Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 135i -08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 31 besök senaste veckan (33586 totalt) |
Tjo!
Då var det väl min tur och bygga något som faktiskt funkar på bana.. Suget efter att fort på bana har funnits länge men tidigare projekt har väl inte riktigt varit optimala för det ändamålet... Ville ha något som man kunde använda mer normalt och som har potential till att bli snabb på bana. Så jag sålde av mitt förra bygge, mitt i bygget av nya motorn. Hade verkligen sett fram emot att få igång den igen men kände att det varken skulle bli en bil jag kan använda normalt eller köra fort med på bana så det fick bli såhär. Hej då kära bil, tänk att jag haft dig i nästan 7 år.. Och allt man lärt sig Detta gav lite ekonomiskt utrymme för att inhandla en ny projektbil. 135an har länge varit lite av en drömbil för mig, den påminner storleksmässigt lite om en 190E fast några steg modernare. Mitt under försäljningen av 190E'n dök det upp en 135a med det jag eftersökte, rätt färg och rätt utrustning. Jag och brosan tog en tur, närmare 60 mil enkel för att kolla på den och det var väl inte så mycket att fundera på, så här står jag med en 135a. Utrustning: VRSF Intercooler VRSF Downpipes 3" VRSF Insugskit med dubbla filter Aluminium insugsrör M-Performance ratt i Mocca M-Performance växelspak M-Performance handbroms M-Performance ducktail eller vad man ska kalla det? M-Chassi Svart innertak Delläder mm.. Ganska direkt pratade jag med en kompis på Öhlins och veckorna senare stod den nere hos dom för utvärdering och test för att testa om div kit från andra modeller passade på E82 karossen. Efter en vända på banan kunde man konstarera direkt att avsaknaden av riktig diff och däck gjorde bilen mer eller mindre hopplös på bana och som pricken över i'et började bilen dumma sig och ge felkoder på vanos och överladd. Men det som skulle passa passade och lite justering på dämpare och fjädrar gjordes, tillsammans med corner weight och injustering av hjulvinklar så blev det riktigt bra tillslut. Fram blev det 80 N/mm fjädrar och bak 160 N/mm. Med Millways topplager hamnade vi på dessa hjulvinklar. Detta är med 80kg förare Lite bilder. Fulhjulen som satt på såldes och nu står den på ett par original 269'or med cykelhjul Då till det som ska göras, listan är dyr.. 2019: Fälgar lutar åt Apex SM-10 18x9 fram och 18x10 bak. Däck antingen blir det Nankang NS2R eller Yokohama AS08R, ideer? Runt en 245/40 fram och 265/35 bak. Diffen är ett måste och är lite osäker på vad det blir, men lutar åt en Wavetrac. Beläggen kommer bytas till Pagid eller Ferodo sen blir det stålomspunna slangar till det. Sen vore inte en optimering helt fel heller. Sen lär jag ta tag i avgassystemet, det var mig ett riktigt hopkok som satt på den så det kommer byggas ett enkelt 3.5" hela vägen med dubbla dämpare. Hade inte tänkt köpa en sittastillstol till 2019 men har insett att jag är så illa tvungen om jag ska hålla mig kvar i bilen I dagsläget håller jag på och felsöker vad överladdet beror på, men det verkar vara dom där rackarns laddtrycksventilerna i plast. Två nya är beställda och borde anlända vilken dag som helst. Felkoden på vanoset berodde på en solenoid för avgaskammen. På återseende! _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Trevliga grejer på den från start. Men diffbroms känns som ett måste gissar jag. Blev det Road & Trackgrejer eller värre prylar?
Personligen hade jag valt AD08R (vilket jag simultanöversatte till från AS... :-D men det beror ju mycket på vad du vill prioritera själv. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja men visst! Det var lite så jag kände, mycket var gjort som jag redan tänkt göra så det var bara plus i kanten. Diff är verkligen ett måste, visst det kommer bli bättre med lite riktigt gummi men det kommer enhjula hur som helst. Det blev R&T, dämparna är lite trimmade och det är hårdare fjädrar än ursprungskitet. Tänkte till en början köra med en uppsättning semi-r eller vad man ska kalla det? Som är användbara på gata och på bana. Sen lär det väl bli riktiga r-däck i framtiden men man lär väl sätta nivån någonstans i början så det inte spårar ur totalt. Söker däcket med mest "bang for the buck" i början _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Kul att se en 135 som ska användas ordentligt.
Har inte vågat med min, får bli gamla E30:n om man ska köra konbana/bana. Ser fram emot en utvärdering av diffbroms sen, jag funderar på att skaffa en själv. Lycka till med nya projektet! _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Gällande NSR2 så vill jag bra säga att dom är VÄLDIGT högljudda. Greppet verkar dock finnas där till några varv, mer om man tar det lugnare. Frågan är om dom är rätt till en 400 hästar tysk rashäst med adrenalinet sprutandes ur avgaspiporna?
Roligt projekt att följa, vän och kollega har en 135:a oxå som så saktar förfinas. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Klart dom ska användas, nästan? byggda för det ialf. Synd att det är sån process att byta skrotet när det är svetsat kronhjul, blir tokig när man inte kan göra sakerna själv. Dessutom kostar hela processen multum.
Ljudet spelat mig ingen roll, ska ändå lyfta ur baksäte mm. Så länge däcken funkar så är jag nöjd NS-2R ligger på en ca 1300 kr/st och AD08R på 1800 kr/st i 245/40 och i 265/35 skiljer det ca en 600kr/st. AD08R'n verkar väldigt populära ialf, men har inte hört något dåligt om NS-2R'n heller. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
jag har dom på min busiga gatbil och skall skall den köras mer än fram o tillbaka till banan så hade jag valt ett annat däck, ett tips i all välmening. En annan baksida är att dom är väldigt tunga men visst väger bilen 1500kg kanske 5kg extra kvittar :-)
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Med shyssta fälgar så är det trist att vikta ner hjulen med tunga däck. Är ju en ekonomisk fråga också förstås men däck är den viktigaste trimkomponenten på bilen, före motortrim, öhlinare osv. Anser jag iaf
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Lika bra att gå på AD08R kanske då
Bra att veta! Återkommer om det blir aktuellt.
Ja det är sant! Är AD08R ett vettigt däck att köra på? Får se vad det blir för fälgar, men SM-10or vore riktigt fint, eller några trevliga BBS Motorsport-split, men det är ju en annan prisnivå hehe. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
AD08R är ju high end gatdäck så de är inget för lååånga hårda fullfullfartspass på bana alls. Däremot är de väldigt väldigt snabba på bana bland gatdäcken. Så det kanske inte är 100% exakt vad du är ute efter heller?
Kommer du köra gata med bilen ÖHT förutom till o från banträffar (med tanke på att du rensar inredningen tänkte jag) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bilen kommer gå på gata, köra roliga vägar osv. men det är ingen bruksbil. Tanken är att börja på ett däck som passar till både gata och bana, det blir ju självklart en kompromiss men så gott det går. Framtida tankar är att skaffa dubbla uppsättningar fälgar med däck och släpa med sig när man åker på träffar. Bilen kommer inte strippas helt inuti utan kommer byggas hållas inom "clubsport" genren, inget baksäte - lägger in en matta istället. Halvbur, stolar och andra bälten. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Kul bil! Känns som att man får ganska mycket bang for the buck!
Håller med ovan att Cup2 är nog rätt däck att satsa på. Jag har 5st bra däck 265-35-18 till salu. Hojta till om du är intresserad . Passar 9-10.5" fälg |
||||||
Såpass! Roliga var att dom kostade typ som AD08r'n på Camskill så det var ju inte alls helt fel!
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Breda fälgar för däcksbredden och ordentligt med camber Och lite högre däckstryck på tunga bilar _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har 225/45/17 på 7,5" (eller är det 8"?) fälgar, detta på compacten som är rensad invändigt. Det var bak jag upplevde problem, höjde jag trycket så förlorade jag fästet, och sänkte jag det så vart det för mjukt. Tror nag hade 2,3 kall tryck till slut och då fungerade det tillräckligt bra. Slitstyrkan är dock suveränt. Ska prova 225/40/17 nästa gång. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Typiska fel på n54 när man börjar ta ut dom på bana: Vanos solenoiderna kan man tvätta av med lite bromsrengöring och helt enkelt byta plats på avgas/insug så håller dom några tusen mil till, sen får man köpa nya. Dom slits tydligen i olika intervall, därav att det funkar att byta plats på dom. Att den överladdar brukar vara en fråga om motormappning. Om man loggar motorn och ställer ner wastegatetabellen lite på de områden där den överboostar så försvinner problemet. Men det är lite jobb. Kul bil! _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Precis så jag gjorde och då försvann vanos-felet. Ang ventilerna så bytte jag båda och det löste även problemet med laddtryck 😊 Vad menar du med ställa ner tabellen? Bilen är inte optimerad idag men funderar på att köra mhd optimering på den. Tack! _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 135i -08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 31 besök senaste veckan (33586 totalt) |