Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 135i -08 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (33559 totalt) |
Chattade med honom, finns även här www.ohioperformancesolutions.com om man behöver specialkit. Udda sortiment, bara dammskydd till bromsok och tshirts _________________ Magnus Thomé |
||||||
Haha ja verkligen! Hoppas du fann något som passade. Måste tacka Joan för påpekningen av diffen där. Beställde en diff från en M3 E92 igår och var helt säker på att dom var riktig lamell, men så var ju verkligen inte fallet! Som tur var fick jag avbeställda den. Får spara och köpa guld från tyskland _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Här har jag inte varit så himla aktiv över sommaren inte.. Jo vad har hänt över sommaren då, den 16/6 bar det av ner till Gelleråsen för lite körning med Öhlins. Nya beläggen och skivorna funkade kanon och fick hjälp att justera chassit, guld värt att få lite expertis och någon att diskutera lite chassi-känsla med. Kul att lära känna nya ansikten! Bilen fungerade som den skulle första passen, men på slutet på dagen började mina wastegates bråka igen. Glapp, noll ladd... Nåja lika bra att ge sig för att spara lite däck inför Tyskland.
Sen stod man i valet och kvalet om man skulle riva ner sina turbos och börja byta wastegates någon vecka innan man åker till Nürburgring. Men nej jag vågar inte, vet att dom kommer börja bråka när dom blir riktigt varma men det vore lite tråkigt att stå där och så lyckas man tabba sig rejält. Dom får gå. Tänk att det äntligen blev den 22a och nu är vi påväg. Precis anlänt till färjan i Malmö som ska ta oss vidare till Travemünde. Tips, ni som tänkt åka denna färja och väljer att resa utan hytt. Den är skittråkig om ni inte har med er en dator eller något att fördriva tiden med.... Efter några timmars sömn längs autobahn, autobahn är tråkigt efter några timmar... Tvättpaus några km innan Nürburg. Efter x antal timmar bakom ratten så var det rätt skönt att vara framme. Bilarna har skött sig kanon och skalstolen gör sig påmind i både rygg och r*v. Solen gassar på och det är 38 grader varmt. Vi checkar in på Hotel am Tiergarten och tar oss en välförtjänt lunch och dusch. Efter lite sightseeing och en kik på trackdayen som försegick så insåg vi att det faktiskt var öppet för körning ikväll?! Jag var helt säker på att banan inte skulle öppna förens imorgon men fel hade vi. I full panik drog vi tillbaka till hotellet och drog på oss hjälmar och åkte och köpte oss våra första Green Hell kort. Jag höll på att dö av nervositet innan man drog ut första varvet på banan, man har nött banan bra många varv i simulator men vem vet hur ser det ut på riktigt? Håller bilen? Hur är fästet? Blir jag överkörd? Första varvet är mer eller mindre en minneslucka för mig men det var inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Både jag och Olle kom imål helskinnade och bestämde oss för att köpa ett varv till. Sagt och gjort så körde vi ett varv till och beslöt oss för att ta kvällen, en kall öl skulle sitta fint nu. Dag två så kikade vi lite trackday på dagen och slog en kik borta på arenan, måste säga att museet var faktiskt lite sådär men helt klart värt att se. Fanns mycket ögongodis att kolla på Efter lite gubbvila och sen lunch började det bli dags för TF. Idag blev det 4a varv, tyvärr började mina wastegates bråka på slutet av dagen. Ungefär halva varvet in så var det samma veva varje varv, felkod på lågt laddtryck och bilen tappade all ork. Som väntat. Tyvärr var det inte så mycket att göra åt, visste att det skulle komma. Men men, man fick snällt starta om bilen i farten och hoppas på att laddtrycket inte var borta allt för länge. Det märks att det är branta backar när man inte har laddtryck. Konstigt nog var det lika gott med kall öl idag? Dag nummer 3 så tog vi en tur upp till fortet, ganska mäktig känsla att stå där och kolla ut över banan. Som bilen började dumma sig under gårdagen var min tanke att vänta ut den värsta trafiken och köra två varv innan stängning. Varv ett blev dessvärre helt förstört pga ett retard i en Mercedes GT R som tycktes äga banan, riktig stoppkloss in i kurvorna och drog ifrån på rakorna, sen var man ikapp igen. Och så vägrar den släppa förbi en, tom. så den blockerar när man försöker. Väl när vi kom in i depån var jag påväg bort för att fråga vad han håller på med, men då smet han snabbt iväg. 2a och sista varvet kändes riktigt riktigt bra tills bilen började dumma sig, efter ett tag kom felkoden och noll ladd igen, suck... Men jag startade om bilen påväg upp mot karusellen och fick snällt försöka hålla farten uppe. Lite irriterande när det kommer och går men vad gör man. Väl in mot mål och Race Chrono stannat visade den 8.36 Tänka sig vad som komma skall när bilen går 100%, en riktigt diff och man fått några fler varv bakom ratten, längtar redan till nästa år! Sjukt nöjd med tiden trotts bråkande en bil Bortsett från mina wastegates så har bilen funkat bra, chassit känns underbart och bra fäste i däcken. Dock var dessa 38 grader lite mycket för min stackars 27 radiga oljekylare, sista varvet var oljetempen påväg upp mot 140 grader, så det behövs verkligen en till. Och törstig är den rackaren, cirka 8l per varv?! Ett filmklipp från sista varvet (8.36.10), tyvärr dog kameran på slutet. Sista kvällen avslutades, hör och häpna med öl igen? Denna gång på Pisten Klause. Fortsättning följer -> Bergrennen! _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Delmål två på resan var Hauenstein för att kika en deltävling i Bergrennen. Detta låg jämförelsevis ett stenkast från Nürburg 30 mil ish, om man jämför med övriga sträckor denna resa.
Vi kom på att åka hit ganska sent, vilket medförde att de flesta boenden i byn var fulla. Vi fann ett boende som skulle ligga 1km från byn Hauenstein, det var klockrent! Då kan man parkera bilarna och gå till banan. Till våran besvikelse så låg detta boende inte några 1km från banan utan 4km+ vilket gjorde saken lite jobbigare om man vill kunna ta sig en öl och gå till banan, men i närmare 40 grader, nej... Så vi bestämde oss för att ta en kik i byn på kvällen vi anlände och enbart kika träningen dagen efter, alltså åka hem en dag tidigare och skippa tävlingen. Värt att tillägga var att byn där hotellet låg var helt avsides och det fanns absolut ingenting att göra, och sen skulle det spöregna på tävlingsdagen... Vi drog upp till Hauenstein för att ta en liten kik, och det var absolut inte som vi tänkt oss. Mer eller mindre hela byn var en depå och varje litet garage så stack det ut en Bergrennen-räcer. Hur coolt är inte detta?! Och kvaliten på alla bilar, jösses! Vi kollade på träningen någon timme och det är ju bara ren och skär glädje att se dessa bilar. Det var en kortfattad story om våran Tysklandsresa, nu är det bara ca 140 mil hem. Tack för att ni orkat läst _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Tack! Klippet som ligger uppe är det på 8.36 , tyvärr dog kameran av överhettning innan sista karusellen... _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Tack! Försökte hålla inlägget kort med mycket info
Nja ja jo, har inga fler bilder från Bergrennen, men har något videoklipp jag kan ladda upp. Det är helt klart ett måste att se! Det var en riktig folkfest i byn, lastbilar ombyggda med stor pool och tält på Laddade upp körningen på youtube så nu finns ett klipp med bättre kvalite ovan. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Alpine GTA/A610, en mycket cool bil! Härligt med resereportage från Bergrennen, det är definitivt något som finns på den berömda "bucket list". _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Du ser, mer än vad jag visste! Vi stod och funderade vad sjutton det där var för något. Det är helt klart något man måste se. Riktig härlig stämning _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Kul resa det verkar varit! Härliga bilder!
Trisst att bilen inte fungerade fullt ut, hoppas det löser sig |
||||||
Det var en riktigt trevlig resa! Kommer göras igen. Nu blir det vinterdvala och spara pengar till diff. Blir guld från Tyskland. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Vilken jävla resa det måste vara från Rättvik, nu har jag inte direkt någon ursäkt längre. Förutom att bilen inte går att besikta..
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Ja det blev några mil i bilen men helt klart värt det! Halva resan är ju ner till Malmö ish _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Ibland är det lite skönt att inte bry sig så mycket och inte behöva vara så noga. Jag köpte mig en S202 230 Kompressor som jag tänkte ha och åka på sjön med, skulle "bara" konvertera den till manuell. Men ja det gick som vanligt, elektronisk automat så hela bilen ballade ur....
Detta resulterade i att jag köpte mig ett Vems Det blev ett riktigt tattar-bygge men fan va kul det ska bli att piska på sjön i vinter. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Just get use to it in TF.....tyvärr! Personligen tycker jag en del av taxi bilarna är bland dom värsta. Dom borde veta bättre med tanke på att dom kör där så mycket. Men det klart, kanske inte ser så bra ut för deras kunder med en gammal Cupra R som blinkar för omkörning. Grym reseberättelse och verkar för övrigt varit en kanonresa. Och ja, iskörningen låter jäkla kul. Många år sedan nu jag hade möjlighet att köra på is med riktiga däck och lite tempo. Det är något djävulskt kul. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 135i -08 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (33559 totalt) |