Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41 >> 22 besök idag (148318 totalt) |
Hylsan sitter original på motorn, håller med om att det är illa. Vi får se hur balanseringen går ![]() //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Passade på att lyfta toppen på gamla motorn i dag, när man ser hur topplockspackningen ser ut mellan cyl 1 & 2 så var det bra timing att plocka ur motorn i slutet av Oktober.
Kanske kan vara original packning i motorn? ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Ja, en av de få gånger i livet som man gjort någonting i rätt tid.....(eller lite för sent?) Bilen var lite konstig i temp sista gången jag körde på Gelleråsen, kan kanske ha någonting med packningen att göra? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Bottendelen är hos Patrik, vi väntar på några delar innan den ska monteras ihop. Förhoppningsvis den här månaden.
Har under tiden samlat på mig lite delar för att renovera vanos, så det har jag börjat med nu. Består av verktyg för att montera nya lager & delar (anti rattle) till det. ![]() Dreven o hubbarna är de som följde med motorn, men brickor/shims är ev uppdaterad modell. De gamla har A & de nya har B som beteckning. ![]() Tror jag fått med allt som kan bytas när den ändå är isär? Pump"disk" är sen tidigare omborrad av PureTech ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Ja, det är tätningar som är 20+år så de har passerat bäst före datum. Ex av del. Tätningen är ungefär lika som axeln i diameter. Går väldigt lätt att skjuta axeln i vanos. ![]() Ny tätning monterad. Nu blir det lite mer motstånd när man försöker att skjuta axeln. Hoppas att det blir tätt. ![]() Delarna är från reservmotorn så jag vet inte hur den fungerade före den åkte ur bilen. Gamla tätningarna var riktigt hårda o förbrukade, tror att det här är en bra uppdatering. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
![]() Om du har möjlighet så kör testcykeln på Vanosen (finns både i INPA/BMW Tools och ISTA) när du väl fått ihop/igång motorn så får du svart på vitt hur den funkar. Väl fungerande Vanos hade jätte-effekt på vridet i mellanregistret på min motor. Visserligen märks det säkert mer på motorer utan överladdning som min. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Håller med, de var inte i stort behov av renovering på min heller. Den största vinsten med renoveringen är troligen tätningarna som byts ut. Och att allt blir rent igen. Inte 100% säker, men jag tror att vi ser o kan justera i MaxxEcu hur vanos ska röra sig? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Man ser väldigt tydligt hur vanos rör sig i Maxxeu samt väldigt enkelt att provköra vanos med i programvaran.
Vanos är grunden i en S54 utan den är det som att köra en Nissan Micra ganska tråkig ![]() ![]() ![]() _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||
Det låter bra ![]() När man börjar att skruva o förstå lite mer hur det funkar så är det riktigt smart byggt, är i alla fall 20+ år gammalt. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
När jag köpte svänghjul/ adapter från PMC så förstod jag inte att svänghjulet var av modellen "pot" så tryckplattan saknar styrning, den hänger bara i skruvarna.
Det var när jag skulle lämna iväg svänghjul/vev på balansering som de visade mig det. Som tur var så köpte jag inte tryckplattan som var med i PMCs kit. Step vs Pot: ![]() Så jag lämnade in svänghjul för svarvning, de svarvade ner anläggningsytan för tryckplattan 2,5mm. Då fick vi samtidigt en riktigt fin styrning. ![]() Nu sitter blir det bättre, tryckplatta för step. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Aluminium svänghjul & insex var ingen bra kombination.
Redan när vi skruvade ihop delarna för balansering så började skruvarna att gräva sig in i godset. ![]() Så vi tog en platta till en automat och svarvade till så den passade mot svänghjulet. ![]() ![]() Nu går det att skruva fast utan att skruvarna gräver ner sig i hjulet. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Kopplingen blev en 2 skivig Tenaci, tillsammans med svänghjul 9,1 kilo. Ska klara runt 1200Nm.
![]() ![]() Ur trampnings lager även det ett Tenaci, passar bolt on på lådan. Lätt att justera, så att spelet blir rätt. Hoppas att det fungerar med original 19 mm cylinder, annars får man testa med annan storlek på huvud cylinder. ![]() Är i stort sett bara slangar kvar till kopplingen så är det färdigt. Funderar på om det är värt att skaffa en snabbkoppling, om man ska ner med lådan? _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Jag tycker du ska ha en snabbkoppling , underlättar oerhört mkt vid service osv.
Måste inte vara en Fia koppling men se till den är gjord för bromsvätska och klarar tryck, har haft några billigare varianter där Oringar börjar svälla och med det krångla när man ska ta isär samt sätta ihop igen. _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||
Ja, det kan underlätta om lådan ska ner. Kollar på Speedings snabbkopplingar, de borde väl fungera? Eller har ni något tips på annan? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Nu har Patrik byggt ihop motorn.
All maskinbearbetning o inslipning av kolvringar var färdigt sen tidigare, det sista var polering av veven. Lager är ACL, nya OEM skruv till ramlager. ![]() Mycket mätande för att kontrollera lager spel. ![]() Vevstakarna levererades med ARP2000 skruv. Kolvbultarna till kolvarna är av bättre/starkare modell. ![]() ![]() ![]() Athena packning med lösa ringar. Nya OEM skruv till toppen. Toppen har Overboost racing sett över för något år sedan, så den har legat på hyllan. Justerade ventilvinklar på avgas, lite putsade kanaler på insug, Supertech ventil fjädrar/retainers o nya tätningar. ![]() ![]() Nya kedjor & släpor till oljepump o kamaxlar. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41 >> 22 besök idag (148318 totalt) |