Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vad är ett R-däck?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5698 totalt)
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701


Trådstartare
Vad är egentligen definitionen på ett sk r-däck? Frågan kom upp för mig efter att ha kört en tävling med Nordictimeattack med firmans reklampelare i Club klassen, om man läser reglerna får ingen form av tävlingsdäck användas och tw får inte understiga 180.
Hade efter att ha läst reglementet köpt en uppsättning yokohama AD08r för att kunna hänga med hyfsat, döm om min och mina kamraters förvåning när 4st av topp 5 körde r-däck! Michelin cup2 och yokohama ad052.
Tydligen har dom valt att bara tolka tw värdet.

Men hur som så började jag fundera över om det egentligen finns någon riktig benämning på vad som är r-däck och inte, om inte för rejsas varvtidslista så är det ju bra om vi använder samma benämningar på r-däck och gatdäck.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Varje tävlingsserie definierar själva vad de bestämmer som är rdäck och gatdäck.


Det finns ingen allmän regel om ett TW-värde som gräns.


En del tävlingsserier sätter en gräns på TW (var de vill). Andra har listor över däcksmodeller som de godkänner som rdäck alt. gatdäck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Magnus Thomé skrev:
Varje tävlingsserie definierar själva vad de bestämmer som är rdäck och gatdäck.


Det finns ingen allmän regel om ett TW-värde som gräns.


En del tävlingsserier sätter en gräns på TW (var de vill). Andra har listor över däcksmodeller som de godkänner som rdäck alt. gatdäck.

Sedan tillverkarna börjat att använda flera gummiblandningar i däcken så blir det svårt att använda TW som måttstock.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vilket däck anser ni var mest "R-betonat" av MPSC2 och AD08R?
Jag har inte åkt på AD08R, men tycker att MPSC2 känns gatdäcksmässiga jämfört med "riktiga" R-däck, både i uppträdande på banan, när det gäller slitage och hur de känns att hantera när man kränger på dem på fälgarna.
(Har iofs bara erfarenhet från min fröken dimension 225/45/17).

_________________

Rice and shine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Cup 2 har TW på 180, så de följde väl reglementet. Vad som är et tävlingsdäck är ju ganska luddigt....

Sen betyder ju inte TW samma sak som gummiblandning. Det är ju ett godtyckligt mått på livslängd.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Ja väldigt godtyckligt kan det vara ibland tycker jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 757



Yokohama säljer ju t.om A052 som ett tävlingsdäck så att ha med det som "gatdäck" på en tävling känns verkligen helt fel.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



A052 promotas som ett UHP däck och inte ett rent tävlingsdäck, om man nu läser på Yokohamas hemsida

https://www.yokohamatire.com/newsroom/yokohama-rsquo-s-new-ultra-high- . . . .

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



En luddig gräns när ett ultra-super-mega-pro-street däck inte längre är ett gatdäck....

Men det känns som om däckmönstret avslöjar en hel del och Yokohamas är väldigt "R-mässigt". Michelins Cup däck har fått mer och mer mönster, antagligen för att de sitter som standard på en hel del bilar och var förr fullständigt livsfarliga i regn.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Är det inte det som är grejjen med många R däck att inte kallas tävlingdäck men vara det.
Att göra ett 215 däck 235 brett med mera. Helt enkelt göra så extremt däck du kan utan att vara inom reglementet.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701


Trådstartare
Min egentliga fråga kvarstår, vad vi på rensa definierar som gatdäck och r-däck. Detta för definitioner på varvtidslista.
Eller kanske fotomodell skulle läggas in?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Chefen skrev:
Min egentliga fråga kvarstår, vad vi på rensa definierar som gatdäck och r-däck. Detta för definitioner på varvtidslista.
Eller kanske fotomodell skulle läggas in?


R-däckslistan kanske

www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Chefen skrev:
Min egentliga fråga kvarstår, vad vi på rensa definierar som gatdäck och r-däck. Detta för definitioner på varvtidslista.
Eller kanske fotomodell skulle läggas in?


Det är en meningslös fråga eftersom det inte finns en definition, ingen som någon kan kontrollera att den efterlevs, såvida man inte heter FIA. Funkar det att gå till Nordictimeattack tävlingsledning och säga "På Rejsa tycker 72% att däck x är ett tävlingsdäck."?

Ett rättvist reglemente hade specificerat exakt vilka däck som är tillåtna, tex bara Michelin cup2 och Pirelli Trofeo i dimension X. En gräns vid gatlegala däck hade funkat också.

Annars får man leva med gråzoner.
Michelin Cup2 var ett smart kryphål, svårt att definiera det som ett tävlingsdäck då det är standardmonterat på en del bilar och har ett högt TW. Godtyckligt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Är ju ganska luddigt. Skulle vilja påstå att ett r-däck har mindre mönster än ett gatdäck, en gummiblandning som offrar kallgrepp mot bättre grepp när det är varmt samt styvare stomme. Men är E-märkt till skillnad från ett rent tävlingsdäck (slicks). Slicks är enkelt då de har ett annat sätt att skriva dimension där de anger däckshöjd i mm och saknar E märkning. Tävlingsdäck är väl inte heller nån ren definition utan används till allt mellan UHP (super sport) gatdäck. r-däck och slicks.

Alla har sin egna definition och med de nya UHP däcken som har väldigt lite mönster och gummiblandning som tidigare bara fanns i r-däck blir det luddigt vad som är ett "r-däck" och inte.

En rimlig formulering i ett reglemente är
Endast E märkta däck
Däcken ska vara mönstrade
Ev TW gräns runt 180
En lista på tillåtna däck och otillåtna däck för de som är i gränslandet.

Kan dock tycka att "gatdäcks" regel som tillåter UHP däck ~TW180 gör varken till eller från. Dessa kommer bara vara något sämre och överhetta lättare än r-däck.

Slutar bara med att man sorterar bort vissa bilar som inte kan köra stora fälgar och breda däck pga begränsningar i hjulhus.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag tycker nästan att ett Cup2 är gränsfall till R-däck. Alldeles för mjuka stommar för min smak och inget tydligt varm/kallgreppströskel.

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Håller med Erik ang Cup2. Tycker inte att det fungerar så som jag vill att ett R-däck ska funka.

_________________

Rice and shine
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 757



Frågat Michelin Sverige på en STCC-tävling och Cup2 var svar på andras tillverkare R-däck.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Anton-Dekorteknik skrev:
Frågat Michelin Sverige på en STCC-tävling och Cup2 var svar på andras tillverkare R-däck.
Det duger tyvärr inte, hoppas på Cup2R som kommer vara mer rejsigt.

Har för övrigt PS4s nu på min M3a, den vart rätt vinglig nu jämfört med dem cup+ som satt innan.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



erikjakan skrev:
Anton-Dekorteknik skrev:
Frågat Michelin Sverige på en STCC-tävling och Cup2 var svar på andras tillverkare R-däck.
Det duger tyvärr inte, hoppas på Cup2R som kommer vara mer rejsigt.

Har för övrigt PS4s nu på min M3a, den vart rätt vinglig nu jämfört med dem cup+ som satt innan.


Har Michelin slutat helt med de gamla Cup 1?
Jag vet att Cup2 ersatte dem, men Cup1 fanns kvar iminst något år men man kunde bara köpa dem genom Däckproffsen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Chefen skrev:
Min egentliga fråga kvarstår, vad vi på rensa definierar som gatdäck och r-däck. Detta för definitioner på varvtidslista.
Eller kanske fotomodell skulle läggas in?


R-däckslistan kanske

www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp


Förtydligar:

"Detta för definitioner på varvtidslista."

För Rejsas egen varvtidslistesida där man ska kryssa för rdäck/gatdäck/slicks så är det väl en bra ide att Rejsas rdäckslistesida är den man följer som definition.

När det gäller tävlingsserier, slalomtävlingar osv så är det alltid arrangören som bestämmer definitionen helt fritt efter eget huvud.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
Håller med Erik ang Cup2. Tycker inte att det fungerar så som jag vill att ett R-däck ska funka.


Jag håller inte helt med. Det är ett riktigt hyffsat snabbt däck - tveklöst rdäcksklass i fart - men med sneslitageproblem på vissa bilar pga stommen. Precis som Pirellis Corsa var på sin tid (de man tävlade med S60 Volvosarna ihop med STCC... ) TrofeoR är inte speciellt styva heller,

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Vad är ett R-däck?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande