Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Sista F1-racet på A1 Ring
1, 2   >>
6256 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Jag läste på en F1-site att Bernie bekräftat ryktena om att racet på A1 Ring i maj blir det sista F1 gör på den banan. Anledningen är givetvis tobaksreklamsförbudet och att få plats med nya race i kalendern.

> Det är ju den enda F1-banan jag har kört hela varvet på!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Mäkinen skrev:
Jag läste på en F1-site att Bernie bekräftat ryktena om att racet på A1 Ring i maj blir det sista F1 gör på den banan. Anledningen är givetvis tobaksreklamsförbudet och att få plats med nya race i kalendern.

> Det är ju den enda F1-banan jag har kört hela varvet på!


Jo de är lite synd var ju en ganska så trevlig bana med relativt bra omkörnigsmöjligheter.

Nu får du ju en anledning att förska köra på nån annan f1 bana, silverstone och hockenheim skulle väll inte vara omöjliga att få ratta runt lite på.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Mäkinen skrev:
Jag läste på en F1-site att Bernie bekräftat ryktena om att racet på A1 Ring i maj blir det sista F1 gör på den banan. Anledningen är givetvis tobaksreklamsförbudet och att få plats med nya race i kalendern.


Karln sparkar ju undan benen på sig själv verkar det som... Nog för att han säkert vet han gör men jag tror att F1-cirkusen kommer att tappa många beundrare här i Europa, fr.f.a. när tobaksreklamen kommer att vara totalförbjuden här 2006 !!!
Vad jag vet är det väl Williams som enda toppteam som kör utan tobaksreklam, eller !?!?!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Hazze skrev:
Mäkinen skrev:
Jag läste på en F1-site att Bernie bekräftat ryktena om att racet på A1 Ring i maj blir det sista F1 gör på den banan. Anledningen är givetvis tobaksreklamsförbudet och att få plats med nya race i kalendern.


Karln sparkar ju undan benen på sig själv verkar det som... Nog för att han säkert vet han gör men jag tror att F1-cirkusen kommer att tappa många beundrare här i Europa, fr.f.a. när tobaksreklamen kommer att vara totalförbjuden här 2006 !!!
Vad jag vet är det väl Williams som enda toppteam som kör utan tobaksreklam, eller !?!?!

Herr Williams har lite framförhållning bara - de slutade väl med tobaksreklam under forna sässongen? eller var det ännu tidigare? nåja - kan inte tänka mig att det kommer bli några problem för övriga stall att ordna andra sorters sponsorer till 2006. Varför skulle F1-cirkusen tappa beundrare här i europa för att de slutar med tobaksreklam? SÅÅåå många rökare bor väl inte här?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



djungel-Jim skrev:
Hazze skrev:
Mäkinen skrev:
Jag läste på en F1-site att Bernie bekräftat ryktena om att racet på A1 Ring i maj blir det sista F1 gör på den banan. Anledningen är givetvis tobaksreklamsförbudet och att få plats med nya race i kalendern.


Karln sparkar ju undan benen på sig själv verkar det som... Nog för att han säkert vet han gör men jag tror att F1-cirkusen kommer att tappa många beundrare här i Europa, fr.f.a. när tobaksreklamen kommer att vara totalförbjuden här 2006 !!!
Vad jag vet är det väl Williams som enda toppteam som kör utan tobaksreklam, eller !?!?!

Herr Williams har lite framförhållning bara - de slutade väl med tobaksreklam under forna sässongen? eller var det ännu tidigare? nåja - kan inte tänka mig att det kommer bli några problem för övriga stall att ordna andra sorters sponsorer till 2006. Varför skulle F1-cirkusen tappa beundrare här i europa för att de slutar med tobaksreklam? SÅÅåå många rökare bor väl inte här?


Näääääääe, det är sant !!! Men eftersom reklamandelar försvinner och att tobaksindustrin besitter oerhörda mängder pengar på att sponsra så kanske det kommer att bli mindre lopp här i Europa. Det är väl mer det jag menar på, att de förlorar åskådare s.a.s. !?!
De stryker ju bana efter bana som inte kan vara med eftersom oftast landet i sig självt har en strängare tobakspolitik. Nu sist, före A1, var det ju Spa de Franchourchamp som fick på näsan för att de ville införa tobaksstopp redan i juli i år !?!
Nu vet jag inte hurvida racet omplacerades för att läggas i ett sk. "före datum" för Belgiens beslut om förbud står fast, vilket jag iofs. tycker är bra !!!

Joo, Frank har en god framförhållning vad gäller reklam på sina vagnar. Har för mig att när Rothmans drog in sitt kontrakt kom Allianz in och det var omkring -97 -98 väl, men jag kan ha fel !?!?

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Det är väl så att Bernie tror att han får folk i andra delar av världen intresserade (istället för européerna) genom att flytta racen hem till dem.

De skulle kanske fråga tvättmedelsbolagen om sponsring. Med tanke på mängden reklam överallt från exempelvis P&G så borde de kunna finansiera en del vettiga saker istället för dålig TV-reklam.
Tvättmedel och tandkräm borde inte bli förbjudet...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag tycker det finns en dubbelmoral i det här. Tobaksreklam ska försvinna men alkoholreklam finns kvar?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2458



Sörpan skrev:
Jag tycker det finns en dubbelmoral i det här. Tobaksreklam ska försvinna men alkoholreklam finns kvar?


Förstår hur du tänker, men samtidigt så är ju nikotin STARKT beroendeframkallande, något som Alkohol i sig själv inte är...

Hade varit trevligt om Nicorette gick in och sponsrade, då hade man kanske sluppit alla de där planscherna på jobb med en segelbåt på. De sponsrar iofs redan Richard Burns, men det verkar vara en nationell historia just i England (inga biljetter till Svenska Rallyet här inte )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



2003-01-30
Belgiens Grand Prix skulle kunna komma tillbaks på F1-kalendern 2004 förutsatt att man avskaffar den nya lagen som förbjuder tobaksreklam, säger Bernie Ecclestone.

Grand Prix i Kina och Bahrain har tillkommit på kalendern inför 2004, lopp som fyller upp de platserna som Österrike och Spa lämnat efter sig. Men Ecclestone har medgett att man eventuellt kommer att expandera mästerskapet till 18 deltävlingar nästa år för att få plats med loppet i Spa.

”Vi är rätt så nöjda med antalet lopp 2004,” sade Bernie. ”Det enda som krävs är att övertyga stallen om att vi skall köra 18 deltävlingar istället för 17.”

När man frågade honom om han skulle vilja se Spa på kalendern igen sade han: ”Ja, naturligtvis. Det finns inte många banor som den idag.”

Hämtat ur tidningen: F1 Racing.

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Får de får många race i kalendern kan de stryka parkeringsplatsen i Monaco. Ett sånt race skulle knappast godkännas om man kom med idén idag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Mäkinen skrev:
Får de får många race i kalendern kan de stryka parkeringsplatsen i Monaco. Ett sånt race skulle knappast godkännas om man kom med idén idag.


Sant !!! Monaco är ju heligt ... Jätteheligt !!! Tänk inte ens tanken !!!!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Hazze skrev:
Mäkinen skrev:
Får de får många race i kalendern kan de stryka parkeringsplatsen i Monaco. Ett sånt race skulle knappast godkännas om man kom med idén idag.


Sant !!! Monaco är ju heligt ... Jätteheligt !!! Tänk inte ens tanken !!!!!
Det är det enda racet på säsongen som jag regelbundet låter bli att titta på.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Hazze skrev:

När man frågade honom om han skulle vilja se Spa på kalendern igen sade han: "Ja, naturligtvis. Det finns inte många banor som den idag."
Då finns det trots allt lite hopp för den karln... Det finns enligt mig ingen bana som är i närheten av Spa idag. Allt byggs om för att passa TV och för att klämma in så mycket åskådare som möjligt. Vilket iofs är förståeligt, men när det gäller F1 idag så börjar det gå till överdrift med intäkter och kostnader.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Mäkinen skrev:
Får de får många race i kalendern kan de stryka parkeringsplatsen i Monaco. Ett sånt race skulle knappast godkännas om man kom med idén idag.


Håller med. Monaco är förvisso ett klassiskt lopp, men ungefär lika spännande att se på som familjekörningen på Knutstorp med BMW CS.

_________________
Anders Dauner
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
De verkar ha lite problem i Bahrein med att få staten att dela med sig av sina tillgångar till banan där eftersom risken finns att synden sprider sig i landet:

Parliament Services Committee Chairman Isa Al Mutawa told the Gulf Daily News: "If F1 comes to Bahrain then bets come too and if the resort gets opened, then prostitutes will pour into the country more than before."

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



tom

_________________
Avregistrerad användare
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående att lägga ned lopp på gamla banor så kan man ju förstå att det är en annan liga när man tittar på Malaysia, Bahrain och framförallt Shanghai. Lite skillnad mot att sitta på träläktaren i Österrike... Kolla t.ex. in faciliteterna i Shanghai: www.tilke.com/html_e/shanghai-projekt.htm
Den banan gick visst på ca 5 miljarder svenska riksdaler.
Nästa är väl Indien och ev. Ryssland. Helt otroligt vad de kan kosta på för att i princip köra ett F1-lopp per år.
Det känns ganska länge sedan F1 gick på Anderstorp...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
De verkar ha lite problem i Bahrein med att få staten att dela med sig av sina tillgångar till banan där eftersom risken finns att synden sprider sig i landet:

Parliament Services Committee Chairman Isa Al Mutawa told the Gulf Daily News: "If F1 comes to Bahrain then bets come too and if the resort gets opened, then prostitutes will pour into the country more than before."


Det här var en gammal tråd :-) ovanstående löste sig tydligen. Undrar om det forsade in mängder med prostituerade till landet häromveckan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
Angående att lägga ned lopp på gamla banor så kan man ju förstå att det är en annan liga när man tittar på Malaysia, Bahrain och framförallt Shanghai. Lite skillnad mot att sitta på träläktaren i Österrike... Kolla t.ex. in faciliteterna i Shanghai: www.tilke.com/html_e/shanghai-projekt.htm
Den banan gick visst på ca 5 miljarder svenska riksdaler.
Nästa är väl Indien och ev. Ryssland. Helt otroligt vad de kan kosta på för att i princip köra ett F1-lopp per år.
Det känns ganska länge sedan F1 gick på Anderstorp...


Att Bahrain kan göra det är en sak... Men Ryssland? Indien... har de inte lite viktigare saker att lägga pengar på?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Ni såg väl bilderna på de "grid-girls" som fanns i Bahrein? Full flygvärdinnemundering minsann!
http://www.itv-f1.com/media/imagelibrary/20528_2.gif

Jag tror att det kan vara reklam för hela landet att köra ett F1-race. Dessutom antar jag att det är privata intressen som betalar en stor del av banorna och inte offentliga resurser i exempelvis Ryssland.
Tyvärr är det väl så att de stora sponsorerna (tobaksbolagen) vill komma utanför Europa och synas där reklamen inte censureras som här. Jag tror inte det dröjer många år innan EU är dränerat på F1-racing.

Edit:länk

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 416



Lennart Mäkinen skrev:
Får de får många race i kalendern kan de stryka parkeringsplatsen i Monaco. Ett sånt race skulle knappast godkännas om man kom med idén idag.


Håller med dig, stryk racet i Monaco och lägg till Mugello istället, iofs så är väl risken rätt stor att Ferrari skulle dominera där thumbs down och sen kanske dom inte vill ha 2 f1 race i Italien?

Sen är de juh självklart att Spa ska vara med på listan, så jag röstar på 18 deltävlingar thumbs up

_________________
mvh Viktor Pousette
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Sista F1-racet på A1 Ring
1, 2   >>
6256 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande