Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22 besök senaste veckan (24901 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Va bra! Jag har som plan att köra någon testdag och sedan Ssm.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Ja vad säger man om detta? 178 hk och högre vridmoment vid lägre varvtal.
Före och efter

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Härligt

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Hade väl hoppats på några till. Har väl ökat 25 hk sedan jag körde på Knutstorp förra året.
Vi ska kanske försöka trixa lite till?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Eftersom bilen är på lack får man fixa lite smågrejer.
Race uppgraderad instrumentpanel. Har sparat original grejorna och inte fördärvat panelen.
10000 är målet!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
10000 är målet!


Hmm tittar inte stakarna ut ur blocket över 8500rpm?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Volvo B20? Sällan!
Håller på att förbereda insug och avgas för det lite högre varvtalet. Kanske inte 10 men liite högre. Växla vid 7.5?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Ny lackad, bara resten kvar!



_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Kan detta göra någon skillnad?



Kanske anledningen att det gick lite trögt och bromslampan lyste på banan.



_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Korta svaret är Ja.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Va bra! Hoppas till det bättre! De var väldigt långa (total längd insug) och även nära inner skärmen. Ska ändra avgassystemet på 2 ställen med, ett framme vi extractor systemet och där bak.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Alltid är det nått.
Lite sönder här! Finn fem fel!




(Korsen vid de små hjulen sönder och lameller kass.)
Lamellerna slut gör ju dålig friktion och korsen sönder gör visst att den blir labil och ömsom kan låsa och ömsom släppa helt och allt däremellan.






_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Lite glapp i framvagn med uppbränd bussning av avgas.
Framfjädrarna skramlar runt rejält i ett stort glapp vid utfjädring speciellt höger sida där original drop stop fattades. Det ser även ut som den kapade rally fjädern änden hamnat fel ibland och änden gått in i mitten hålet uppe. Kan det va därför som bilen var lite sned?



_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



[quote="Ulf Sanden"]Kan detta göra någon skillnad?



Har du otur flyttar du bara upp kurvan och ingen ökad effekt, eventuellt förlust pga flödet kanske inte räcker i toppen för mera varv, eller kamaxeln stänger insug för tidigt.
Har du tur så kämpar pulserna emot den just nu med längre trattar och då kommer du göra en vinst på topp.
Men med en liten förlust längre ned såklart.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Ja precis tyckte den reagerade lite lite på den vassare kammen och komp ökningen, varvtalsmässigt. Så nu med kortare insug och lite mindre mottryck i avgaser får vi se vad toppen kan ge?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1505

Namndispens
Namndispens

Fälgarna är tuffa, vad jag minns var de nog det häftigaste man kunde ha på en Volvo i slutet på 60-talet. Vad är det för dimension på dem?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Hej

Tack, Ja dom är fina!

Om jag såg rätt så är det 7 st 142 or 1 Pv och 1 p1800 i velodromloppet nästa helg. Hoppas lika många i knutstorp sen. Hoppas jag får till allt.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



minilite eller liknande är bland det tuffaste på en 60-tals banbil.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Så blev det äntligen tid för volvon. Först framvagn med ny bussning mm. Sedan var det tid för diffen. Lite extra jobb att ha koll på förspänningen utan några test axlar fick montera i bilen och låsa ena sidan. Första rundan var det så förspännt att jag inte lyckades att få den och slira. Andra rundan hade jag tur och fick det jag ville. Målet är att bli klar med under sidan denna vecka. Börjar ju bli lite bråttom.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
När jag skulle testa bilen för första gången att stå på hjulen med nya fjädringen knakar och hackar det från vänster fram. Bussningar kärvar. Fick till slut bort hylsorna och kunde smörja. Tyvärr ingen körning i morgon. Får klara mig utan test.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Inte så mycket kvar.
Behöver dörrhandtag v+h! Någon har till salu?


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22 besök senaste veckan (24901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande