Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
31 besök senaste veckan (33586 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
bakmotor skrev:
alindquist skrev:
Varv ett blev dessvärre helt förstört pga ett retard i en Mercedes GT R som tycktes äga banan, riktig stoppkloss in i kurvorna och drog ifrån på rakorna, sen var man ikapp igen. Och så vägrar den släppa förbi en, tom. så den blockerar när man försöker. Väl när vi kom in i depån var jag påväg bort för att fråga vad han håller på med, men då smet han snabbt iväg.


Just get use to it in TF.....tyvärr!
Personligen tycker jag en del av taxi bilarna är bland dom värsta. Dom borde veta bättre med tanke på att dom kör där så mycket. Men det klart, kanske inte ser så bra ut för deras kunder med en gammal Cupra R som blinkar för omkörning.

Grym reseberättelse och verkar för övrigt varit en kanonresa.
thumbs up

Och ja, iskörningen låter jäkla kul. Många år sedan nu jag hade möjlighet att köra på is med riktiga däck och lite tempo. Det är något djävulskt kul.

Det är tråkigt men så är det... Faktiskt! Dom visade inte mycket respekt inte... Tack! Det var verkligen ett minne för livet, blir mer vändor dit!

Isarna denna vinter ger inte mycket hopp tyvärr, brorsan och jag hittade på en ensam sjö ute i skogen med 35cm igår. Skulle funka kalas men tyvärr en bit dit och ingen snö, så lite svårt att staka upp en bana. Vi får se vad det blir

Nytt för detta år, bakvagnen nere för renovering! Subframe åker iväg på blästring och pulverlack efter löning.
Har en stororder påväg hem med bla ledlager till samtliga stag samt m3 stag till både fram och bakvagn, en rejäl uppgradering på icke m bil. Mina stag idag är i pressad plåt och M3 har i aluminium samt att inre bussningarna i bakvagnen har ledlager istället för gummi. Dessutom bjuder dom på lite trevligare hjulvinklar.

Har suttit och letat efter vettiga bussningar för fram och bakvagn, subframe och diff kommer få solida gjorda i delrin och samtliga stag kommer få riktiga kapslade ledlager, tanken var först att köra poly i samtliga stag men kom över ett ledlager som passar bolt on överallt. Bättre är så blir det inte



Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Sist låg den en rostig bakvagn på golvet, nu ligger det en fin pulverlackad sak där.

Golvet ovanför bakvagnsbryggan såg riktigt trist ut, att lägga underredsmassa på ett golv som redan har ytrost är ingen bra ide... Men det var väl någon som tyckte det. Så jag fick glatt blästra av hela golvet ovanför bryggan. Nu är det grundat med epoxy och sedan toppat med 2k. Några timmar senare med sand på de mest roliga ställen och färg i håret så blev det riktigt snyggt.

Spindlarna och naven fick sig också en omgång i blästern och lite ny färg. Sköldarna eller vad man nu ska kalla det som håller koll på allt till handbromsen blev skrot när jag pressade ur dom gamla lagrena så det fick bli nytt, men vad gjorde det, köpte även samtliga skruvar när man ändå höll på. Man vill ju inte montera gammalt när det är så nytt och fint

Som jag hade problem med mina turbos i somras så var det bara att riva ner dom med. Så nu har dom fått nya wastegates, och dom gamla var verkligen helt slut. Dom hade skurit i bussningarna så det var inte så konstigt att dom kärvade.
Och när man ändå har subframe och allt nere så var det lika bra att svetsa in en skvalpplåt i tråget, skall lämna iväg det för svetsning så fort som möjligt. Kan säga att det var inte bara en grej man behövde riva för att få ner turbosarna

Dagens att göra blev att tvätta subframe, innerskärmar samt styrväxel. Blir så mycket roligare att hålla på med.





















Det bästa med vintern måste väl ändå få vara att få sladda lite på isen? Tänk att något kan vara så kul! 2a helgen vi kör nu, som minst 4dm på sjön. Här får ni lite körning från när jag och brorsan körde i lördags.



Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Subframebussningar från Millway.




Jag har aldrig svetsat aluminium tidigare, och att börja på ett tråg är kanske inte det bästa men är glatt förvånad över resultatet! Nu är baffeln på plats. Nya skruvarna till tråget var härliga och dra, aluminum 8nm + 90 grader.



Efter 3241234st nya packningar, oringar, pinnbultar och kopparmuttrar så sitter även turbosarna där.
Wastegates'n i sig är inte dyra, men alla saker runtomkring kostar ju en hel förmögenhet.

Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Framvagnen börjar se ut som folk igen! Nya stag från E9x M3 och blästrade spindlar i väntan på nya lager.








Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



OMG... vilken sjuk nivå du håller... På ALLT!!!

Kul projekt, och mycket fina grejer thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
linpaul skrev:
OMG... vilken sjuk nivå du håller... På ALLT!!!

Kul projekt, och mycket fina grejer thumbs up

Tack Linus! Kul att höra

Tänka sig vad tnt släpade hem till mig Nu är det slut på enhjulandet!



Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Drexler, det måste vara en bra uppdatering thumbs up

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jag tycker jag hörde ett "Äntligen" som måste kommit från Alexander

_________________
Magnus Thomé
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Baserat på egna erfarenheter tror jag du kommer att bli mycket nöjd!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Alltså jag har längtat efter detta sen jag köpte bilen så nu ja ÄNTLIGEN! Ska bli så fruktansvärt kul och testa bilen nu. Bara tanken av att faktiskt kunna kliva på gas ur kurvan gör mig lyrisk haha
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Intressant att du gjort samma iakttagelser som mig (118dM) med rosten i bakre golvet, katastrof-kvalitet helt enkelt. Bra kämpat!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



alindquist skrev:
linpaul skrev:
OMG... vilken sjuk nivå du håller... På ALLT!!!

Kul projekt, och mycket fina grejer thumbs up

Tack Linus! Kul att höra

Tänka sig vad tnt släpade hem till mig Nu är det slut på enhjulandet!



Det där har jag värkt på i flera år, vad är det för spec på den?
Skickade du ner hela diffen till dom för montering eller hur funkade det?
Klart bra uppgradering.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Eldh skrev:
Intressant att du gjort samma iakttagelser som mig (118dM) med rosten i bakre golvet, katastrof-kvalitet helt enkelt. Bra kämpat!

Visst är den bedrövlig?! Tror denna har börjat rosta sen har dom försökt "stoppa" det genom att lägga på underredsmassa så det blev inte direkt bättre... Tack! Nu slipper man skämmas ialf, hehe.

MaZ skrev:
alindquist skrev:
linpaul skrev:
OMG... vilken sjuk nivå du håller... På ALLT!!!

Kul projekt, och mycket fina grejer thumbs up

Tack Linus! Kul att höra

Tänka sig vad tnt släpade hem till mig Nu är det slut på enhjulandet!



Det där har jag värkt på i flera år, vad är det för spec på den?
Skickade du ner hela diffen till dom för montering eller hur funkade det?
Klart bra uppgradering.

Det är bara att slå till det!

På 135I är nämligen kronhjulet svetsat så det är tyvärr lite kämpigt att bygga om dessa själv. Jag hörde runt lite i Sverige men dom alternativ som fanns här var inte det jag ville ha, samt att det faktiskt var dyrare än att skicka hela klumpen till Drexler så valet blev "enkelt"... Jag blästrade av mitt benfintliga hus, lackade upp det och snyggade till det och skickade ner det sen fick dom lösa resten.

Dom bytte alla lager och packningar samt gjorde själva ombyggnationen. Specen räknade dom ut efter vad bilen skulle användas till så dom rekommenderade 60°/85° (65°/85°). Bad om en offert innan jag skickade ner den där jag angav lite siffror osv.

Supernöjd med servicen!
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Det blir grymt!!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



alindquist skrev:
Framvagnen börjar se ut som folk igen! Nya stag från E9x M3 och blästrade spindlar i väntan på nya lager.

https://rejsa.nu/im/user/21957/2020-03-08-20-20-38_20200307_185928.jpg . . . .


Tänkte att jag väntar ett par dag med min kanske dumma fråga, men eftersom ingen annan frågat så får jag göra det själv med risken att skämmas... :-)

Varför är det slipat/fräst på nya bärarmarna?

För övrigt riktigt fint du gör! Bör göra samma på min E91:a...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Det blir grymt!!

Tackar!

bmw_ixen skrev:
alindquist skrev:
Framvagnen börjar se ut som folk igen! Nya stag från E9x M3 och blästrade spindlar i väntan på nya lager.

https://rejsa.nu/im/user/21957/2020-03-08-20-20-38_20200307_185928.jpg . . . .


Tänkte att jag väntar ett par dag med min kanske dumma fråga, men eftersom ingen annan frågat så får jag göra det själv med risken att skämmas... :-)

Varför är det slipat/fräst på nya bärarmarna?

För övrigt riktigt fint du gör! Bör göra samma på min E91:a...

Tack! Klart du ska göra det

Det är ingen dum fråga, för det är nog något som inte så många vet!
Samtliga nya stag som jag köpt är gjorda av TRW. TRW är tillverkare av org-stagen till BMW 1M samt M3. Som dessa är sålda som TRW och inte som BMW så får dom inte använda M-Loggan på stagen, då slipas den helt enkelt bort fast det är precis samma stag.

Här får du lite mer bilder på det.


Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Ahh det va så. Misstänkte det. Köpte en SKF vattenpump till BMW M10 en gång i tiden och det var samma sak där. Ett runt urfräsning på exakt samma plats som där det va ett BMW märke på Originalpumpen. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Ahh det va så. Misstänkte det. Köpte en SKF vattenpump till BMW M10 en gång i tiden och det var samma sak där. Ett runt urfräsning på exakt samma plats som där det va ett BMW märke på Originalpumpen. :-)

Det är nog vanligare än man tror Skaplig prisskillnad om inte annat hehe! Nu är det bara att invänta lön sen kan man beställa bussningarna till diffen och montera allt.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Snickare ihop nya bromsköldar med anslutning för luftslang in mot centrumet.


Tänk va fint allt blir när det är nytt och fräscht. Strongflex-bussningar till inre anslutning på bärarm, krängare och diff. Trailing-armen fick ledlager och subframen solida bussningar i aluminium från Millway.







Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Jädrar anåda vad du fixar o trixar Ser ju galet fint ut, och kommer garanterat ge resultat på tiderna thumbs up thumbs up thumbs up Imponerande!!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Toppfinish! Kan inte bli annat än thumbs up thumbs up thumbs up
från mig!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
31 besök senaste veckan (33586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande