Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody front
9 besök senaste veckan (16947 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>
   
Westersund
Hallstahammar



Här sen Jul 2011
Inlägg: 403



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Okt 2018 08:06     Re: Citera

MaxApex skrev:
Westersund skrev:
Z4M har en spindel av samma typ som E36M3 (1 övre genomgående bult i 2 "öron" och 2 nedre bultar i gängade hål och mellan dem en styrpinne) medan E46M3 har en spindel med en halvöppen "ring" som man skjuter ner dämparen i och klämmer fast med bult/mutter, precis som det är på din E86 standard.


Tack Andre

Får förhöra Plato om hur han fått till det!


Ingen fara, har själv kikat upp det där förut. Lite lätt förvirrande och ologiskt, vilket är olikt Tyskarna.


_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Okt 2018 18:00     Citera

Bytte olja och filter och passade på att visualisera kommande anpassningen av e89 M-sport front 😎 kommer bli lite pyssel men kommer se riktigt fett ut 😍





_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1257



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2018 14:10     Citera

Intressant. Visste att e89 var större än e86 men inte SÅ MYCKET större...


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2018 15:03     Re: Citera

Eldh skrev:
Intressant. Visste att e89 var större än e86 men inte SÅ MYCKET större...


jag tror bilderna luras lite, det handlar inte om många mm skillnad.

kommer mer bilter i takt med att huvudvärken tilltar


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Nov 2018 22:01     Citera

Liten uppdatering.

nu är det gamla nästan demonterat, nya lyktorna och nya fronten nästan redo för montering





_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2018 10:23     Citera

måste trimma lite under nya huven för att få allt att passa. Meeen fick slut på gas till svetsen så jag kunde inte göra klart...


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
robbansson




Här sen Nov 2015
Inlägg: 267



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2018 10:47     Citera

thumbs up


_________________
Robert Aronsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2018 09:37     Citera

det går inte fort nu men lite nytt.

nya hjulen på plats.







och lite distanser på G så att inte spårvidden blir för för smal.

svetsningen för att nya huven ska kunna komma ner tillräckligt långt är klar. Nu måste jag bara göra plats för gångjärnen.




_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4311



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2018 11:11     Citera

Kul att du fått upp en tråd thumbs up


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2018 11:17     Re: Citera

Cammo skrev:
Kul att du fått upp en tråd thumbs up


Ja men fan va sakta det går! inte lätt att få ihop med en nyfödd hemma...


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Dec 2018 20:38     Citera

M3 e46 spindlar isärplockade, rengjorda och redo för nya lager.


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Dec 2018 21:48     Citera

nu är nytt Chassie från Öhlins och Millway på plats och nästan komplett (saknas några godbitar).

Chefen fattade genast tycke, vilket är bra, nu kanske hon anser att pappa får fortsätta med bilen.


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Dec 2018 21:59     Citera

Distanserna också på plats!

20mm á 325g
25mm á 408g






_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
robbansson




Här sen Nov 2015
Inlägg: 267



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Dec 2018 23:01     Citera

en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


_________________
Robert Aronsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2018 07:19     Re: Citera

robbansson skrev:
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.

fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar

bak blir det Z4M länkarmar.

sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
zmicke
Köping



Här sen Dec 2016
Inlägg: 34



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2018 08:47     Re: Citera

MaxApex skrev:
robbansson skrev:
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.

fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar

bak blir det Z4M länkarmar.

sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.


Är det inte mer som skiljer i bakvagnen? Drivaxlar borde vara kortare med tanke på ET på fälgarna. M har ET30 och 3,0 Si 50 mm


_________________
Mikael Persson Z4M
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fikman
Rättvik



Här sen Mar 2016
Inlägg: 29



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2018 11:18     Citera

En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?


_________________
Anders Baudino
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2018 11:27     Re: Citera

Fikman skrev:
En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?


haha du ser rätt, det är brorsans, men han blir aldrig klar


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fikman
Rättvik



Här sen Mar 2016
Inlägg: 29



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2018 13:30     Re: Citera

MaxApex skrev:
Fikman skrev:
En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?


haha du ser rätt, det är brorsans, men han blir aldrig klar


Ser ju rätt färdig ut, du får sätta lite eld i baken på han så den får komma ut å rulla


_________________
Anders Baudino
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2018 10:49     Re: Citera

zmicke skrev:
MaxApex skrev:
robbansson skrev:
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...


Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.

fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar

bak blir det Z4M länkarmar.

sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.


Är det inte mer som skiljer i bakvagnen? Drivaxlar borde vara kortare med tanke på ET på fälgarna. M har ET30 och 3,0 Si 50 mm


nu har du ställt till det för mig... hahaha tack.

jag har både räknat och kollat lite. jag tror utan att ha provmonterat att längden på axeln är OK, MEN... eftersom det är M så kommer axeln inte passa i navet. och Z4M armens lager har en innerdiameter på 45mm och navet från en NON-M har en diameter på 42mm.

dessutom ska M-navet pressas in 41mm och non-M 37mm.

funderar på lite olika lösningar. (att använda non-M länkarmen är en lösning, men den är inge kul) en variant skulle vara att svarva en "förtjockning som pressas på non-M navet så att det går att pressa in i M armen. lite osäker hur jag ska göra med inpressningsdjupet, får nog taisär och kolla.

får man till det så kvarstår problemet med parkeringsbromsen (jag vill kunna besiktiga bilen). M-navet är 9mm kortare än non-M

skillnaden i ET: lite letande (innan jag river isär bilen) visar att det är olika spårbredd på M och non-M där non-M har 1523mm och M har 1516mm. så om man summerar det, 3,5mm/sida från spårvidden och 9mm/sida för de olika naven och 4mm/sida för hur långt de pressas in i hjullagret, det blir 16,5mm/sida. inte riktigt 20mm men jag har säkert missat ngt


_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max af Klintberg
Grödinge



Här sen Okt 2018
Inlägg: 61


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2019 20:33     Citera

efter en outhärdlig väntan har jag äntligen fått ta tillbaka lyften! Nu är det DAX!




_________________
Max af Klintberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody front
9 besök senaste veckan (16947 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.159 sec)
Webbrowser render:
sec