Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
177 besök senaste veckan (118251 totalt)
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196




_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0


Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Lasse Karlsson skrev:
Bl0mgren skrev:
https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0


Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?

//Lasse
kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Bl0mgren skrev:
https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0


Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?

//Lasse
kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB


Se där, det jobbas på en lösning thumbs up
Undrar när den släpps till kund?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Händer inte så mycket nu, men håller på att bygga bort ITB. De ska ersättas med ett singel 82mm spjällhus när det byggs om till turbo.
En S54 billet insugnings fläns från PPF, förlängde så att ESS insuget passar.

Fläns från PPF:


Förlängning av fläns:



Färdigt insug:


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Snyggt jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt jobbat!


Tackar 😊.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
När insugnngsröret var färdigt så var det dags att bygga om resten av insuget så att spjällhuset kan monteras.

Före ombygg:



Kapade bort gamla slanginfästningen:



Svetsade dit en fläns till spjällhuset:




Lite färg på så ser det ok ut.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Spjällhuset på plats.




Där dumpventil tidigare satt monterad gjorde jag ett lock med vacumanslutningar.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Snyggt!

_________________
Patrik Skoog
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Patrik Skoog skrev:
Snyggt!


Instämmer, OEM+

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



Snyggt men varför inte använda spjällhusen?

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
Snyggt men varför inte använda spjällhusen?


Det är kul att bygga, sen så kan vi inte se någon riktig fördel med separata spjäll när man kör turbo + E-85.
Mer tid vid mappning med ITB för att få det riktigt bra? Har hört både och, men han som mappar min föredrar singelspjäll.
Separata spjäll ska synkas, man slipper från tomgångsmotor. Det är mer o hålla i ordning, även om BMW spjäll är bra så är de över 20 år gamla nu.

En annan sak är att spjällen inte är 100% täta när man överladdar, de är troligen konstruerade med tanke på n/a?
Trycktestade mina (21000+ mil) o de läckte vid spjällaxel, kanske inte spelar stor roll men vill behålla laddtrycket på insidan.

Funkar det inte som tänkt så är det enkelt att bygga tillbaks ITB.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Snyggt!


Tackar

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
robber skrev:
Patrik Skoog skrev:
Snyggt!


Instämmer, OEM+


Är det som är lite roligt med nerbyggd turbo, o ett insug som ser rätt så normalt ut, ser mer OEM ut.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Tryckrör mellan IC & insug. Det blir i 3 delar med V-band.
Ska målas svarta efter att de är kontrollerade för läckage. Dumpventil sitter på 1a delen efter intercooler.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Lasse Karlsson skrev:
Det är kul att bygga, sen så kan vi inte se någon riktig fördel med separata spjäll när man kör turbo + E-85.
Mer tid vid mappning med ITB för att få det riktigt bra? Har hört både och, men han som mappar min föredrar singelspjäll.
Separata spjäll ska synkas, man slipper från tomgångsmotor. Det är mer o hålla i ordning, även om BMW spjäll är bra så är de över 20 år gamla nu.

En annan sak är att spjällen inte är 100% täta när man överladdar, de är troligen konstruerade med tanke på n/a?
Trycktestade mina (21000+ mil) o de läckte vid spjällaxel, kanske inte spelar stor roll men vill behålla laddtrycket på insidan.

Funkar det inte som tänkt så är det enkelt att bygga tillbaks ITB.


Det går att köra ITB utan tomgångsmotor (man mappar mot TPS istället), min S54 kör utan tomgångsmotor. Sen är den lite tjurig ibland vid tomgång också, men det är nog mest för att den inte är 100% injusterad heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Westersund skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Det är kul att bygga, sen så kan vi inte se någon riktig fördel med separata spjäll när man kör turbo + E-85.
Mer tid vid mappning med ITB för att få det riktigt bra? Har hört både och, men han som mappar min föredrar singelspjäll.
Separata spjäll ska synkas, man slipper från tomgångsmotor. Det är mer o hålla i ordning, även om BMW spjäll är bra så är de över 20 år gamla nu.

En annan sak är att spjällen inte är 100% täta när man överladdar, de är troligen konstruerade med tanke på n/a?
Trycktestade mina (21000+ mil) o de läckte vid spjällaxel, kanske inte spelar stor roll men vill behålla laddtrycket på insidan.

Funkar det inte som tänkt så är det enkelt att bygga tillbaks ITB.


Det går att köra ITB utan tomgångsmotor (man mappar mot TPS istället), min S54 kör utan tomgångsmotor. Sen är den lite tjurig ibland vid tomgång också, men det är nog mest för att den inte är 100% injusterad heller.


Jo, i min bil är bra tomgång viktigt. Annars blir DCT lådan tråkig när man kör i trafik eller backar osv.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Tryckrör från turbo till intercooler på gång, blir 2st V-band.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Var någon som frågade via PM vilken Dumpventil jag använder, det är Speedings 50mm V2.

Tänkte först köra återcirkulerande, men blir enklare så här. Går att bygga om i framtiden om jag vill.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Bl0mgren skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Bl0mgren skrev:
https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0


Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?

//Lasse
kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB


Se där, det jobbas på en lösning thumbs up
Undrar när den släpps till kund?

//Lasse


Ser på HTG hemsida att differential control unit släpps i Februari, 800Eur.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
177 besök senaste veckan (118251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande