Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... , 39, 40, 41   >>
346 besök senaste veckan (148298 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8009



Snyggt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882



Coolt motorbygge!

_________________
Patrik Skoog
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 45



Varit lite småsugen på DCT i min bmw, men att grisen väger 80+kg har inte övertygat. Att lamellerna verkar behöva uppgradering redan runt 600 WHP gör det bara självklart att köra en manuell ZF.

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt!


Tackar.
Jag kunde ha skruvat ihop motorn själv, men jag tror inte att den hade hållit ihop länge.
Det här med att mäta, mäta, mäta en gång till, beställa en uppsättning lager mer för att hamna rätt, slipa in kolvringar, det har inte kunskap till. Har inte heller de mätinstrument som behövs.
Då är det bättre att lämna iväg till någon som har kunskap o verkstad för att göra jobbet, o att det är ca 40km mellan oss gör det väldig enkelt både för bromsning o efterjusteringar.

Hoppas den håller, men allt kan hända i bromsbänken.....

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Coolt motorbygge!


Tack, det kommer att bli bra 😅
Läste genom din tråd häromdagen, o på första sidan är det film på Emil Karlssons rally BMW, det är Patrik Holmqvist som byggde den motorn som även bygger min nya motor.
Så håller min lika bra som Emils M52 så blir det fantastiskt bra 👍

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
SakariasL skrev:
Varit lite småsugen på DCT i min bmw, men att grisen väger 80+kg har inte övertygat. Att lamellerna verkar behöva uppgradering redan runt 600 WHP gör det bara självklart att köra en manuell ZF.


Ja, vikten går inte att trolla bort. Lådan väger 83 kilo om jag minns rätt? Svänghjul, 10 liter olja, kylare, slangar o termostat så är man väl rätt så nära 100 kilo.

Även om jag byter till manuell, så är DCT oslagbar när allt fungerar. Kommer att sakna uppväxlingarna

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Det blir riktigt fint det här Lasse! Ser fram emot rapport från uppstart sedan!
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Det blir riktigt fint det här Lasse! Ser fram emot rapport från uppstart sedan!
thumbs up thumbs up thumbs up


Tackar Christian.

Ja, det ska spännande att starta upp, köra in motor o sen bromsa.

I dag sänkte jag ner bilen över motorpaket & framvagn, så nu sitter den på plats. Är ca 4 månader sen jag plockade ner gamla motorn.
Mycket plock med alla småsaker o nu ska det byggas växellådsbalk o anpassa länkaget till växelspaken.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Den blev en snabbkoppling från Speeding till koppling, hoppas att den fungerar.







_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Snart färdigt för uppstart. Växelspak från Apex o ett ombyggt länkage.

Spaken är helt klart prisvärd, har svårt att tro att en CAE för 2 gånger pengar ger bättre känsla?


Byggde om/ kortade ner ett OEM stag som följde med lådan.

OEM:



Blev lite kortare för att passa i bilen. Känns som om det kommer att fungera bra, i alla fall när man torrgasar


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Fick tillbaka spridarna efter service igår, så i dag vart det uppstart. Det vart kort eftersom jag inte monterat fläkt, men inget synligt läckage så här långt i alla fall.

I morgon ska det luftas bromsar o koppling.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
I Måndags så rullade den ut ur garaget för egen maskin, bara en tur runt kvarteret o sen en tvätt.
Har byggt om avgassystemet från 2 till 4st utblås som det bör vara på en M3a.

Kopplings känslan är inte riktigt vad jag räknat med, men det ska väl slita in sig lite o jag ska bli van pedalen igen. Sitter en 19mm huvudcylinder nu, känns svårdoserat så man kanske ska gå ner lite i huvudcylinder så att slaget ökar? Eller kanske tänker fel?

Växelspaken känns riktigt bra, var rädd att det inte skulle kännas bra eftersom länkaget blev så kort.

Ska se om jag kan köra in den under helgen göra ett oljebyte o boka tid för bromsning.

Tvätt:


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Fint Lasse!

Gällande cylinder - tar kopplingen långt ner? Tänk på att mindre huvudcylinder ger ökad hävstångseffekt kraftmässigt men det kortar slaget på slavcylindern.

När jag byggde min koppling (visserligen bara baserat på M20-dimensioner och en Sachs 618-platta) blev jag tvungen att minska min slavcylinder för att få tillräckligt slag på urtrampningslagret.
Detta är ju samma som om jag hade ökat min huvudcylinder.
Som bieffekt är min koppling något tungtrampad eftersom den jobbar mot en 618 tryckplatta, men det tar jag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fint Lasse!

Gällande cylinder - tar kopplingen långt ner? Tänk på att mindre huvudcylinder ger ökad hävstångseffekt kraftmässigt men det kortar slaget på slavcylindern.

När jag byggde min koppling (visserligen bara baserat på M20-dimensioner och en Sachs 618-platta) blev jag tvungen att minska min slavcylinder för att få tillräckligt slag på urtrampningslagret.
Detta är ju samma som om jag hade ökat min huvudcylinder.
Som bieffekt är min koppling något tungtrampad eftersom den jobbar mot en 618 tryckplatta, men det tar jag.


Bra input Christian. Tror jag tänkt fel, ska testa mer hur koppling fungerar när jag kör in motor på Söndag.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Gjorde 1a delen av inkörning på Söndag utan problem, ca 135 km blev det. Dags att byta ut mineral-olja mot riktig olja.

Kopplingen tar ganska långt ner, ska testa att lufta så att det inte är något kvar i systemet.
Annars får jag göra som Christian, byta cylinder.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Tror det var luft kvar i kopplings cyl som gjort att kopplingen inte kändes bra.

Har fyllt motor med Motuls 10/60 i dag o kört lite i dag.
Tänkte få 100-150 km under helgen så att inkörningen blir färdig.





_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Var ett par värme saker som fixades efter förra säsongen med turbo.
Turbon sitter bara ett par centimeter från länkarmens bakre infästning så där blev det för varmt för bussningen, där svarvade vi en bussning i brons.
Har missat att ta bild på nya bussningen, men man ser på bilden hur den ska se ut.



Kontaktstycket till avgaskammen tyckte också att det var för varmt, har bytt kontaktstycke o monterat kevlar värmeskydd som täcker kontakten o kabel.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
När jag körde DCT så var 7ans växel 1.000, i bakaxel hade jag 3.07.
GS6-53 som sitter i nu har 0,835 på 6ans växel, tillsammans med 3.07 i bakaxel så är 6an inte så ofta användbar.
Så jag bytte till en original diff som har 3.64 i utväxling, får se hur det blir.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4832



Det kommer bli precis som BMW har tänkt. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Cammo skrev:
Det kommer bli precis som BMW har tänkt. thumbs up


Ja, testade lite igår o det känns mer rätt efter byte av utväxling.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
En tur i bänken i dag. Motorn fungerar bra, men något fel med laddstyrningen. Så vi gav oss på "grundtryck" ca 600 WHP.
Hade hoppats på 700Whp i dag, men de kommer på plats när vi hittar felet på laddstyrning.

Tror att det är 4e gången hos Patrik? Bilen står i samma bänk med samma bromsare sen jag köpte den 2016.
1)kompressor resten OEM (manuell)
2)Kompressor, Maxx Ecu & DCT
3)Turbo, Maxx Ecu , DCT, Methanol inj& DCT
4) 2025. Byggd motor (manuell)

Fortsättning följer......(måste bara rätta till fel med laddstyrning först )


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... , 39, 40, 41   >>
346 besök senaste veckan (148298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande