Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34   >>
24 besök idag (116882 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Roligt att se någon som bygger med DCT med ambitionen att svänga bilen med. Jag följer med spänning .
Det verkar fungera utmärkt för Nisse och Joakim i deras bilar, men de har en hel del rakt fram åkande som det ser ut (inget ont med det för min del heller)och jag är lika nyfiken att se hur den sköter sig till vardags och med nedväxlingar o sånt.

Kämpa på

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Hur blir det med mellangas vid nedväxlingar?

Min e92 mellangasar friskt för att kompensera varvtalet vid all körning, speciellt viktigt när man kör aktivt!

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
gasekke skrev:
Roligt att se någon som bygger med DCT med ambitionen att svänga bilen med. Jag följer med spänning .
Det verkar fungera utmärkt för Nisse och Joakim i deras bilar, men de har en hel del rakt fram åkande som det ser ut (inget ont med det för min del heller)och jag är lika nyfiken att se hur den sköter sig till vardags och med nedväxlingar o sånt.

Kämpa på


Hej Erik, hoppas på att det fungerar smidigt för vardagsbruk o lite transport med.
Lådorna verkar vara rätt så stabila sålänge oljetempen är lagom, får satsa på bra kylning så går nog resten med bra.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hur blir det med mellangas vid nedväxlingar?

Min e92 mellangasar friskt för att kompensera varvtalet vid all körning, speciellt viktigt när man kör aktivt!

MVH Erik Wedlund


Tror att jag får steppa lite med högerfoten vid nedväxling, men har för mig att Nisse har mellangasfunktion på G? Lite osäker där, men ev så får man uppgradera längre fram.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Fått lådan svetsad så jag har något att fästa startmotorn i, ett fästöra som felade från början. Blir ett fint helgfix att borra o gänga ett hål.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Tidig julklapp, elektroniken till lådan

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315




_________________
Robert Aronsson
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



I dagsläget växlar den bara ner helt enkelt, hur hårt den ska "släppa kopplingen" är justerbart.
En Belgisk snubbe med en E36 som kör Time attack där nere (och vann sin klass) har nyligen bytt till DCT med våran styrning och enligt honom är det inga problem alls som det är. En vanesak.
Men vi har en ny mjukvara på G som Lasse sa med stöd för throttle blip signal (justerbar) och lite annat nytt

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nisse Järnet skrev:
..........................Men vi har en ny mjukvara på G som Lasse sa med stöd för throttle blip signal (justerbar) och lite annat nytt


Går det att koppla trottel-blippen till en separat solenoid ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45



Finns det nån film av killen som kör time attack med eran styrsystem?

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



ButterflyRacing skrev:
Nisse Järnet skrev:
..........................Men vi har en ny mjukvara på G som Lasse sa med stöd för throttle blip signal (justerbar) och lite annat nytt


Går det att koppla trottel-blippen till en separat solenoid ?
Japp, det är en jord-signal så man kan göra lite vad man vill

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



_anders skrev:
Finns det nån film av killen som kör time attack med eran styrsystem?
Denna säsong körde han med vanlig manuell, det var nu efter säsongen han bytte så han har inte kört så mycket än.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Startkrans, saknar bara adapter nu.........

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Har inte hänt så mycket här, men har i alla fall skruvat loss "Mechatronic" enheten ur lådan. Det är några kablar som ska lödas på plats, tveksam om jag ska våga mig på det själv eller lämna bort..........


Här inne ska det lödas

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Intressant och fränt! thumbs up thumbs up

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
RYDH skrev:
Intressant och fränt! thumbs up thumbs up


Jo tack, gör jag jobbet bra så kommer det att bli fränt. Men blir inte lödningarna bra så blir det troligen mest huvudvärk......

Själva konceptet med styrningen från Nisse J känns säkert, kommer att bli kul när den är ute o rullar igen.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Var exakt på grejorna ska det lödas där? Nyfiken thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Var exakt på grejorna ska det lödas där? Nyfiken thumbs up



Det ska lödas på de guldfärgade plattorna som är i ytterkanterna. De är rätt så små för en som inte är så van att löda. Men det ska nog gå, får ladda upp med bra lödpenna, ljus o förstoringsglas

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Det går fint ska du se! Öva lite först bara om du är ovan, och ha en ganska liten lödspets
Använd inte för mycket tenn, och försök "klutta" på lite tenn på varje pad och kabelstump innan lödning så hittar dom varandra fint!
Är ju "bara" 13 lödpunkter där inne trots allt 😃

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Så sjukt fränt detta är, och roligt att se mer av tekniken bakom

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lasse Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var exakt på grejorna ska det lödas där? Nyfiken thumbs up



Det ska lödas på de guldfärgade plattorna som är i ytterkanterna. De är rätt så små för en som inte är så van att löda. Men det ska nog gå, får ladda upp med bra lödpenna, ljus o förstoringsglas


Hade jag vart i närheten av dig så hade jag lött åt dig thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34   >>
24 besök idag (116882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande