Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 39, 40, 41 >> 346 besök senaste veckan (148298 totalt) |
Tackar. Jag kunde ha skruvat ihop motorn själv, men jag tror inte att den hade hållit ihop länge. Det här med att mäta, mäta, mäta en gång till, beställa en uppsättning lager mer för att hamna rätt, slipa in kolvringar, det har inte kunskap till. Har inte heller de mätinstrument som behövs. Då är det bättre att lämna iväg till någon som har kunskap o verkstad för att göra jobbet, o att det är ca 40km mellan oss gör det väldig enkelt både för bromsning o efterjusteringar. Hoppas den håller, men allt kan hända i bromsbänken..... //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Tack, det kommer att bli bra 😅 Läste genom din tråd häromdagen, o på första sidan är det film på Emil Karlssons rally BMW, det är Patrik Holmqvist som byggde den motorn som även bygger min nya motor. Så håller min lika bra som Emils M52 så blir det fantastiskt bra 👍 //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Ja, vikten går inte att trolla bort. Lådan väger 83 kilo om jag minns rätt? Svänghjul, 10 liter olja, kylare, slangar o termostat så är man väl rätt så nära 100 kilo. Även om jag byter till manuell, så är DCT oslagbar när allt fungerar. Kommer att sakna uppväxlingarna ![]() ![]() //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Tackar Christian. Ja, det ska spännande att starta upp, köra in motor o sen bromsa. I dag sänkte jag ner bilen över motorpaket & framvagn, så nu sitter den på plats. Är ca 4 månader sen jag plockade ner gamla motorn. Mycket plock med alla småsaker o nu ska det byggas växellådsbalk o anpassa länkaget till växelspaken. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Snart färdigt för uppstart. Växelspak från Apex o ett ombyggt länkage.
Spaken är helt klart prisvärd, har svårt att tro att en CAE för 2 gånger pengar ger bättre känsla? ![]() Byggde om/ kortade ner ett OEM stag som följde med lådan. OEM: ![]() Blev lite kortare för att passa i bilen. Känns som om det kommer att fungera bra, i alla fall när man torrgasar ![]() ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Fick tillbaka spridarna efter service igår, så i dag vart det uppstart. Det vart kort eftersom jag inte monterat fläkt, men inget synligt läckage så här långt i alla fall.
I morgon ska det luftas bromsar o koppling. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
I Måndags så rullade den ut ur garaget för egen maskin, bara en tur runt kvarteret o sen en tvätt.
Har byggt om avgassystemet från 2 till 4st utblås som det bör vara på en M3a. Kopplings känslan är inte riktigt vad jag räknat med, men det ska väl slita in sig lite o jag ska bli van pedalen igen. Sitter en 19mm huvudcylinder nu, känns svårdoserat så man kanske ska gå ner lite i huvudcylinder så att slaget ökar? Eller kanske tänker fel? Växelspaken känns riktigt bra, var rädd att det inte skulle kännas bra eftersom länkaget blev så kort. Ska se om jag kan köra in den under helgen göra ett oljebyte o boka tid för bromsning. Tvätt: ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
![]() Gällande cylinder - tar kopplingen långt ner? Tänk på att mindre huvudcylinder ger ökad hävstångseffekt kraftmässigt men det kortar slaget på slavcylindern. När jag byggde min koppling (visserligen bara baserat på M20-dimensioner och en Sachs 618-platta) blev jag tvungen att minska min slavcylinder för att få tillräckligt slag på urtrampningslagret. Detta är ju samma som om jag hade ökat min huvudcylinder. Som bieffekt är min koppling något tungtrampad eftersom den jobbar mot en 618 tryckplatta, men det tar jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Bra input Christian. Tror jag tänkt fel, ska testa mer hur koppling fungerar när jag kör in motor på Söndag. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Gjorde 1a delen av inkörning på Söndag utan problem, ca 135 km blev det. Dags att byta ut mineral-olja mot riktig olja.
Kopplingen tar ganska långt ner, ska testa att lufta så att det inte är något kvar i systemet. Annars får jag göra som Christian, byta cylinder. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Tror det var luft kvar i kopplings cyl som gjort att kopplingen inte kändes bra.
Har fyllt motor med Motuls 10/60 i dag o kört lite i dag. Tänkte få 100-150 km under helgen så att inkörningen blir färdig. ![]() ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Var ett par värme saker som fixades efter förra säsongen med turbo.
Turbon sitter bara ett par centimeter från länkarmens bakre infästning så där blev det för varmt för bussningen, där svarvade vi en bussning i brons. Har missat att ta bild på nya bussningen, men man ser på bilden hur den ska se ut. ![]() Kontaktstycket till avgaskammen tyckte också att det var för varmt, har bytt kontaktstycke o monterat kevlar värmeskydd som täcker kontakten o kabel. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
När jag körde DCT så var 7ans växel 1.000, i bakaxel hade jag 3.07.
GS6-53 som sitter i nu har 0,835 på 6ans växel, tillsammans med 3.07 i bakaxel så är 6an inte så ofta användbar. Så jag bytte till en original diff som har 3.64 i utväxling, får se hur det blir. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
En tur i bänken i dag. Motorn fungerar bra, men något fel med laddstyrningen. Så vi gav oss på "grundtryck" ca 600 WHP.
Hade hoppats på 700Whp i dag, men de kommer på plats när vi hittar felet på laddstyrning. Tror att det är 4e gången hos Patrik? Bilen står i samma bänk med samma bromsare sen jag köpte den 2016. 1)kompressor resten OEM (manuell) 2)Kompressor, Maxx Ecu & DCT 3)Turbo, Maxx Ecu , DCT, Methanol inj& DCT 4) 2025. Byggd motor (manuell) Fortsättning följer......(måste bara rätta till fel med laddstyrning först ![]() ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 39, 40, 41 >> 346 besök senaste veckan (148298 totalt) |