta men då yngsta dottern gillar takluckan så blir det folie för min del.


Ja, man får se till att de yngre i familjen gillar bilarna thumbs up

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Lasse Karlsson skrev:
plato skrev:
Westersund skrev:
Om man litar på det som står i ETK så är kolfiberkardanen ca 1 kg lättare.


E46 M3 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Coupe/USA/M3-S54/L-N/mar2002/browse/drive_shaft/drive_shaft_constant_velocity_joint/

F82 M4 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/F80N/Europe/M3-S55/L-N/jan2015/browse/drive_shaft/driveshaft_cfk/



Har båda i garaget och kan säga att känslan är att det skiljer betydligt mer. Ska se om jag kan hitta en våg att väga dem med 👍


Ska bli intressant att se vad som skiljer


Hade inget mer exakt än vågarna till corner weight men där visade dem 9kg för originalkardan och 6kg för kolfiber från M4. Så en rejäl skillnad är de helt klart

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481



Lasse Karlsson skrev:
Då var det dags för att byta ut takplåten mot ett kolfibertak, tror det blir 2022 års mest onödiga uppdatering.
Men det blir snyggt hoppas jag.





Det är grymt snyggt med riktigt kolfibertak.



thumbs up

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Plato skrev:
Lasse Karlsson skrev:
plato skrev:
Westersund skrev:
Om man litar på det som står i ETK så är kolfiberkardanen ca 1 kg lättare.


E46 M3 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Coupe/USA/M3-S54/L-N/mar2002/browse/drive_shaft/drive_shaft_constant_velocity_joint/

F82 M4 kardan:
http://bmwfans.info/parts-catalog/F80N/Europe/M3-S55/L-N/jan2015/browse/drive_shaft/driveshaft_cfk/



Har båda i garaget och kan säga att känslan är att det skiljer betydligt mer. Ska se om jag kan hitta en våg att väga dem med 👍


Ska bli intressant att se vad som skiljer


Hade inget mer exakt än vågarna till corner weight men där visade dem 9kg för originalkardan och 6kg för kolfiber från M4. Så en rejäl skillnad är de helt klart


Bra att det går några kilo åt rätt håll

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34   >>
565 besök senaste veckan (116888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande