Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kyl till vattenkyld intercooler??
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (2697 totalt)
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Har letat men hittar inget direkt!! Tips på kyl i storlek ca 550x300 ungefär.. kanske någon cross som har vettigt kyl??

Skall användas för att kyla vatten till 2st 300mm Ic så kom gärna med förslag

_________________
Fadi Mirza
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Crosshojar har nog inte ens så stora kylare. Jag föreslår bilkylare från en bil med motorstorlek omkring en liter.

Vad sägs om denna tex?

https://www.winparts.se/kylsystem-varmesystem/kylsystem/kylare/c14/kylare-motorkylning-17002138-international-radiators/p10482.html?a=t4u/0/0/14/10482&gclid=EAIaIQobChMIx5nA7byP3gIVQsayCh39QwAfEAQYAyABEgIxb_D_BwE

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Guson skrev:
Crosshojar har nog inte ens så stora kylare. Jag föreslår bilkylare från en bil med motorstorlek omkring en liter.

Vad sägs om denna tex?

https://www.winparts.se/kylsystem-varmesystem/kylsystem/kylare/c14/kylare-motorkylning-17002138-international-radiators/p10482.html?a=t4u/0/0/14/10482&gclid=EAIaIQobChMIx5nA7byP3gIVQsayCh39QwAfEAQYAyABEgIxb_D_BwE

Guson


Ja de ska väl fungera kan man tycka 🤔 Det borde kunna hålla låg temp med en sugande fläkt. Blir ju inga höga temperaturer direkt.

_________________
Fadi Mirza
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Napstar skrev:
Har letat men hittar inget direkt!! Tips på kyl i storlek ca 550x300 ungefär.. kanske någon cross som har vettigt kyl??

Skall användas för att kyla vatten till 2st 300mm Ic så kom gärna med förslag


Egentligen spelar det ingen roll om det är två ladugårdsdörrar du ska kyla, det är hur mycket effekt du vill kyla bort som spelar roll.

Men tror du kan klara dig med mindre kylare (utan att veta tänkt kylbehov)

_________________
Roland Johansson
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Napstar skrev:
Har letat men hittar inget direkt!! Tips på kyl i storlek ca 550x300 ungefär.. kanske någon cross som har vettigt kyl??

Skall användas för att kyla vatten till 2st 300mm Ic så kom gärna med förslag


Egentligen spelar det ingen roll om det är två ladugårdsdörrar du ska kyla, det är hur mycket effekt du vill kyla bort som spelar roll.

Men tror du kan klara dig med mindre kylare (utan att veta tänkt kylbehov)



Jag vet dessvärre inte tempen då det inte är färdigbyggt!!svårt o säga innan allt är klart Men jag tror inte att det blir jättevarmt! Ska sitta på en R8 V8,

_________________
Fadi Mirza
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Honda civic har väl en halvkyl så där finns det alukylar för en vettig peng.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
cirs skrev:
Honda civic har väl en halvkyl så där finns det alukylar för en vettig peng.


Låter intressant!! Ska kika på detta 👍

_________________
Fadi Mirza
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6216



En modern 450-cross 4t utvecklar typ 65-70 hkr så ett par smidiga Kina-alukylare borde kunna fungera.

Mått 55x30 på kylare har en Mx/Enduro dock inte utan mer 2 stycken med vardera typ 40x15.

Kostar inte mkt alls som nytt på Aliexpress/Ebay.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
ATV verkar ha vettiga kyl annars! Finns det något man bör tänka på?? Hur kylflänsarna ser ut eller annat??

_________________
Fadi Mirza
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Hur har du tänkt chargecooling lösningen?
Har du eget kylsystem för turbosen eller använder du samma kylvatten som motorn?
Har du både vatten och luft kylning eller endast vatten på laddluften?
Vilka turbos, laddtryck och önskad insugstemp tänker du dig?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Big Al skrev:
Hur har du tänkt chargecooling lösningen?
Har du eget kylsystem för turbosen eller använder du samma kylvatten som motorn?
Har du både vatten och luft kylning eller endast vatten på laddluften?
Vilka turbos, laddtryck och önskad insugstemp tänker du dig?


Nu ska vi se så jag får med allt här 😁
Turbo får samma kylning som motor (tjuvar ifrån en slang på org kylsystem)
Kylet till laddluften hamnar troligtvis i vänster hjulhus bak med en sugande fläkt samt luftintaget på sidan!
2st Garret gt3076 som ska ladda runt 0,45
Insugstemp är väl så låg som möjligt tänker jag!

_________________
Fadi Mirza
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Helt ärligt måste jag provräkna på om det ens är värt det för dig.
Det kan bli samma resultat av att köra utan chargecooler helt, då du laddar såpass lite.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Big Al skrev:
Helt ärligt måste jag provräkna på om det ens är värt det för dig.
Det kan bli samma resultat av att köra utan chargecooler helt, då du laddar såpass lite.


Jag kommer ha luftfilter i sidorna innanför luftintagen! Men jag tror de blir för varmt för att köra utan helt!! Alla i både USA och England kör med chargecooler! Dock inte stora saker men det motsvarar väl mer än luftkylda i storlek!

_________________
Fadi Mirza
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Inte för att jag är någon expert, men jag har läst på lite inför en turbokonvertering.
Vad jag då kommit fram till är att gränsen för när man bör ha en intercooler ligger mellan 0.5-0.6 bar och det blir ett problem vid 0.7.

Den motorn jag tänker konvertera finns original med turbo utan IC och laddar 0.6, ökar man till 0.8 så vill gärna de dåliga gjutna kolvarna smälta.

Ska du bara ladda 0.45 så har du nog marginell nytta av intercoolers.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
safe skrev:
Inte för att jag är någon expert, men jag har läst på lite inför en turbokonvertering.
Vad jag då kommit fram till är att gränsen för när man bör ha en intercooler ligger mellan 0.5-0.6 bar och det blir ett problem vid 0.7.

Den motorn jag tänker konvertera finns original med turbo utan IC och laddar 0.6, ökar man till 0.8 så vill gärna de dåliga gjutna kolvarna smälta.

Ska du bara ladda 0.45 så har du nog marginell nytta av intercoolers.


Jag går nu lite i tankarna om man skulle gå över till vanlig Ic som jag kyler med hjälp av luftkanalerna ifrån sidorna med tanke på de låga laddet!! Då slipper man ett vattenkyl samt en pump! Får se vad det blir.

_________________
Fadi Mirza
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Toyota Aygo Citroen C1 Peugeot 2008 har små kylare.

https://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P631832.aspx?gclid=CjwKCAjw . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Vad är det för bil och setup?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



snabbuträknat på 40lbs/min massflöde per styck, 20c in temp och 55% verkningsgrad på kompressorerna så hamnar man på utlopps temp (läs inloppstemp i insug) på 80C

Jag hade nog hellre sett bättre kompressorer på turbosen för så pass lågt laddtryck t.ex Holset hx35 ligger närmare 65% vid dessa flöden och tryck samt kört utan chargecooler

Men som du tänker att köra vanlig IC är nog det bästa.
Jag får bara inte ihop det bara varför andra kör chargecooler och försöker kyla bort ner från 80C ,när kyltempen ligger därikring

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Big Al skrev:
snabbuträknat på 40lbs/min massflöde per styck, 20c in temp och 55% verkningsgrad på kompressorerna så hamnar man på utlopps temp (läs inloppstemp i insug) på 80C

Jag hade nog hellre sett bättre kompressorer på turbosen för så pass lågt laddtryck t.ex Holset hx35 ligger närmare 65% vid dessa flöden och tryck samt kört utan chargecooler

Men som du tänker att köra vanlig IC är nog det bästa.
Jag får bara inte ihop det bara varför andra kör chargecooler och försöker kyla bort ner från 80C ,när kyltempen ligger därikring


Oj tack för den uträkningen
jag sett en person i Tyskland som byggt med vanliga Ic där han använder oem kanalerna som lufttillförsel annars så använder alla chargecooler men en sak att tänka på är att det blir VÄLDIGT varmt i motorrummet!
Däremot så är det väldigt små chargecoolers dom använder.

Frågan är la hur varm blir chargecoolern när man kör med separat kylsystem!?

_________________
Fadi Mirza
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Big Al skrev:
snabbuträknat på 40lbs/min massflöde per styck, 20c in temp och 55% verkningsgrad på kompressorerna så hamnar man på utlopps temp (läs inloppstemp i insug) på 80C

Jag hade nog hellre sett bättre kompressorer på turbosen för så pass lågt laddtryck t.ex Holset hx35 ligger närmare 65% vid dessa flöden och tryck samt kört utan chargecooler

Men som du tänker att köra vanlig IC är nog det bästa.
Jag får bara inte ihop det bara varför andra kör chargecooler och försöker kyla bort ner från 80C ,när kyltempen ligger därikring


????

Med separat kylsystem för laddluftkylaren så bör man utan större problem få ner lufttempen under 30 grader. Och det i sig finns det väl vinst med?

_________________
Roland Johansson
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 152


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Big Al skrev:
snabbuträknat på 40lbs/min massflöde per styck, 20c in temp och 55% verkningsgrad på kompressorerna så hamnar man på utlopps temp (läs inloppstemp i insug) på 80C

Jag hade nog hellre sett bättre kompressorer på turbosen för så pass lågt laddtryck t.ex Holset hx35 ligger närmare 65% vid dessa flöden och tryck samt kört utan chargecooler

Men som du tänker att köra vanlig IC är nog det bästa.
Jag får bara inte ihop det bara varför andra kör chargecooler och försöker kyla bort ner från 80C ,när kyltempen ligger därikring


????

Med separat kylsystem för laddluftkylaren så bör man utan större problem få ner lufttempen under 30 grader. Och det i sig finns det väl vinst med?


Ja där håller jag med!! Känns som det aldrig borde bli någon vidare hög temp o tala om egentligen! Kanske t.o.m att man kan slippa fläkt! Kylet kommer att isåfall sitta innanför vänster luftkanal

_________________
Fadi Mirza
Citera
Skruva banåkabil
Kyl till vattenkyld intercooler??
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (2697 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande