Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
17 besök senaste veckan (33572 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Lite hemmapul igen, air ducts till oljekylarna i aluminium. Tar sin tid när man inte har rätt verktyg för ändamålet, valsa plåt mot svetstuben är kanske inte det mest optimala men vad gör man
Skall kosta på mig nya innerskärmar när jag är klar med detta, dom förra är helt sönderkapade sen jag hade oljekylarna horisontellt monterade.










Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Lite framsteg i helgen!












Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Intresant lösning.. hur målade du aluminium plåten? Pulverlackerad. .? Epoxi? Eller vad.. svårt att få färg att varaktigt sitta fast på aluminium..
Hur skyddas kylarna mot "stenskott" ? Gälad plåt kanske?

_________________
Michael Thulesius
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Michael Th skrev:
Intresant lösning.. hur målade du aluminium plåten? Pulverlackerad. .? Epoxi? Eller vad.. svårt att få färg att varaktigt sitta fast på aluminium..
Hur skyddas kylarna mot "stenskott" ? Gälad plåt kanske?

Plåtarna är avgnuggade med scotch brite, grundade med aluminiumprimer samt lackade med en mer stöttålig sprayfärg. Det kommer inte hålla i evigheter men det får duga så, var för ivrig för att pulverlacka dom Framifrån kommer det inte bli något mer skydd, men från hjulhuset kommer det sitta gälad plåt eller liknande.


32mm ställbart kontra 26,5mm, blir spännande till sommarn.


Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ser jävligt fint ut 😊😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ser jävligt fint ut 😊😊

Tack Erik!

Trångt komma skall.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Ska nog gå bra det här! Är ingen större fan av rött dock.





Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Vilken grej! Frågan är om man mätt rätt.




Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Aha var det du som skulle ha dom där!
Såg på fejjan. Tjusigt!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Aha var det du som skulle ha dom där!
Såg på fejjan. Tjusigt!
Stämmer bra det! Han är bra den där

Ibland blir man förvånad hur bra man lyckas mäta. -1mm justering av offset sen så får passformen duga!





Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Genast mycket bättre.

Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Snyggt, kommer att bli bra thumbs up

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Snyggt, kommer att bli bra thumbs up

Tack så mycket!

Nuså, många kilo spån senare.






Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Ser snyggt ut!

Ett tips avseende bromsoken är att lossa skruven som håller fast det rostfria metallbläcket som bromsbelägget "vilar" mot medans allt är nytt. Om ett tag kommer det vara väldigt svårt att göra det, då skruven sätter sig så att den inte går att få loss. Det är rätt bra att kunna lossa bläcket för att kunna göra rent oken samt förhindra ärgbildning när oken fått några år på nacken.

_________________
Johan B
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
blixten skrev:
Ser snyggt ut!

Ett tips avseende bromsoken är att lossa skruven som håller fast det rostfria metallbläcket som bromsbelägget "vilar" mot medans allt är nytt. Om ett tag kommer det vara väldigt svårt att göra det, då skruven sätter sig så att den inte går att få loss. Det är rätt bra att kunna lossa bläcket för att kunna göra rent oken samt förhindra ärgbildning när oken fått några år på nacken.

Tack för tipset! Hade isär allt nu när jag lackade dom.

Lite annat småpill, bytte huvudbromscylinder till en snäppet större från E9X M3.



Köpte mig en halvbur här i höstas, bakre infästningen var extremt dåligt gjord då den varken låg ann karossen eller var bra svetsad så bestämde mig för att göra om den. Här är resultatet, mycket lättare, stabilare och gjord i Docol R8.











Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Nu ska jag bara försöka regga den som tvåsitsig med bur

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Svinsnyggt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
erikjakan skrev:
Svinsnyggt!

Tack!

I vanlig ordning är jag rätt kass på att uppdatera här, det har varit mycket annat än skruva egen bil i sommar, mycket renovering osv. Men har iaf fått klart inredningen och knölat in lite bredare framdäck, 255/35R18. Blir Nankang AR1 även denna säsong.




I onsdags fick jag min efterlängtade tid bakom ratten med Tracklife på Gelleråsen, bilen fungerade toppen! Lite bredare framdäck, lite riktiga bromsar och lite mer krängare i framvagnen resulterade i ett nytt pb Lite mer tid bakom ratten så kan jag nog plocka någon tiondel till! Skulle dock behöva en annan utväxling på Gelleråsen, kör mestadels på 3an. Just i Ejes och Trösen är jag nere på under 3000 RPM på 3an, testade gå ner på 2an men tycker jag förlorar mer tid på växlingen samt att det blir aningen svårt att kontrollera turboresponsen, blir aningen on/off på gasen. Tror det finns mycket tid att hämta där. Lite input är välkommet!



Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Jag hamnade på några bilder, kul






Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



alindquist skrev:

Skulle dock behöva högre utväxling på Gelleråsen, kör mestadels på 3an. Just i Ejes och Trösen är jag nere på under 3000 RPM på 3an, testade gå ner på 2an men tycker jag förlorar mer tid på växlingen samt att det blir aningen svårt att kontrollera turboresponsen, blir aningen on/off på gasen. Tror det finns mycket tid att hämta där. Lite input är välkommet!


Min erfarenhet när jag körde TA med min 335a var att det inte lönar sig att gå ner på tvåans växel, håller man tillräckligt hög fart midcorner så har du tillräckligt med vrid på trean.

Men jag blev förvånad att du vill ha högre utväxling, förstår att du vill kunna använda tvåans växel på ett bättre sätt. Men det som i princip alla gör är istället att ha lägre utväxling i diffen, då kommer du få högre varvtal på trean på de ställen där du dippar under 3000rpm. Du lär få ett bättre register på varje växel om du sänker utväxlingen så den fördelen har du med dig runt hela varvet och inte bara i Ejes och Trösen.
Så tipset är lägre utväxling och fortsätt köra på trean/fyran på Gelleråsen

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
alindquist skrev:

Skulle dock behöva högre utväxling på Gelleråsen, kör mestadels på 3an. Just i Ejes och Trösen är jag nere på under 3000 RPM på 3an, testade gå ner på 2an men tycker jag förlorar mer tid på växlingen samt att det blir aningen svårt att kontrollera turboresponsen, blir aningen on/off på gasen. Tror det finns mycket tid att hämta där. Lite input är välkommet!


Min erfarenhet när jag körde TA med min 335a var att det inte lönar sig att gå ner på tvåans växel, håller man tillräckligt hög fart midcorner så har du tillräckligt med vrid på trean.

Men jag blev förvånad att du vill ha högre utväxling, förstår att du vill kunna använda tvåans växel på ett bättre sätt. Men det som i princip alla gör är istället att ha lägre utväxling i diffen, då kommer du få högre varvtal på trean på de ställen där du dippar under 3000rpm. Du lär få ett bättre register på varje växel om du sänker utväxlingen så den fördelen har du med dig runt hela varvet och inte bara i Ejes och Trösen.
Så tipset är lägre utväxling och fortsätt köra på trean/fyran på Gelleråsen


Jag menar såklart högre siffra, dvs typ en 3,7 istället för 3,27 som jag har nu. Vill ha kortare växlar.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
17 besök senaste veckan (33572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande