Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Prisvärd stol lämplig för gatbruk?
1598 besök totalt
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt att byta stol i min Impreza GT.
Tanken är att bilen ska klara sig på gata. Således bör stolen lira med original bälte, då är det väl rimligt att titta efter stolar med förhållandevis stora hål i sidorna för bälte? Original spänne är ju lite klumpigare än en rem
Sedan är väl öron något man helst slipper i trafik?
I framtiden hoppas jag bilen kompletteras med 5 eller 6p bälte.
Då jag tänker lite på säkerhet känns FIA-godkännande som ett krav, den ska ha konstruerats med lite säkerhetstänk

Till råga på detta vankas det husköp så budgeten skriker "ta den billigaste" men det får vi lyssna på i rimlig mängd.


Jag inser att jag behöver provsitta stolen innan köp, men det kan ju vara intressant att veta vad som är rimligt att rikta in sig på
180cm och 72kg

Tack på förhand

Mvh Erik

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Jag är rätt lik dig i storlek, 178, 72 kg, dessutom smal över höfterna.

Min favorit är Sparco Rev, funkar på gatan, bra på bana. Extra svankstödskudde rekommenderas.
Sparco Sprint kan verka lockande med tanke på priset men den är obekvämaste stolen jag vet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Janne J skrev:
Jag är rätt lik dig i storlek, 178, 72 kg, dessutom smal över höfterna.

Min favorit är Sparco Rev, funkar på gatan, bra på bana. Extra svankstödskudde rekommenderas.
Sparco Sprint kan verka lockande med tanke på priset men den är obekvämaste stolen jag vet.


+1

Samma här, svårt att hitta stolar smala nog.

Bytte till Soarco REV i våras och är mkt nöjd.
Kör min bil till och från banornavutan problem.

Startade denna tråd innan köpet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1512922

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Kör med Mirco GT som är FIA-godkända, 178 cm och 82 kg. Sitter helt perfekt och dom är riktigt prisvärda. Bor nära om du vill provsitta.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Jag (180cm/68kg, typ 30" midja) satt som gjuten i Corbeau Sprint. Ser ut att ha lite mindre bälteshål iofs.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Westersund skrev:
Kör med Mirco GT som är FIA-godkända, 178 cm och 82 kg. Sitter helt perfekt och dom är riktigt prisvärda. Bor nära om du vill provsitta.


Precis en sådan jag åkte innan jag bytte i år, fick typ in en knoge mellan höft och stol, funkar på gata men inte om man vill sitta still seriöst på bana.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Jag har en cobra imola s, för smal för många, men jag sitter fast å bra. Sidorna är hyffsat låga vilket passar gatanvändning bra.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Hvordan vil dere sammenligne Sparco, OMP osv. mot Recaro CS (Clubsport)? Er Recaroene bare dyre fordi de ser bra ut, eller er de mye bedre?


_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



mariusc skrev:
Hvordan vil dere sammenligne Sparco, OMP osv. mot Recaro CS (Clubsport)? Er Recaroene bare dyre fordi de ser bra ut, eller er de mye bedre?



Recaro CS är väl mer lik en originalstol i hot hatches än att jämföras med en skalstol.

Stolen på bilden ser ut att vara utrustad med sidoairbag mm.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Sparco Rev verkar ju poppis, men den har ju relativt små bälteshål, funkar det med original bälte?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Erik Nilsson skrev:
Sparco Rev verkar ju poppis, men den har ju relativt små bälteshål, funkar det med original bälte?


Jag har bältet genom hålet på vänstersidan där inte bälteslåset sitter, däremot på sidan där bälteslåset sitter trär jag bältet över kanten, tycker bältet smiter åt ganska bra runt midjan ändå, så såg det ut i mina original Porsche/Recaro clubsport säten i 996GT3 -01 också.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Prisvärd stol lämplig för gatbruk?
1598 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande