Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vad är ett R-däck?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5698 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Vilka r-däck anser ni vara snabbare än cup 2? Nästan alla rekord för gatbilar på ringen verkar ju vara satta med cup2, kanske nån med Trofeo r, hade andra däck varit snabbare borde vi inte sett det där?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

TrofeoR är absolut snabbare än Cup2


Cup2 vs V70A kunde vara intressant. Kan tänka mig att V70A är snabbare men har inte själv satt varvtider med båda under annars samma förutsättningar (var några år sen jag körde upp ett antal V70A, snabba är de!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
TrofeoR är absolut snabbare än Cup2


Cup2 vs V70A kunde vara intressant. Kan tänka mig att V70A är snabbare men har inte själv satt varvtider med båda under annars samma förutsättningar (var några år sen jag körde upp ett antal V70A, snabba är de!)


I den jämförelsen är V70A klart snabbare. Dem är väldigt likvärdiga Pirelli i prestanda det jag jämfört.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
TrofeoR är absolut snabbare än Cup2


Cup2 vs V70A kunde vara intressant. Kan tänka mig att V70A är snabbare men har inte själv satt varvtider med båda under annars samma förutsättningar (var några år sen jag körde upp ett antal V70A, snabba är de!)


Såklart är Cup2 snabbare än ett rent gatdäck som t.ex. PS4. Cup2'or vaknar också av värme på ett sätt som inte "gatdäck" gör.
En stor skillnad mellan gatdäck och Cup2'or, till Cup2'ornas fördel, är att de är nästan lika stabila som R-däck vid bromsning. "Ormandet" som man ofta känner speciallt på tyngre bilar när man bromsar hårt in i böjar med gatdäck märks inte så mycket på Cup2'or.
Vi har kört Toyobarun på bl.a. V70A medium och Cup2 denna säsongen och jag vill nog påstå att det ÄR stor skillnad i grepp. V70A har betydligt bättre bett när de blivit varma. Tyvärr har vi inga jämförbara loggar...
Slitaget på Cup2'orna blir mycket mer gatdäcksmässigt där mönstret liksom trashas sönder på ett annat sätt än på riktiga R-däck.
Stommarna på V70A, R888, AR-1 m.fl. är stenhårda i jämförelse - det märks tydligt när man monterar däcken.
Vi tror högst ovetenskapligt att vår bil är 2sek snabbare i Challengbanan på V70A medium än på Cup2. Vi ligger för övrigt inne med banrekordet som sattes just på V70A medium.
Vår känsla för grepp och stommar gäller för "vår" dimension som är smala höga 225/45x17. Skillnaderna kanske är mindre i fetare/lägre dimensioner (det skulle vara intressant att veta).

En fördel med Cup2'orna är att man kan åka på gatan med dem precis som med vanliga gatdäck innan de blivit allt för sabbade i mönstret. De spårar inte alls lika mycket. Åkte Cup2'or fram och tebax till jobbet idag.

Behöver jag nämna att jag köpte ytterligare en uppsättning V70A K61 (medium) häromdagen trots att Cup2 är billigare.

_________________

Rice and shine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Bra input, tack! Hur funkar V70A på gatan, går det köra dessa som ett par CUP2 eller sliter man ut dom på nolltid?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



iqbad skrev:
Bra input, tack! Hur funkar V70A på gatan, går det köra dessa som ett par CUP2 eller sliter man ut dom på nolltid?


Dem funkar bra i torrt o varmt, kassa i blött, kräver värme överlag, högljudda.

Bra slitstyrka i dem, sjukt bra varmgrepp.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

erikjakan skrev:
iqbad skrev:
Bra input, tack! Hur funkar V70A på gatan, går det köra dessa som ett par CUP2 eller sliter man ut dom på nolltid?


Dem funkar bra i torrt o varmt, kassa i blött, kräver värme överlag, högljudda.

Bra slitstyrka i dem, sjukt bra varmgrepp.


Brukar vara bra grepp hela vägen ner till corden också med V70A tycker jag. Men ska man utnyttja det så får man ju tyvärr släpa med sig hjul till träffarna. V70A är min favorit efter TrofeoR på bana Men släpa på hjul hatar jag...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
CUP2 gatdäckiga... slitage...


Skulderslitaget jag har problem med på CUP2 verkar lugna sig ordentligt med bredare fälgar. Har bara kört en uppsättning CUP2 på bredare fälgar men det ser klart lovande ut.

Så BIG nono för CUP2 verkar vara för smala fälgar och gatbilsmässig camber.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:
CUP2 gatdäckiga... slitage...


Skulderslitaget jag har problem med på CUP2 verkar lugna sig ordentligt med bredare fälgar. Har bara kört en uppsättning CUP2 på bredare fälgar men det ser klart lovande ut.

Så BIG nono för CUP2 verkar vara för smala fälgar och gatbilsmässig camber.

Vårt skulderslitage på Cup2 är helt okej - inte värre än på andra däck - inga problem där. Tror vi åker med både rätt camber och lagom breda fägar för vår dimension.
Det slitage vi får är att "andra ribban" i mönstret slits bort. Har siktat på 2,2-2,3 varmtryck. Själva gummit ser bra ut verkar haft okej temp och absolut inte överhettat.




Vi får iofs liknande slitage på V70A också, fast inte alls lika markerat.

_________________

Rice and shine
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Cup2 och trofeo R är dom snabbaste R däcken även om dom är mjuka i sidan.. åka R888 är thumbs down men hårt i sidan men långsamt som fan

Nya Cup2 R är lite mer sportigare men rejält dyrare och slits rejält mer..folk som tycker Cup2 är så där kommer nog grina när dom köpt ett set cup2 R och dom räcker en köring eller 2

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Detta med Cup2 i CLub är ju bara en Nordictimeattack miss som inte finns i Ta,nu

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



V70 pallar inte porsche bra, och inte i grepp nivå med nyare döck likt cup2 och trofeo R

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
TrofeoR är absolut snabbare än Cup2


Cup2 vs V70A kunde vara intressant. Kan tänka mig att V70A är snabbare men har inte själv satt varvtider med båda under annars samma förutsättningar (var några år sen jag körde upp ett antal V70A, snabba är de!)


Gäller nog mer dig, finns många Ta förare som testat back to back och det skiljer extremt lite

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sen Khumo HALLÅ..

Bilar har 19,20 och 21 nu som vad hände med utveckligen..?

Behöver ju minst 20 eller 21 gärna 325 eller 345 osv..då är det bara Cup2 och Trofeo R som gäller

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Supramannen skrev:
...HALLÅ....

Verkligheten anropar... Alla bilar åker inte 345x21.

_________________

Rice and shine
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



iqbad skrev:
Bra input, tack! Hur funkar V70A på gatan, går det köra dessa som ett par CUP2 eller sliter man ut dom på nolltid?


V70 finns i soft, som man även kan bli "regnskurna"..
Klockrena till "vardags" i regn, dock skall man inte köra dom på bana i varmt *host*

_________________
Per Nilsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Lars Falk skrev:
Supramannen skrev:
...HALLÅ....

Verkligheten anropar... Alla bilar åker inte 345x21.
Kumho har ju 385 i 22,5 men jag gissar att profilen är lite fel (men de klarar nog av belastningen av en Porsche)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Lars Falk skrev:
Supramannen skrev:
...HALLÅ....

Verkligheten anropar... Alla bilar åker inte 345x21.
Kumho har ju 385 i 22,5 men jag gissar att profilen är lite fel (men de klarar nog av belastningen av en Porsche)


Inte v70 väl

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Lars Falk skrev:
Supramannen skrev:
...HALLÅ....

Verkligheten anropar... Alla bilar åker inte 345x21.


Nä men dom flesta nyare bilar går mot 19,20 eller 21 och åren går men khumo består

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Kumho har ju 385 i 22,5 men jag gissar att profilen är lite fel (men de klarar nog av belastningen av en Porsche)
Inte v70 väl
Det är en dimension för anläggningmaskiner, bussar och annat mög. Dåligt skämt som inte gick hem...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Högås
BORLÄNGE
Här sen Aug 2018
Inlägg: 36



Supramannen skrev:
Lars Falk skrev:
Supramannen skrev:
...HALLÅ....

Verkligheten anropar... Alla bilar åker inte 345x21.


Nä men dom flesta nyare bilar går mot 19,20 eller 21 och åren går men khumo består


https://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-sport-4-s?fromTyreSelector . . . .

Vad kostar 2 såna bakdäck?

_________________
Christoffer Högås
Citera
Däck för banåka
Vad är ett R-däck?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande