Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41
346 besök senaste veckan (148298 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Tror du kommer bli nöjd med manuell låda i kombo med effekten. thumbs up

Alla är vi olika men jag gillar den mer mekaniska känslan i manuell jämfört
med DCT oavsett om DCT är aldrig så mycket mer effektiv.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Det gick lite snabbt när jag skrev efter bromsningen, o sen måste man jobba för att hålla på med det här.
Problemet med laddstyrningen var en AN4 koppling på wastegaten som jag inte dragit riktigt, eller missat.
Sen så dog en spole o efter det så fick vi små viberationer mellan 1000 & ca 2500 Rpm. Där trodde vi att det var något som rört sig i svänghjul/ koppling, men hemma i garaget så visade det sig att ett blad på fläkten gått av, kändes som rena lottovinsten när jag hittade bladet på hasplåten.



Angående spolar, så dog 2 st vid bromsningen 2024 med. Så jag har bytt ut alla 6st Hüco mot Bosch som jag köpte från BJP. Hoppas att de håller bättre.




Blev även tipsad om att göra så att spolarna inte kan krypa upp o skapa kontaktproblem/ kanske överslag?
Byggde dit en aluminium profil som håller ner alla 6 spolarna, fäst i 2 st M6 skruv.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Tror du kommer bli nöjd med manuell låda i kombo med effekten. thumbs up

Alla är vi olika men jag gillar den mer mekaniska känslan i manuell jämfört
med DCT oavsett om DCT är aldrig så mycket mer effektiv.


Ja, det stämmer att den mekaniska känslan är bättre.
Växlarna blir längre, o med vridmomentkurvan så blir det färre växlingar på bana jämfört med DCT.
Funkar bilen bra så det blir eventuellt en sek låda typ Sellholm eller Samsonas under vinter. Men för att få råd så kräver det att jag inte behöver röra motor efter nästa bromsning

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Första bromsning 2017. Kompressor, OEM styrning (ESS programvara)

Bromsning 2021.



Bromsning 3. (Dålig bild, ska uppgradera)

Bytt från ESS kompressor till turbo. Bytt från ITB till singelspjäll.




Bromsning 2025. Kunde ha gått längre om inte mottryck satt stopp den här gången. 645 hk.




Samma bromsbänk vid alla bromsningar.

Är rätt så bra med effekt, samtidigt som kurvan känns ok för att köra trackday.

Hoppas på att få till en bromsning utan för högt mottryck & E-85under hösten.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Har kört 1013km med nya motorn nu, från uppstart, inkörning & de km som blir i bromsbänken.
Allt funkar super bra, men det har letat in sig ett litet irriterande fel: svårstartad om den har stått ca 10 min.

Kopplingen har jag vant mig vid så den känns riktigt bra. Manuella växlingar känns bättre ju mer man kör.

Kylning o vattentemp funkar bra nu, men ska försöka säkra upp med en fläkt till när sommarvärmen kommer.

Så allt ok så här långt .....

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Bläddrade genom tråden nu, ser att jag missat när jag byggde om höger sida av sprängkåpan.
När jag byggde turbo på plats i bilen för något år sedan så missade jag att tänka på att jag ska kunna lossa DCT växellåda när grenrör/ röret ned till wastegate är på plats.
Så för att montera av& på den manuella växellådan så var jag tvungen att fimpa bort en del av sprängkåpan på höger sida.
Resultatet ser ni på bilderna, kapade ur o svetsade i lite nytt. Monterade värmeskydd samtidigt.
Styrningen på höger sida försvann, så vi gjorde en ny styrning vid nästa bult på ovansidan.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
När vi bromsade så var det problem med mottryck på avgassidan. Vi mäter vid grenröret, nu har jag ordnat så att vi även kan mäta om mottrycket uppstår i avgassystemet.
En lambda adapter från Speeding, där jag har borrat/gängat ett en anslutning så vi kan mäta avgassystemet, sen ett 5mm rör till sensor att mäta med.
Då kommer vi att kunna se om avgashuset är för trångt eller om jag byggt avgassystemet för fel.





Gängat med 1/8 NPT:


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Har kompletterat nu så vi kan mäta mottryck i avgassystemet + grenrör (bild är avgassystem) Röret med flex är där wastegaten ansluter till avgas.

Hela systemet är 3,5", men har ovala rör på ca 1 meter, med vinkel så ovalt+ vinkel kan kanske bygga mottryck?



Även byggt tillbaka förra årets slutburk med 2 utblås. Det bör ge mindre mottryck än när jag delade upp det på 4 utblås, eftersom det skapade ett par mindre bra lösningar.

Bild från 2024:


Vid normal körning går alla avgaser ut på höger sida, då används 2 ljuddämpare. Vid laddtryck öppnar vänster utblås, så där blir det en lite enklare väg ut för avgaser.

Kommer att koppla in 2 mätare, en på grenrör & en på avgassystemet så att vi kan se om mottrycket blir till på grund av avgashuset eller avgassystemet.

Nya motorn har rullat ca 145mil, så allt funkar bra. Bytt olja i växellådan, fyllde fel olja från start så nu är det Valvoline TDL 75/90. Mycket tystare låda, o lite smidigare att växla.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4832



Hur bra blir flödet till lambdan när den sitter sådär? Jag skulle nog kolla på en annan lösning.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 399



Den sitter så på flera system, bla Supersprint kör med vinkel.
https://www.turnermotorsport.com/p-4190-e46-m3-mz3-s54-supersprint-sec . . . .

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 612



zmicke skrev:
Den sitter så på flera system, bla Supersprint kör med vinkel.
https://www.turnermotorsport.com/p-4190-e46-m3-mz3-s54-supersprint-sec . . . .


Jo på bakre sonden ja.
Men sett att det säljs sånna från diverse olika trimfirmor oxå. Ifall man får problem med sin chippade moderna turbobil.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 198



Mitt tips är att ansluta wastegate med ett snedkapat rör i flödesriktningen istället för en 90 böj in i sidan. thumbs up

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Cammo skrev:
Hur bra blir flödet till lambdan när den sitter sådär? Jag skulle nog kolla på en annan lösning.


Håller med om att flödet ser sämre ut, men det är bara en temporär fix.

Vi vi kommer att köra ett par pull o ser om jag har för högt mottryck i systemet eller inte, när vi vet så tar jag bort det.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1004


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Mitt tips är att ansluta wastegate med ett snedkapat rör i flödesriktningen istället för en 90 böj in i sidan. thumbs up


Det kan vara något, har inte tänkt på det tidigare.

Men om flödet är dåligt där så borde väl laddtrycket bli svårt att reglera?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41
346 besök senaste veckan (148298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande