Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
5 besök senaste veckan (33559 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



alindquist skrev:
BMW-DJ skrev:
alindquist skrev:

Skulle dock behöva högre utväxling på Gelleråsen, kör mestadels på 3an. Just i Ejes och Trösen är jag nere på under 3000 RPM på 3an, testade gå ner på 2an men tycker jag förlorar mer tid på växlingen samt att det blir aningen svårt att kontrollera turboresponsen, blir aningen on/off på gasen. Tror det finns mycket tid att hämta där. Lite input är välkommet!


Min erfarenhet när jag körde TA med min 335a var att det inte lönar sig att gå ner på tvåans växel, håller man tillräckligt hög fart midcorner så har du tillräckligt med vrid på trean.

Men jag blev förvånad att du vill ha högre utväxling, förstår att du vill kunna använda tvåans växel på ett bättre sätt. Men det som i princip alla gör är istället att ha lägre utväxling i diffen, då kommer du få högre varvtal på trean på de ställen där du dippar under 3000rpm. Du lär få ett bättre register på varje växel om du sänker utväxlingen så den fördelen har du med dig runt hela varvet och inte bara i Ejes och Trösen.
Så tipset är lägre utväxling och fortsätt köra på trean/fyran på Gelleråsen


Jag menar såklart högre siffra, dvs typ en 3,7 istället för 3,27 som jag har nu. Vill ha kortare växlar.


Hehe, då förstår vi varandra

Kanske inte behövs så mycket, Min kompis Johan kör med 3.45 om jag läser rätt och han var väldigt nöjd med utväxlingen när vi körde på Gelleråsen i våras.
Gammal tråd om hans bil men du kanske är nyfiken ändå:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90306&postdays=0&postor . . . .

3.73 tror jag annars folk gillar mest 4.10 förekommer också.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Äntligen sommar!



Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
5 besök senaste veckan (33559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande