Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Kyl till vattenkyld intercooler?? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (2697 totalt) |
Har letat men hittar inget direkt!! Tips på kyl i storlek ca 550x300 ungefär.. kanske någon cross som har vettigt kyl??
Skall användas för att kyla vatten till 2st 300mm Ic så kom gärna med förslag _________________ Fadi Mirza |
||||
Crosshojar har nog inte ens så stora kylare. Jag föreslår bilkylare från en bil med motorstorlek omkring en liter.
Vad sägs om denna tex? https://www.winparts.se/kylsystem-varmesystem/kylsystem/kylare/c14/kylare-motorkylning-17002138-international-radiators/p10482.html?a=t4u/0/0/14/10482&gclid=EAIaIQobChMIx5nA7byP3gIVQsayCh39QwAfEAQYAyABEgIxb_D_BwE Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Ja de ska väl fungera kan man tycka 🤔 Det borde kunna hålla låg temp med en sugande fläkt. Blir ju inga höga temperaturer direkt. _________________ Fadi Mirza |
||||
Egentligen spelar det ingen roll om det är två ladugårdsdörrar du ska kyla, det är hur mycket effekt du vill kyla bort som spelar roll. Men tror du kan klara dig med mindre kylare (utan att veta tänkt kylbehov) _________________ Roland Johansson |
||||
Jag vet dessvärre inte tempen då det inte är färdigbyggt!!svårt o säga innan allt är klart Men jag tror inte att det blir jättevarmt! Ska sitta på en R8 V8, _________________ Fadi Mirza |
||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
En modern 450-cross 4t utvecklar typ 65-70 hkr så ett par smidiga Kina-alukylare borde kunna fungera.
Mått 55x30 på kylare har en Mx/Enduro dock inte utan mer 2 stycken med vardera typ 40x15. Kostar inte mkt alls som nytt på Aliexpress/Ebay. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Hur har du tänkt chargecooling lösningen?
Har du eget kylsystem för turbosen eller använder du samma kylvatten som motorn? Har du både vatten och luft kylning eller endast vatten på laddluften? Vilka turbos, laddtryck och önskad insugstemp tänker du dig? _________________ AIexander StenvaII |
||||
Nu ska vi se så jag får med allt här 😁 Turbo får samma kylning som motor (tjuvar ifrån en slang på org kylsystem) Kylet till laddluften hamnar troligtvis i vänster hjulhus bak med en sugande fläkt samt luftintaget på sidan! 2st Garret gt3076 som ska ladda runt 0,45 Insugstemp är väl så låg som möjligt tänker jag! _________________ Fadi Mirza |
||||
Jag kommer ha luftfilter i sidorna innanför luftintagen! Men jag tror de blir för varmt för att köra utan helt!! Alla i både USA och England kör med chargecooler! Dock inte stora saker men det motsvarar väl mer än luftkylda i storlek! _________________ Fadi Mirza |
||||
Inte för att jag är någon expert, men jag har läst på lite inför en turbokonvertering.
Vad jag då kommit fram till är att gränsen för när man bör ha en intercooler ligger mellan 0.5-0.6 bar och det blir ett problem vid 0.7. Den motorn jag tänker konvertera finns original med turbo utan IC och laddar 0.6, ökar man till 0.8 så vill gärna de dåliga gjutna kolvarna smälta. Ska du bara ladda 0.45 så har du nog marginell nytta av intercoolers. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag går nu lite i tankarna om man skulle gå över till vanlig Ic som jag kyler med hjälp av luftkanalerna ifrån sidorna med tanke på de låga laddet!! Då slipper man ett vattenkyl samt en pump! Får se vad det blir. _________________ Fadi Mirza |
||||
Toyota Aygo Citroen C1 Peugeot 2008 har små kylare.
https://www.skruvat.se/Kylare-motork _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
snabbuträknat på 40lbs/min massflöde per styck, 20c in temp och 55% verkningsgrad på kompressorerna så hamnar man på utlopps temp (läs inloppstemp i insug) på 80C
Jag hade nog hellre sett bättre kompressorer på turbosen för så pass lågt laddtryck t.ex Holset hx35 ligger närmare 65% vid dessa flöden och tryck samt kört utan chargecooler Men som du tänker att köra vanlig IC är nog det bästa. Jag får bara inte ihop det bara varför andra kör chargecooler och försöker kyla bort ner från 80C ,när kyltempen ligger därikring _________________ AIexander StenvaII |
||||
Oj tack för den uträkningen jag sett en person i Tyskland som byggt med vanliga Ic där han använder oem kanalerna som lufttillförsel annars så använder alla chargecooler men en sak att tänka på är att det blir VÄLDIGT varmt i motorrummet! Däremot så är det väldigt små chargecoolers dom använder. Frågan är la hur varm blir chargecoolern när man kör med separat kylsystem!? _________________ Fadi Mirza |
||||
???? Med separat kylsystem för laddluftkylaren så bör man utan större problem få ner lufttempen under 30 grader. Och det i sig finns det väl vinst med? _________________ Roland Johansson |
||||
Ja där håller jag med!! Känns som det aldrig borde bli någon vidare hög temp o tala om egentligen! Kanske t.o.m att man kan slippa fläkt! Kylet kommer att isåfall sitta innanför vänster luftkanal _________________ Fadi Mirza |
||||
Skruva banåkabil Kyl till vattenkyld intercooler?? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (2697 totalt) |