Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
R8 Turbobygge!??
1, 2   >>
1805 besök totalt
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Har nu kört 1 sommar med min V8 R8, sitter eurowise CIA på ihop med ett Miltek sportsystem omsvetsat med spjäll för raka rör! Låter grymt o ligger som ett strykjärn på vägen

Till våren är det förhoppningsvis turbo som gäller,
Mappningen blir isåfall hos Dahlbäck racing,
Det som kommer att monteras är 2st Garret gt3076r a/r ,61 med Tial avgashuset V-band in/ut! Tial mvr44 och Tial 50mm dump, vattenkylda Ic och org soppasystem och V10ans koppling!(samma som Gallardo Lp560)

Det jag är fundersam över är var ska man ta oljan till turbon ifrån? Har sett o skruvat loss en torxskruv M10x1mm som satt i bakåt i oljefilterhuset, skall sätta i en mätare och se hur mycket tryck det finns där när bilen är igång!!

Returen vet jag inte alls i nuläget mer än ev en liten hemmagjord tank som man sammankopplar ihop med oljetanken via bottenpluggen eller ev svetsa dit en retur i oljetanken direkt..

Amerikanarna och engelsmännen som bygger sånt här säger inte ett ord om hur dom gör så inget avslöjas där

Så har ni idéer eller förslag på vad man bör tänka på eller om ni vet hur man tar olja och returen så fyll gärna på här

_________________
Fadi Mirza
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Det sitter sannolikt inte mer än en tryckrehulator på oljesystemet, dvs du bör ha samma tryck oavsett var du kopplar in dig.

Christian Hedblom här på forumet hat skruvat en del R8. Han kanske kan råda dig lite?
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Det sitter sannolikt inte mer än en tryckrehulator på oljesystemet, dvs du bör ha samma tryck oavsett var du kopplar in dig.

Christian Hedblom här på forumet hat skruvat en del R8. Han kanske kan råda dig lite?



Jo jag tror inte heller att de ska vara några problem o ta oljan därifrån men vill vara helt 100 så blir det problemfritt, Jag har sett hans tråd om hans grymma bygge 👌 Han bor inte långt ifrån där jag befinner mig, (3-4mil)
Dock så bygger han på en annan maskin

_________________
Fadi Mirza
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Den motorn är ju samma som i RS4 B7, där finns kanske mer tips?

Spontant annars.. (jag har en RS4 motor själv). Går de inte koppla in sig på ledningarna till oljekylaren? Nu förutsätter jag att det ser ut som på RS4 motorn.

Om du fimpar ledningar till oljekylaren, använder bitarna som skruvas in i blocket på framkant passagerarsida, långt ned, på blocket och svetsar på en AN koppling där, byter oljekylare till en med AN anslutningar. Då finns det ju AN skarvar som har grenutlopp i olika storlekar, den vägen kan man tycka att det borde gå?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Cassius skrev:
Den motorn är ju samma som i RS4 B7, där finns kanske mer tips?

Spontant annars.. (jag har en RS4 motor själv). Går de inte koppla in sig på ledningarna till oljekylaren? Nu förutsätter jag att det ser ut som på RS4 motorn.

Om du fimpar ledningar till oljekylaren, använder bitarna som skruvas in i blocket på framkant passagerarsida, långt ned, på blocket och svetsar på en AN koppling där, byter oljekylare till en med AN anslutningar. Då finns det ju AN skarvar som har grenutlopp i olika storlekar, den vägen kan man tycka att det borde gå?


Japp de är i princip samma maskin, jag har torrsump så det skiljer och jag ska mäta upp under helgen om jag kan använda mig av det pluggade hålet i oljefilterhuset så slipper jag svetsa krångla med svetsning mm, framkant i en Rs4 blir innerst på en R8 och inte riktigt så smidigt att komma åt

_________________
Fadi Mirza
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Eftersom du ska köra turbos med kullager och med strypning integrerat i turbon så behöver du inte vara orolig över att du har för lågt olje tryck, det behövs "knappt nånting" i oljeväg för att kullagren ska må bra. Så länge det är någon typ av tryck.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Big Al skrev:
Eftersom du ska köra turbos med kullager och med strypning integrerat i turbon så behöver du inte vara orolig över att du har för lågt olje tryck, det behövs "knappt nånting" i oljeväg för att kullagren ska må bra. Så länge det är någon typ av tryck.


Kommer säkert köra med restriktor som du skriver där men vill vara säker på att det finns något ifrån den utgången jag tänkt använda!! Det va ingenting kopplat där utan den va bara pluggad. Det är väl egentligen returen jag är fundersam över

_________________
Fadi Mirza
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Den motorns tråg är ju tvådelat, du har en plåtbalja som är själva oljekärlet, det sitter i en aluram som är skruvad i blocket. Veven sen, ligger ovanför den skarven (vevslängarna vänder typ i nivå med den skarven). Så hittar du nått i den aluramen, alternativt tar bort den och borrar in två egna anslutningar så bör returen vara kirrad.

Det är en sjuhelvetes massa skruvar för att ta bort den bara.. de vet jag för att jag fick byta den på min motor...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Cassius skrev:
Den motorns tråg är ju tvådelat, du har en plåtbalja som är själva oljekärlet, det sitter i en aluram som är skruvad i blocket. Veven sen, ligger ovanför den skarven (vevslängarna vänder typ i nivå med den skarven). Så hittar du nått i den aluramen, alternativt tar bort den och borrar in två egna anslutningar så bör returen vara kirrad.

Det är en sjuhelvetes massa skruvar för att ta bort den bara.. de vet jag för att jag fick byta den på min motor...


Oj de låter inget vidare, jag har funderingar på att svetsa fast en An8 anslutning i oljetanken som är bak vid vxllådan men vill helst inte svetsa i den! USA/England kitten så att säga så står de att de inte påverkar något på bilen när dom monterar turbo men de är jävla hysch hysch om deras skit, ingen som delar med sig.. thumbs down

_________________
Fadi Mirza
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Napstar skrev:
Big Al skrev:
Eftersom du ska köra turbos med kullager och med strypning integrerat i turbon så behöver du inte vara orolig över att du har för lågt olje tryck, det behövs "knappt nånting" i oljeväg för att kullagren ska må bra. Så länge det är någon typ av tryck.


Kommer säkert köra med restriktor som du skriver där men vill vara säker på att det finns något ifrån den utgången jag tänkt använda!! Det va ingenting kopplat där utan den va bara pluggad. Det är väl egentligen returen jag är fundersam över


Det sitter en restriktor i Turbon, behövs ingen extern.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Eftersom du kör torrsump kan du ju låta ett sugsteg (vardera?) gå till turbosen

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Big Al skrev:
Eftersom du kör torrsump kan du ju låta ett sugsteg (vardera?) gå till turbosen



Hur menar du? Där hänger jag inte med?


Då blir de bra med an4 som matning då 👍

_________________
Fadi Mirza
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



På min audi v8 verkar oljan till kylare gå via termostat för jag har inget tryck ut till kylaren före motorn är genomvarm.

Det bör ju gå bra att borra och gänga in nippel "vart som helst" på sidan av blocket eller överdel av bottentråget. Det blir ju vart det blir bäst med höjden där turbo hamnar såklart.

Annars är det ju som sagt att koppla direkt till sugslangen från pumpen. (du har ju torrsump så då går minst en slang från motorns botten till pumpen. På den kan du koppla till kors och dra till turbonas retur.

De som ska mappa har du frågat dem? Det m lär ju sett något liknande bygge innan?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
knotan skrev:
På min audi v8 verkar oljan till kylare gå via termostat för jag har inget tryck ut till kylaren före motorn är genomvarm.

Det bör ju gå bra att borra och gänga in nippel "vart som helst" på sidan av blocket eller överdel av bottentråget. Det blir ju vart det blir bäst med höjden där turbo hamnar såklart.

Annars är det ju som sagt att koppla direkt till sugslangen från pumpen. (du har ju torrsump så då går minst en slang från motorns botten till pumpen. På den kan du koppla till kors och dra till turbonas retur.

De som ska mappa har du frågat dem? Det m lär ju sett något liknande bygge innan?


Den slangen sitter längst ner i oljetanken men finns de ingen risk att den suger luft eller liknande när man kopplar på returen där? Dahlbäck hade bara mappat med kompressor! Har sj inte sett någon R8 med turbo som man skulle kunnat fråga

_________________
Fadi Mirza
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Hur pass lika är v8'an om man jämför med gallardo 10'an? Vet at PPF hållt på en del med en gallardo TT

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Mange K skrev:
Hur pass lika är v8'an om man jämför med gallardo 10'an? Vet at PPF hållt på en del med en gallardo TT


Inte läst på jätte mycket om V10an men lådan ska vara samma o kopplingen ifrån V10an ska passa! Jag tor att dom är ganska snarlika dom där motorerna förutom 2 cyllar mer!

Finns de någon tråd om deras Gallardobygge?

_________________
Fadi Mirza
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Napstar skrev:
Mange K skrev:
Hur pass lika är v8'an om man jämför med gallardo 10'an? Vet at PPF hållt på en del med en gallardo TT


Inte läst på jätte mycket om V10an men lådan ska vara samma o kopplingen ifrån V10an ska passa! Jag tor att dom är ganska snarlika dom där motorerna förutom 2 cyllar mer!

Finns de någon tråd om deras Gallardobygge?


Tror att JRM byggde den för länge sen åt Mino,sen köptes den trasig (har jag för mej) av en herre i västerås,ock ppf hjälpte till å bygga ihop den igen,samt en del ändringar.

Googla mino gallardo

Bilen fanns att se när PPF hade öppet hus förra helgen,den vägen kan du kanske gå för förstahandsinfo

Erikjakan här på forumet är kompis med nuvarande ägare

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Över 1000hk i den 😎 Tyvärr så högt siktar inte jag o hoppas att de håller 😁
Kanske ska kontakta Ärtan o fråga hur dom löste returen! Dom brukar använda pump men jag vill slippa de, mindre elektronik som kan strula!

_________________
Fadi Mirza
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Kallstart o 5 bar på tomgång så det va inga konstigheter att ta oljemarningen ifrån oljefilterhuset!👍 Så nu är det bara returen kvar att luska ut!

_________________
Fadi Mirza
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Finns en på: https://forum.rs246.com/search.php?keywords=Rs4+twin+turbo.

En RS4a, men till stor del samma motor.

Kanske finns lite läsbart där hur han löst oljetillförseln o retur.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Finns en på: https://forum.rs246.com/search.php?keywords=Rs4+twin+turbo.

En RS4a, men till stor del samma motor.

Kanske finns lite läsbart där hur han löst oljetillförseln o retur.

//Lasse


Tack men som vi skrev tidigare i tråden så är det torrsump på min jämfört med Rs4 :-)

_________________
Fadi Mirza
Citera
Skruva banåkabil
R8 Turbobygge!??
1, 2   >>
1805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande