Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (14851 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Europagrenrör brukar dyka på annons lite då och då till ganska låga belopp.

Jag satte EU-grenrör på min USA-import. Orginalkattarna kapade jag lös och svetsade in på motsvarande plats som europaversionen. Bakre lambdasonderna kodade jag bort och med lite rundflyttning gick det använda orginal lambdasond med kablage tillsammans med europagrenrören.

Vad gäller slutburk lutade jag åt att köpa en Tegiwa slutburk (https://www.tegiwaeuro.com/tegiwa-bmw-e46-m3-sports-exhaust-backbox.html).
Nu fanns det två runda Apple Racing 2.5" dämpare att tillgå så jag svetsade en egen slutburk. Jag känner mig säker på att jag klarar 95 dB.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
OK, dum fråga men varför vill man ha kvar kattarna?

Idag provkördes M3an första gången på typ ett år..tjohoo!!

Det gick bra, men det läcker olja typ över grenrören ser det ut som, inte det klassiska BMW S54 Constant Pressure Valve som spökar, utan oljan ser ut att komma ut över grenrören - any ideas?



_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Ventilkåpspackning eller vevhusventilationsventilen (eller vad det nu är) som sitter mellan grenrör och ventilkåpa är väl inte så mycket annat där?

_________________
Robin Karlsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Tja, det finns flera olika till att ha kvar kattarna. Mina två hyvudskäl är
- Lagkrav, vill kunna besikta utan problem.
- Regelkrav vid tävling, jag tävlar i Roadsport. Om inte original katalysator används, så är kravet (dyr) SBF/FIA godkänd.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Nästan allt snurrar på nu, dock blir jag inte av med oljeläckaget i ventilkåpspackningen.
Finns den i olika tjocklek?
Känns som om den inte trycks till ordentligt, därav läckaget....rätt moment korsdragning mm..

Gjorde rent och fint innan montering av nya packningen, inga synliga skador.

Problem 2, så snart jag kopplar in MAF så dör motorn? Om jag kör utan, så går den perfekt men får felmeddelande att MAF är ej kontaktbar. Kontakten på luftburken är det jag menar, tror det är MAF den kallas?

Sen är det något med diffen, ny olja men ändå "knakar" den men det blir ett senare problem..

Allt för idag, alla tips mottages!

micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Sen är det något med diffen, ny olja men ändå "knakar" den men det blir ett senare problem..

Jag hällde i nån BMW olja med FM booster som gjorde att mitt knak försvann.
Kanske kan vara din lösning också eller var det den du bytte till?

Mvh
/Jonas

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Stort steg, skönt några små tvåor som man kan pyssla lite med.
Blnd annat att "det nog är dags att byta bromsolja"...
Kan man se det genom att bara kika ner i koppen?
Hursomhelst mys pyssel mest.

Tyvärr kommer jag nog sälja denna M3a jag, har siktet inställt på en 997s istället, lite nyare mycket roligt lull lull till dem.

[img]



Någon som vill köpa den ultimata isbilen? ;-)

[/img]

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (14851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande