Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody
6 besök senaste veckan (23753 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 458



MaxApex skrev:
Westersund skrev:
Z4M har en spindel av samma typ som E36M3 (1 övre genomgående bult i 2 "öron" och 2 nedre bultar i gängade hål och mellan dem en styrpinne) medan E46M3 har en spindel med en halvöppen "ring" som man skjuter ner dämparen i och klämmer fast med bult/mutter, precis som det är på din E86 standard.


Tack Andre

Får förhöra Plato om hur han fått till det!


Ingen fara, har själv kikat upp det där förut. Lite lätt förvirrande och ologiskt, vilket är olikt Tyskarna.

_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
Bytte olja och filter och passade på att visualisera kommande anpassningen av e89 M-sport front 😎 kommer bli lite pyssel men kommer se riktigt fett ut 😍




_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1289



Intressant. Visste att e89 var större än e86 men inte SÅ MYCKET större...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
Eldh skrev:
Intressant. Visste att e89 var större än e86 men inte SÅ MYCKET större...


jag tror bilderna luras lite, det handlar inte om många mm skillnad.

kommer mer bilter i takt med att huvudvärken tilltar

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
Liten uppdatering.

nu är det gamla nästan demonterat, nya lyktorna och nya fronten nästan redo för montering




_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
måste trimma lite under nya huven för att få allt att passa. Meeen fick slut på gas till svetsen så jag kunde inte göra klart...

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 284



thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
det går inte fort nu men lite nytt.

nya hjulen på plats.







och lite distanser på G så att inte spårvidden blir för för smal.

svetsningen för att nya huven ska kunna komma ner tillräckligt långt är klar. Nu måste jag bara göra plats för gångjärnen.



_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4336



Kul att du fått upp en tråd thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
Cammo skrev:
Kul att du fått upp en tråd thumbs up


Ja men fan va sakta det går! inte lätt att få ihop med en nyfödd hemma...

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
M3 e46 spindlar isärplockade, rengjorda och redo för nya lager.

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
nu är nytt Chassie från Öhlins och Millway på plats och nästan komplett (saknas några godbitar).

Chefen fattade genast tycke, vilket är bra, nu kanske hon anser att pappa får fortsätta med bilen.

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
Distanserna också på plats!

20mm á 325g
25mm á 408g





_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 284



en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...

_________________
Robert Aronsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
robbansson skrev:
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.

fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar

bak blir det Z4M länkarmar.

sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 55



MaxApex skrev:
robbansson skrev:
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.

fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar

bak blir det Z4M länkarmar.

sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.


Är det inte mer som skiljer i bakvagnen? Drivaxlar borde vara kortare med tanke på ET på fälgarna. M har ET30 och 3,0 Si 50 mm

_________________
Mikael Persson Z4M
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 31



En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?

_________________
Anders Baudino
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
Fikman skrev:
En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?


haha du ser rätt, det är brorsans, men han blir aldrig klar

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 31



MaxApex skrev:
Fikman skrev:
En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?


haha du ser rätt, det är brorsans, men han blir aldrig klar


Ser ju rätt färdig ut, du får sätta lite eld i baken på han så den får komma ut å rulla

_________________
Anders Baudino
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
zmicke skrev:
MaxApex skrev:
robbansson skrev:
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.

fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar

bak blir det Z4M länkarmar.

sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.


Är det inte mer som skiljer i bakvagnen? Drivaxlar borde vara kortare med tanke på ET på fälgarna. M har ET30 och 3,0 Si 50 mm


nu har du ställt till det för mig... hahaha tack.

jag har både räknat och kollat lite. jag tror utan att ha provmonterat att längden på axeln är OK, MEN... eftersom det är M så kommer axeln inte passa i navet. och Z4M armens lager har en innerdiameter på 45mm och navet från en NON-M har en diameter på 42mm.

dessutom ska M-navet pressas in 41mm och non-M 37mm.

funderar på lite olika lösningar. (att använda non-M länkarmen är en lösning, men den är inge kul) en variant skulle vara att svarva en "förtjockning som pressas på non-M navet så att det går att pressa in i M armen. lite osäker hur jag ska göra med inpressningsdjupet, får nog taisär och kolla.

får man till det så kvarstår problemet med parkeringsbromsen (jag vill kunna besiktiga bilen). M-navet är 9mm kortare än non-M

skillnaden i ET: lite letande (innan jag river isär bilen) visar att det är olika spårbredd på M och non-M där non-M har 1523mm och M har 1516mm. så om man summerar det, 3,5mm/sida från spårvidden och 9mm/sida för de olika naven och 4mm/sida för hur långt de pressas in i hjullagret, det blir 16,5mm/sida. inte riktigt 20mm men jag har säkert missat ngt

_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 74


Trådstartare
efter en outhärdlig väntan har jag äntligen fått ta tillbaka lyften! Nu är det DAX!



_________________
Max af Klintberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody
6 besök senaste veckan (23753 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>