Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (24879 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Lista på planerade ändringar inför 2019

1. Mer effekt i hela användbara varvtalet.
2. Lägre tyngdpunkt
3. Bättre viktfördelning
4. Optimerade hjulvinklar
5. Ännu mer race setup på fjädring dämpning
6. Mer gummi mot asfalt
7. Större ratt
8. Bromsar updaterade
9. Utseende
10. Mm


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 425



Får man köra med insprutning? Det fanns 140 med B20E från 1971.

2260 cc, 188 hkr@6100 & 234 Nm@3300-4300 (200 Nm@2000) bromsad med originalinsug för att det ska se ut som original men inte optimalt ur effektsynpunkt.



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Fin motor!

Är ju ny på det här så kolla gärna med en besiktningsman på sbf för korrekt svar.

I mina papper finns det inte med (5314) men den finns i (5410) senare . Men då fattas det annat, går inte att blanda tror jag. I vilket fall måste nog hela insprutning va som på den tiden. Sedan är 2000 cc max. Du har nog 15-20 hk där?

Här finns det info:

https://historicdb.fia.com

https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 425



Ulf Sanden skrev:
Fin motor!

Är ju ny på det här så kolla gärna med en besiktningsman på sbf för korrekt svar.

I mina papper finns det inte med (5314) men den finns i (5410) senare . Men då fattas det annat, går inte att blanda tror jag. I vilket fall måste nog hela insprutning va som på den tiden. Sedan är 2000 cc max. Du har nog 15-20 hk där?

Här finns det info:

https://historicdb.fia.com

https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j


Tack. Den ska in i en 1800E. Styrenheten är en Link G4 men den går att gömma i en gammal Bosch D-jetronic låda. Blir mer godis under skalet som t.ex. 164E bromsar och 1030 aluminiumbakaxel.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Låter som en killer!
Dom är fina!

Om du funderar på historic racing så är det nog bra att ha en appendix k besiktningsman som speaklng partner så tidigt som möjligt!

Finns papper heter 3036 eller 544 på den äldre.


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Lite hårda 📦

Eftersom jag tyckte det gick lite sakta även i kurvorna så provar jag att uppgradera även på chassie sidan. Det som sitter på bilen är om jag förstått det rätt delvis kapade rally delar.



_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Trevligt!
var har du köpt dom grejorna?

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
klabbe.p skrev:
Trevligt!
var har du köpt dom grejorna?


Du har pm.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Äntligen kom ratten. Hade en lika dan i min första riktiga bil California vit Amazon - 68 vässad så klart. (40 års sen i år)
Gt instrument lite mer tidstypiska med.


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Snyggt, kul uppdatering.

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 425



Ulf Sanden skrev:
Äntligen kom ratten. Hade en lika dan i min första riktiga bil California vit Amazon - 68 vässad så klart. (40 års sen i år)
Gt instrument lite mer tidstypiska med.



Deja vu

Samma Jaeger GT-instrument och Moto-Lita ratt men med svarta ekrar hade jag i min 142 för 42 år sedan. Tror jag sålde GT-instrumenten till "Ernie"

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Kul Ulf! Denna tråden hade jag missat! Ska följas 😊

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Dessa är faktiskt VDO ska bli intressant att ser om det fungerar. Varvräknarna pendlade ju en del på den tiden,
i värsta fall får det bli en nyare varvräknare i det hålet.

Fredrik du är välkommen! lite sugen på något äldre på bana?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 425



Ulf Sanden skrev:
Dessa är faktiskt VDO ska bli intressant att ser om det fungerar. Varvräknarna pendlade ju en del på den tiden,
i värsta fall får det bli en nyare varvräknare i det hålet.

Fredrik du är välkommen! lite sugen på något äldre på bana?


Blev tvungen att bildgoogla. Du har den första typen. Jag hade 3 små och det stod Volvo Rallye i de stora. Det går att fixa nytt innehåll varvräknaren om den spökar. Jag minns att hastighetsmätaren visade mycket fel och det gick bara att fixa på de från VDO. Senare gjorde jag en egen panel med VDO Cockpit mätare. Till 73:an kom en ny modell med svarta sarger och gula siffror som också passade tidiga 240.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Inte så glamoröst arbete! Asfalt mattor ska tas bort i dörrar tak och baksidor. Lite spännande och se om sdet kan bli 50 50 i viktfördelning åt alla håll! Har för mig jag sett någon grupp a volvo som var lite baktung tom.


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Väg det där när du är klar, kan vara intressant att se vad det landar på?

Jag sparade allt efter att ha skrapat hela min alfa 1750 gt men det blev inte mer än 10kg totalt har jag för mig. Kanske mer asfalt i en Volvo?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Nej nu är det tur jag gör lite annat med. Men det känns liksom fel att ha kvar. Ska försöka komma ihåg att väga. Hela taket är täckt med matta.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 425



Ulf Sanden skrev:
Nej nu är det tur jag gör lite annat med. Men det känns liksom fel att ha kvar. Ska försöka komma ihåg att väga. Hela taket är täckt med matta.


När jag var ung så ställde man ut bilen när det var kallt. Sen slog man på asfaltmattorna så lossnade de från plåten. Lite svårare i taket. I dag kan man lägga på kolsyreis och göra samma sak.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Det blev bara 4-5 kg men högt sittande. Många bäckar små?

Snart dax för lack!


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Vad är min vikt på bilen ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195


Trådstartare
Jag är ju redan på minvikt så allt får kompenseras med vikter på golvet.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (24879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande