Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 24, 25, 26   >>
156 besök senaste veckan (154749 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
JS_Racing skrev:
karel021 skrev:
Kort uppdatering efter besök på bilsport mässan.


Var uppe på mässan och en sak som slog mig var att ni kört vacuuminjicerat.
Varför har ni inte valt pre-preg när ni ändå har plöjt ner så mycket i frästa pluggar och grejor?
Ni hade troligtvis fått bättre fiberhalt och ett bättre utseende (Är yrkesskadad, sorry )
Ser tyvärr lite taffligt ut när skarvarna vågar sig värre än en ostbåge Dessutom hade du bara kunnat polera upp ytan och sluppit lack som väger en hel del trots allt


Va kul att du hittade tillbaka för att kommentera

jag e dock inte förvånad över din kommentar för du har ju inte kommit med mycket positivt under dina tidigare kommentarer, men de gör inget jag kan ta lite kritik de är ok

kanske är du en väldigt ärlig typ som säger vad han tycker och de uppskattar jag, de som däremot slog mig under mässan, att de va vääääldigt många båt byggare och diverse komposit folk som gav kreds för karossen och hur bra den va gjort då vi ej har använt prepreg.

Till och med grabbarna som bygger ac cobrona va förbi och berömde bygget så nånstans så tror jag att detta är bra finish för den budget som finns att lägga ner på detta.


skulle vi ha gått ett snäpp upp till prepreg så hade de garanterat blivit dubbla kostnaden och då.
samt att lagerhållning av material är lite bökigt.

GustafB skrev:
JS_Racing skrev:
karel021 skrev:
Kort uppdatering efter besök på bilsport mässan.


Var uppe på mässan och en sak som slog mig var att ni kört vacuuminjicerat.
Varför har ni inte valt pre-preg när ni ändå har plöjt ner så mycket i frästa pluggar och grejor?
Ni hade troligtvis fått bättre fiberhalt och ett bättre utseende (Är yrkesskadad, sorry )
Ser tyvärr lite taffligt ut när skarvarna vågar sig värre än en ostbåge Dessutom hade du bara kunnat polera upp ytan och sluppit lack som väger en hel del trots allt


Anmärker man på den karossen är man nog lite väl yrkesskadad och har glömt bort att det dels handlar om en racebil och dels handlar om att få ihop ett stort bygge utan fabriksbudget



Håller med detta är ett race bygge och de finns inte miljoner att lägga på detta.

så håller med dig Gustaf man borde inte reagera på att de är "dåligt" gjort för de är de inte

Christian Hedblom skrev:
Man ska väl ha tillräckligt stor ugn också om man ska köra med prepreg.
Ganska stor investering samt att man ska ha plats för den också.


exakt




DJ skrev:
[yrkesskadad här också]
Vacuuminjicering låter som en alldeles ypperlig process för att gjuta rejs-plast! Faktiskt lite overkill.
Det är så man ofta härdar större högprestanda kolfibergrejer, t.ex. rejs-båtar, noskonen till Ariane-raketen, osv.

Jag skulle aldrig valt prepreg. Prepreg utan autoklav gör man nog bara ifall man har väldigt hög volym och/eller får tag på prepreg billigt. Out-of-autoclave med prepreg kräver att man har väldigt bra koll på rheologin i matrisen för att få det bra. Kräver oftast tämligen noggrann reglering av värmefördelningen på verktyget under uppvärmningen osv.

Bara förvaringen av prepreg är ju riktigt jobbig för en amatör, för att inte tala om draperingen...

För enstycks rejsbilstillverkning ligger nog manuellt kladdande närmast till hands.

Har för mig Prodrive körde prepreg på P1-karosserna som var helt kolfiberfinish. Nån special edition de höll på med åt McLaren när jag var där. Det stod SJU hela karosser på bakgården, kasserade p.g.a. finishen, när de lyckats få till tre med tillräckligt bra finish.

Att få till en kaross som den på bilderna, som amatör, är inget annat än imponerande!
[/yrkesskadad här också]



Håller med dig, jag e tok nöjd med hur den ser ut och Robin som gjort den kan verkligen sin grej.

_________________
Karel Silha
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



GustafB skrev:
Anmärker man på den karossen är man nog lite väl yrkesskadad och har glömt bort att det dels handlar om en racebil och dels handlar om att få ihop ett stort bygge utan fabriksbudget


Tja, har man suttit och gått igenom ~200 kolfiberdetaljer dagligen inför lack så blir man väldigt arbetsskadad då man sitter och letar dragningar och porer mm.
Kommer ju aldrig kunna köpa nån kolfiberpryl från Kina med synlig fiber, den saken är ju säker



Det jag mest uppmärksammade är skarven mellan "sidobitarna" som kommer av att väven inte är tillräckligt bred. Går att se som ett grått streck strax under karossvecket.
Just att man inte klippt till väven för att få skarven inne i karossvecket är en sådan sak som stör mig då det inte är mycket arbete, speciellt på en detalj som är extremt synlig. Annars gör ju Robin det smart och gömmer V-skarven med en bit TeXtreme thumbs up


karel021 skrev:
Skulle vi ha gått ett snäpp upp till prepreg så hade de garanterat blivit dubbla kostnaden och då. samt att lagerhållning av material är lite bökigt.


Det där är ju klockrent svar på min fråga, du anser att kostnad och materialhantering blir för bökig helt enkelt.
Att du är nöjd med din RoI är ju trots allt allt som räknas i slutändan.


DJ skrev:
[yrkesskadad här också]
Vacuuminjicering låter som en alldeles ypperlig process för att gjuta rejs-plast! Faktiskt lite overkill.
Det är så man ofta härdar större högprestanda kolfibergrejer, t.ex. rejs-båtar, noskonen till Ariane-raketen, osv.

Jag skulle aldrig valt prepreg. Prepreg utan autoklav gör man nog bara ifall man har väldigt hög volym och/eller får tag på prepreg billigt. Out-of-autoclave med prepreg kräver att man har väldigt bra koll på rheologin i matrisen för att få det bra. Kräver oftast tämligen noggrann reglering av värmefördelningen på verktyget under uppvärmningen osv.

Bara förvaringen av prepreg är ju riktigt jobbig för en amatör, för att inte tala om draperingen...

För enstycks rejsbilstillverkning ligger nog manuellt kladdande närmast till hands.

Har för mig Prodrive körde prepreg på P1-karosserna som var helt kolfiberfinish. Nån special edition de höll på med åt McLaren när jag var där. Det stod SJU hela karosser på bakgården, kasserade p.g.a. finishen, när de lyckats få till tre med tillräckligt bra finish.

Att få till en kaross som den på bilderna, som amatör, är inget annat än imponerande!
[/yrkesskadad här också]


Åå jag som glad amatör hellre jobbar i pregg än med torr väv just pga draperingen
Tycker det är klart skönare när väven håller sig på plats än att hålla på och glida runt i formen.

Som process är det ju inget fel på injicering, man kan ju få utmärkta laminat om man vet vad man håller på med. Utan det jag mest anmärkte på var just att man har arbetat fram frästa pluggar där det är jätteenkelt att lägga in delningslinjer dels för skarvar i väven men också som trimlinjer.
Använder man sig av pregg blir det ju tokenkelt att få riktigt snygga skarvar och man kan finjustera bort dragningar mm. Dock kommer man ju aldrig undan att väven kommer dra sig när man håller på med dubbelkrökta ytor som i detta fallet.
Men det kräver ju då att man har tillgång till en autoklav, för annars börjar ju OoA bli riktigt jobbigt, speciellt för ett sådant här projekt där det är enstyckstillverkning av de olika delarna och man skall börja analysera uppvärmning av verktyg osv.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
JS_Racing skrev:
GustafB skrev:
Anmärker man på den karossen är man nog lite väl yrkesskadad och har glömt bort att det dels handlar om en racebil och dels handlar om att få ihop ett stort bygge utan fabriksbudget


Tja, har man suttit och gått igenom ~200 kolfiberdetaljer dagligen inför lack så blir man väldigt arbetsskadad då man sitter och letar dragningar och porer mm.
Kommer ju aldrig kunna köpa nån kolfiberpryl från Kina med synlig fiber, den saken är ju säker



Det jag mest uppmärksammade är skarven mellan "sidobitarna" som kommer av att väven inte är tillräckligt bred. Går att se som ett grått streck strax under karossvecket.
Just att man inte klippt till väven för att få skarven inne i karossvecket är en sådan sak som stör mig då det inte är mycket arbete, speciellt på en detalj som är extremt synlig. Annars gör ju Robin det smart och gömmer V-skarven med en bit TeXtreme thumbs up


karel021 skrev:
Skulle vi ha gått ett snäpp upp till prepreg så hade de garanterat blivit dubbla kostnaden och då. samt att lagerhållning av material är lite bökigt.


Det där är ju klockrent svar på min fråga, du anser att kostnad och materialhantering blir för bökig helt enkelt.
Att du är nöjd med din RoI är ju trots allt allt som räknas i slutändan.


DJ skrev:
[yrkesskadad här också]
Vacuuminjicering låter som en alldeles ypperlig process för att gjuta rejs-plast! Faktiskt lite overkill.
Det är så man ofta härdar större högprestanda kolfibergrejer, t.ex. rejs-båtar, noskonen till Ariane-raketen, osv.

Jag skulle aldrig valt prepreg. Prepreg utan autoklav gör man nog bara ifall man har väldigt hög volym och/eller får tag på prepreg billigt. Out-of-autoclave med prepreg kräver att man har väldigt bra koll på rheologin i matrisen för att få det bra. Kräver oftast tämligen noggrann reglering av värmefördelningen på verktyget under uppvärmningen osv.

Bara förvaringen av prepreg är ju riktigt jobbig för en amatör, för att inte tala om draperingen...

För enstycks rejsbilstillverkning ligger nog manuellt kladdande närmast till hands.

Har för mig Prodrive körde prepreg på P1-karosserna som var helt kolfiberfinish. Nån special edition de höll på med åt McLaren när jag var där. Det stod SJU hela karosser på bakgården, kasserade p.g.a. finishen, när de lyckats få till tre med tillräckligt bra finish.

Att få till en kaross som den på bilderna, som amatör, är inget annat än imponerande!
[/yrkesskadad här också]


Åå jag som glad amatör hellre jobbar i pregg än med torr väv just pga draperingen
Tycker det är klart skönare när väven håller sig på plats än att hålla på och glida runt i formen.

Som process är det ju inget fel på injicering, man kan ju få utmärkta laminat om man vet vad man håller på med. Utan det jag mest anmärkte på var just att man har arbetat fram frästa pluggar där det är jätteenkelt att lägga in delningslinjer dels för skarvar i väven men också som trimlinjer.
Använder man sig av pregg blir det ju tokenkelt att få riktigt snygga skarvar och man kan finjustera bort dragningar mm. Dock kommer man ju aldrig undan att väven kommer dra sig när man håller på med dubbelkrökta ytor som i detta fallet.
Men det kräver ju då att man har tillgång till en autoklav, för annars börjar ju OoA bli riktigt jobbigt, speciellt för ett sådant här projekt där det är enstyckstillverkning av de olika delarna och man skall börja analysera uppvärmning av verktyg osv.



Ja absolut så är de jue vill man ha de perfekt då ska man köra prepreg men då bilen ändå kommer lackas i slutändan så spelar de ingen roll hur väven ser ut, sen att den är så pass bra som den är när robin gör, skadar ju absolut inte.

skulle jag köra preg så skulle de blir dyrare och då chansen att bilen kommer ut till höst minimal, jag måste göra de saker som är "lätta" eller där jag har folk som kan hjälpa mig.

jag gillar o bygga bilar men gillar inte att hålla på i all evighet då jag hoppas att denna är fullt race ready innan nyår.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Vlog 2 är uppe


_________________
Karel Silha
Citera
pettson88
Linkoping
Här sen Apr 2019
Inlägg: 6



karel021 skrev:
Renderingar från CFD programmet är alltid skoj







Spännande projekt!

Du har inga tryckbilder från CFD'n för undersidan av bilen?

_________________
Petter Ekman
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
pettson88 skrev:
karel021 skrev:
Renderingar från CFD programmet är alltid skoj







Spännande projekt!

Du har inga tryckbilder från CFD'n för undersidan av bilen?



De finns men de kommer lite senare

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Har velat länge fram och tillbaka om de ska bli transaxel eller ej.

Då jag inte ville lägga på mer saker o lösa utan bara köra med den lådan jag har med färdig sprängkåpa o allt som kändes absolut enklast.

Men nu vart de inte så, har lagt en beställning på en albins ST6 komplett med kopplingshus och allt där bak.
tror viktfördelningen blir lite finare så här.



_________________
Karel Silha
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fina grejer. Kommer göra underverk för viktfördelningen thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
GustafB skrev:
Fina grejer. Kommer göra underverk för viktfördelningen thumbs up



ska bli kul o se när den börjar bli klar sen

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare


_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Kort uppdatering.

De har varit mycket strul med folk som lovar saker men inte håller de.

Har haft 2 firmor som ska hjälpa med rörramen men av diverse anledningar så avviker dom utan att gå in på för mycket detaljer då jag inte gillar att hänga ut företag.

Vi inne på att bygga den själv ett tag men då tiden inte riktigt räcker till så las de lite på is.

Roland "gäddhultarn" på G-rex sweden har hjälpt med att räkna på hela hjul geometrin med uprights,a-armar, vippor för pushrod och hela baletten.

Så efter allt strul så tog jag ett möte med Roland och vi kom bra överens så nu har vi beslutat att G-rex bygger rörramen.

De blir inte hela men de viktigaste samt alla pickup points motorfäste, växellådsfäste.

Hänga kaross, golv, kylarfästen rattstång och allt sånt de gör jag själv.


Så helgen som var så dumpade jag och Kalle av skalet, alla rör, plåtar osv ner till G-rex så dom kan börja.
mer info och bilder kommer om detta.


Samtidigt så har jag fått lite hjälpa av Robban på Dynotech att rita klar uprights, stubbe med mutter o allt som vi ska köra.

Jag började rita de själv men när jag väl va klar så visade sig att jag hade missat en massa constraints så de slutade med att han fick rita om allt från scratch "tröttsamt att man missa de" men man lär sig varje dag.

Vart riktigt bra design på dom Robban gjorde och rätt ok vikt också.

Kinetics och grund design av G-rex sweden
Slut design och cad - Dynotech






_________________
Karel Silha
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Satan! Vad har du för budget på detta bygge egentligen!!

Kämpa på!

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
AL skrev:
Satan! Vad har du för budget på detta bygge egentligen!!

Kämpa på!

//AL



Den är väldigt begränsad, de är inte på något sätt ett Nolimit bygge

jag a vanlig knegare som försöker få till detta.

De hade inte alls varit möjligt utan min Partners.

Jag kommer återanvända maskin jag hade i m3an samt alla Motec prylar för att hålla ner kostnad.

Växellådan är en utgift som inte riktigt planerade så den ökar på total summan.

Motorn kommer få ett turbo aggregat då jag vill ha möjligheten att åka med rätt effekt efter bana och förhållanden.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Nya ratten är färdig för produktion.


_________________
Karel Silha
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ser snabb ut thumbs up thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
De går framåt med rörramen



_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Nu börjar de hända lite me detta fördröjda projekt pga företag som inte håller vad dom lovar.

Samarbetet med G-rex Sweden är över allt förväntan, dessa 2 unga herrar leverar utan några som helst svårigheter eller problem.

mäkta imponerad av Roland och G-Rex Sweden över deras kunskap och fart när de kommer till tillverkning.

Dom började med Rörramen för ca 2 veckor sen och hade de inte varit för lådan så hade dom varit klara med den avtalade biten redan denna vecka som de ser ut.

Lådan från albins skickas nästa vecka så då bör rörram vara redo för hem leverans så jag och Robin kan sätta tänderna i den.


Har även varit en sväng förbi Elite projects för att börja kika på våra pluggar till Golvet och diffusorn.
Vi tappade hakan lite när vi packade upp dessa från lådorna på hur stor diffusorn är men Robin va inte alls orolig på detta och hur de skulle göras.

så vi började med att lägga ett första lager med gips på för att få ytan redo för nästa lager och redo för tillverkning av formen.

















_________________
Karel Silha
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Riktigt häftigt ju!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Man saknar ord när man ser det här!

Kämpa på, slutresultatet kommer ju bli grymt!
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
erikjakan skrev:
Riktigt häftigt ju!


Kul att du tycker , ska bli skönt när de börjar se ut som en bil och saker faller på plats


And ersJepp sson skrev:
Man saknar ord när man ser det här!

Kämpa på, slutresultatet kommer ju bli grymt!


Va skoj kul med positiva kommentarer, de blir en tuff vinter om denna ska stå färdig på elmia i påsk

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Att bygga en Bil där Aero är prio 1 är fasiken inte lätt.

Jag har gett G-rex en tuff nöt att knäcka men hittills har de inte varit några som helst konstigheter. (eller ja de har de varit men ett kort telefonsamtal senare så finns de en lösning på bordet)

Jäkligt tacksam att jag har Roland Och G-rex som partner till detta




De blir trångt med motor och pedaler.

insuget kommer behövas byggas om eller göras ett nytt.

Spjällen går rakt upp från insuget, och sedan är de rätt långa runners på de insug jag har så där får de bli lite tanke smedja.

Alternativ skulle vara o 3d printa nya runners som är böjda så man får ner plenum kammaren mellan v:et








Någon annan kanske har en bra ide på hur man skulle få ner insuget en bit?

_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 24, 25, 26   >>
156 besök senaste veckan (154749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande