Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (24879 totalt) |
Lista på planerade ändringar inför 2019
1. Mer effekt i hela användbara varvtalet. 2. Lägre tyngdpunkt 3. Bättre viktfördelning 4. Optimerade hjulvinklar 5. Ännu mer race setup på fjädring dämpning 6. Mer gummi mot asfalt 7. Större ratt 8. Bromsar updaterade 9. Utseende 10. Mm _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Får man köra med insprutning? Det fanns 140 med B20E från 1971.
2260 cc, 188 hkr@6100 & 234 Nm@3300-4300 (200 Nm@2000) bromsad med originalinsug för att det ska se ut som original men inte optimalt ur effektsynpunkt. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Fin motor!
Är ju ny på det här så kolla gärna med en besiktningsman på sbf för korrekt svar. I mina papper finns det inte med (5314) men den finns i (5410) senare . Men då fattas det annat, går inte att blanda tror jag. I vilket fall måste nog hela insprutning va som på den tiden. Sedan är 2000 cc max. Du har nog 15-20 hk där? Här finns det info: https://historicdb.fia.com https://historicdb.fia.com/regulatio _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Tack. Den ska in i en 1800E. Styrenheten är en Link G4 men den går att gömma i en gammal Bosch D-jetronic låda. Blir mer godis under skalet som t.ex. 164E bromsar och 1030 aluminiumbakaxel. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Låter som en killer!
Dom är fina! Om du funderar på historic racing så är det nog bra att ha en appendix k besiktningsman som speaklng partner så tidigt som möjligt! Finns papper heter 3036 eller 544 på den äldre. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Lite hårda 📦
Eftersom jag tyckte det gick lite sakta även i kurvorna så provar jag att uppgradera även på chassie sidan. Det som sitter på bilen är om jag förstått det rätt delvis kapade rally delar. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Deja vu Samma Jaeger GT-instrument och Moto-Lita ratt men med svarta ekrar hade jag i min 142 för 42 år sedan. Tror jag sålde GT-instrumenten till "Ernie" Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Dessa är faktiskt VDO ska bli intressant att ser om det fungerar. Varvräknarna pendlade ju en del på den tiden,
i värsta fall får det bli en nyare varvräknare i det hålet. Fredrik du är välkommen! lite sugen på något äldre på bana? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Blev tvungen att bildgoogla. Du har den första typen. Jag hade 3 små och det stod Volvo Rallye i de stora. Det går att fixa nytt innehåll varvräknaren om den spökar. Jag minns att hastighetsmätaren visade mycket fel och det gick bara att fixa på de från VDO. Senare gjorde jag en egen panel med VDO Cockpit mätare. Till 73:an kom en ny modell med svarta sarger och gula siffror som också passade tidiga 240. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Inte så glamoröst arbete! Asfalt mattor ska tas bort i dörrar tak och baksidor. Lite spännande och se om sdet kan bli 50 50 i viktfördelning åt alla håll! Har för mig jag sett någon grupp a volvo som var lite baktung tom.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Väg det där när du är klar, kan vara intressant att se vad det landar på?
Jag sparade allt efter att ha skrapat hela min alfa 1750 gt men det blev inte mer än 10kg totalt har jag för mig. Kanske mer asfalt i en Volvo? |
||
När jag var ung så ställde man ut bilen när det var kallt. Sen slog man på asfaltmattorna så lossnade de från plåten. Lite svårare i taket. I dag kan man lägga på kolsyreis och göra samma sak. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (24879 totalt) |