Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2355 besök totalt |
CCC död - TRACK AND RACE CARS istället?
Efter att CCC gick i graven under pinsam form (lite larvigt att hålla på i nästan 30 år och spola det sista numret ![]() ![]() Förlåt bildens kvalitet, saknar scanner så tog med digitalkamera! ![]() |
||||
Detta ex köptes förstås i London men lär kunna finnas hos mycket välsorterade tidningshandlare.
I Göteborg skall jag kolla på ett ställe som ligger mittemot Nordstan vid Brunnsparken. /Kristoffer |
||||
|
||||
Jodå, dendär blaskan har diskuterats i en annan tråd här på rejsa när den dök upp.
Men antingen är man "hemmablind" eller så ligger det ngt i det. Vad jag vill säga är att jag inte tycker TRC är på långa vägar lika bra som CCC. Dock stort ![]() Nä, jag är föga intresserad av div nybilstester. Just detta segment av teknikinriktad tidning för klubbräsern är ju kanon. Känns klart mer lättsamt och hands on än Racecar Engineering, som jag nu läser betydligt mer frekvent med glädje än för nga år sedan då jag ansåg den vara lite väl komplex. Handlar kanske mer om utveckling och att man trots allt lärt sig ngt. ![]() ![]() ![]() Men tbx till ämnet. Jag tycker ändå att CCC, som jag kunde köpa ngt ex av då och då, var bättre. TRC gav jag nga nummer men fastnade absolut inte. Kanske skulle ge den en chans till? Vad säger ni som läst båda? EDIT: Jag har köpt mina på Press Stop. |
||||
Äldre CCC kan jag läsa med behållning.
I stort sett allt Dave Walker skrev var intressant, "Clinic" och roller shootouts mm- Mark Hales artiklar brukade också vara otroligt bra, en kille med chassikoll som även kan köra och skriva. Favoriten kanske om 24h race med Hundkoja på Ringen. Det som blev jobbigt i CCC mot slutet var alla track-day orienterade artiklar, plus att ICE = stereo fick allt mer acceptans.... Ett lågvattenmärke var en artikel om nån som installerat en intercooler på en VW av nåt slag, firma som gjorde jobbet och inget vettigt |
||||
|
||||
Jo jag får hålla med om att CCC var bättre , för mig som har tummen mitt i handen , var de handfasta tipsen och inst. bra , gillade även "kliniken" , men TRC är trots allt en helt ok blaska har hittils köpt alla nummrena och tänker väl forsätta med det ett tag framöver , iaf tills jag köpt mig en vettig bil så jag kan slippa mig inspereras mera
![]() |
||||
Jag har köpt drygt hälften av de TRC som kommit ut (på OK Globen), men får ingen aha-upplevelse av att läsa den som jag kunde få av CCC. Julinumrets test av olika moddade VX220 var det som gjorde att jag köpte tidningen, men det kändes lite som Bilsports Superstagetest där man knappt får veta varför det skiljer i tid mellan ekipagen.
Att jag köper TRC är mest för att jag vill ha något att läsa och den är bland de som inte är sämst. Gammal diskussion: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
huvudet på spiken |
||||
(ser jag till mig själv så har jag snart skrivit 3000 inlägg här, men ändå bara kört en "riktig" banträff och inga race) _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Helt off topic....men.....
Kolla på dörrvakten i den röda vx220n längst fram i mitten. Tror ni på fullaste alvar att han kan något om racerbilar ![]() Kolla nummerskylten på samma bil ![]() ![]() ![]() ![]() PS. Jag har inte läst någon av tidningarna och har ingen åsikt, är bara lite störig idag. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
I artikeln står det iaf att han brukar köra på banträffar. Bilen blev näst snabbast av de med sugmotor(3st med sugmotor iofs ![]()
Vad är det för fel på den? Bortsett från att det borde stå Opel... ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Den finns där kan jag intyga (på Press-stop alltså), stod och sneglade lite i den idag men handlade inte trots att det fanns en Lupo med i blaskan ![]() Här kan man handla via nätet: www.press-stop.se/kiosken/ ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
Är det någon som vet var Dave Walker och Mark Hales tagit vägen?
Hales är ju frilansare så han borde kunna dyka upp i andra blaskor. ![]() Summeringen "TRC är minst dålig" tycker jag stämmer rätt bra. ![]() Man kan köpa i brist på bättre läsning men det är inget "aha"... ![]() |
||||
Dave sysslar väl mest med att "rolling road":a bilar på Emerald. Det är ju han och Karl Whassisname som gjort Emerald boxen. http://www.emeraldm3d.com/ Han har även låtit Rave Talker återuppstå på den sidan. Peter _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
sett lite i artiklar i octane (mest gammel bilar var en underbar artikel där med Derek Bell som kör 917 i senaste nummret) av Mark Hales , inte sett så mycket av honom för övrigt
|
||||
Vet du, eller någon annan, om det finns någon tidsskrift inom racerbilsteknik och/eller väghållning som är mer vetenskapligt inriktad? Racecar Engineering och RaceTech kan ibland vara bra, men i mitt tycke ofta lite väl ytliga. Inom flygteknik och aerodynamik finns det t.ex. tidsskrifter som AIAA Journal, Journal of Fluid Mechanics, etc. där folk publicerar artiklar som man t.ex. kan doktorera på. Ingen konstruerar ju flygplan efter artiklar i Flight, även om det på sitt sätt är en bra tidning. Eller sker det mesta inom detta område i hemlighet och det lilla som det forskas öppet på hamnar i nån allmän SAE Journal? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Numera läser jag samtliga numemr av RCE då jag finner den ha en lagom nivå mellan avslappning/tekniknörderi.
![]() RT är betydligt torrare och betar av senaste elkopplingarna inom F1 i en rasande fart... *gäsp* Sen finns ju RT Enginees (tror det var dom som ger ut den, eller var det RCE?). Men chassi, nope. Kan faktiskt hålla med om att jag i vissa lägen skulle uppskatta en sådan tidsskrift. På samma sätt som jag innan universitetstiden läste CCC med stort behåll och ibland kollade in RT och RCE skulle jag nog nu läsa de sist nämnda och kunna tänka mig köpa vissa nummer av en ren "Teori-chassi/aerodynamik"-blaska som komplement. När ger du ut första nummret Anders? ![]() Lovar att bidra med minst ett alster i sådana fall. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2355 besök totalt |