Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26   >>
17 besök idag (154781 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
knotan skrev:
Karel tänkte främst på att få en modell att testa aero i datorn. Dvs om man kan få in en färdig bil. Och vad som krävs för program osv. Vart och av vem man kan få det gjort.

Du kan väll skriva privat om du vill ta det separat


Men mäkta ballt ialafall




Skit bra fråga, här kommer en så bra förklaring som möjligt

vi utgår från att man har en bil som man skulle vilja optimera lite

Man måste börja med en 3d scan av bilen, helst så skulle man ha en cad fil av bilen men finns inte de så får man börja med att skanna bilen eller delar som man vill kika på.

jag har fått hjälp av ajden att skanna golvet och Marcello i norge har skannat leksaksbilen som vi bygger kring.

När man har skannen så bör man göra om dessa filer från scan filer till arbetsbara cad filer, detta är rätt tungt jobb och tar en hel del timmar.

Oftast så kan dom som skannar göra detta och de handlar oftast om timmar att lägga på.

De finns många företag där ute som gör detta, från första skannen till CFD simulering, jag har haft lite kontakt med olika företag där vissa är mer flexibla än andra.

Jag valde att jobba med Verus engineering i usa då jag gillar deras sätt att jobba och dom är väldigt flexibla och lyssnar till vad kunden vill ha.
Jag vill inte bara få ett kitt jag bultar på och sen är de bra så, utan jag vill förstå processen och hur funkar de hela med luft flöden och alla de olika vorex som finns och vad de bidrar till eller vad för skada de kan göra.

har man kommit så här långt så har man en skan av karossen, man har gjort om de till 3d filer och en aerodynamiker kan börja importera filerna till en passande CFD program i vårat fall så har vi använt oss av ANSYS som ska anses som ett jäkligt bra program (vw motorsport har byggt hela sin aero på sin pikes peak bil i detta program)
Men de finns många olika cfd program och alla gillar att jobba med olika, detta är nog något man ska lämna till en person som vet vad han gör, då även om man kan lyckas få ut lite siffror så bör man ha koll på aerodynamik för att göra något vettigt av de.

Nu till den dryga biten, när man har CFD siffrorna och man är något som nöjd med de ändringar man har gjort så måste man få fram dessa delar på något sätt.

De finns en hel del företag där ute som kan fräsa fram grejer men priserna på detta är inte av denna värld ibland. Jag har gått ihop med Robin på elite projects som även nu har skaffat sig en mindre fräs där han kan köra i stort sett hur stora bitar som helst men han får göra de i omgångar och pusslar ihop allt.
Man fräser plugg, gör formar och gjuter kolfiber eller glasfiber. typ enkla men dyra vägen.

de går nog att han göra pluggar / formar men jag tror de är rätt tufft och man bör vet vad man gör, risken för att påverka cfd siffrorna är rätt överhängande.

Verus engineering har arbetat i Siemens NX för ändring och framtagande av aero kittet
https://www.plm.automation.siemens.com/global/en/products/nx/


Sedan har de flödats i ansys
https://www.ansys.com/


Jag själv jobbar i Autocad Fusion 360 för de som grejerna som jag själv lyckas göra.
https://www.autodesk.se/





Nu vart de mycket text, vart de något som klar bild eller lyckades jag snurra till de nu ?? kl är mycket

_________________
Karel Silha
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skitgrymt svar thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



knotan skrev:
Skitgrymt svar thumbs up

thumbs up

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Speedsterspeed skrev:
knotan skrev:
Skitgrymt svar thumbs up

thumbs up


knotan skrev:
Skitgrymt svar thumbs up


Gött

vi kommer göra en video där vi pratar om lite Aero också med grabbarna från usa.

Alla Aero kungar där ute idag är så jävla hemliga med sina siffror osv, vi tänkte väl avslöja lite grann och lägga lite kort på bordet

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Första video vloggen är live



_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Nu har vi börjar förbereda för att göra golvet, Marcello har hjälpt att lägga till lite delar på golvet som vi ska ha sen ska de iväg till robin för fräsning.

samtidigt så har vi testat lite Core material från 3D-Core för att se vad som blir lättast och hårdast.











Har även fått med Oxeon AB på detta bygge så dom går in och löser en bamserulle av Textreme till all produktion av resterade delar

_________________
Karel Silha
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Hur tjock kärna kör du i golvet?

Tänker du fästa stolen i buren eller golvet?

Ifall det blir i golvet, ska ni lägga in inserts i lamineringen eller limmar ni in efteråt?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Vilken core blev det?

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Hur mycket fiber lägger ni i golvet?

_________________
Robert Aronsson
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
DJ skrev:
Hur tjock kärna kör du i golvet?

Tänker du fästa stolen i buren eller golvet?

Ifall det blir i golvet, ska ni lägga in inserts i lamineringen eller limmar ni in efteråt?



Vi kommer nog köra 3mm tjock kärna borde bli bra

stolen kommer sitta fast i rörarmen då golvet ska va lätt att ta loss o byta ifall nått går sönder.

blir nog en tube inne i kupen ovanför röramen, vet inte riktigt hur jag ska göra ännu.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
robbansson skrev:
Hur mycket fiber lägger ni i golvet?



Vi kommer köra med 3d-Core XPS HX 3mm och förmodligen 2 lager textreme ovan och under.

_________________
Karel Silha
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



karel021 skrev:
DJ skrev:
Hur tjock kärna kör du i golvet?

Tänker du fästa stolen i buren eller golvet?

Ifall det blir i golvet, ska ni lägga in inserts i lamineringen eller limmar ni in efteråt?



Vi kommer nog köra 3mm tjock kärna borde bli bra

stolen kommer sitta fast i rörarmen då golvet ska va lätt att ta loss o byta ifall nått går sönder.

blir nog en tube inne i kupen ovanför röramen, vet inte riktigt hur jag ska göra ännu.


Lägger du på nåt mer slagtåligt under förarens fötter? Inte helt otroligt att du nån gång sätter bilen på en hög curb eller nåt. Inget skoj att få ner foten genom golvet och under bilen då.
Går iofs att lösa lätt med en plåt mellan ett par ramrör pedalställ-stol.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
DJ skrev:
karel021 skrev:
DJ skrev:
Hur tjock kärna kör du i golvet?

Tänker du fästa stolen i buren eller golvet?

Ifall det blir i golvet, ska ni lägga in inserts i lamineringen eller limmar ni in efteråt?



Vi kommer nog köra 3mm tjock kärna borde bli bra

stolen kommer sitta fast i rörarmen då golvet ska va lätt att ta loss o byta ifall nått går sönder.

blir nog en tube inne i kupen ovanför röramen, vet inte riktigt hur jag ska göra ännu.


Lägger du på nåt mer slagtåligt under förarens fötter? Inte helt otroligt att du nån gång sätter bilen på en hög curb eller nåt. Inget skoj att få ner foten genom golvet och under bilen då.
Går iofs att lösa lätt med en plåt mellan ett par ramrör pedalställ-stol.



Ja precis, har haft den tanken jag med

jag tänker att jag ska bygga en egen "tub" som sitter runt föraren från stol till fötterna och hela bredden av bilen

denna gör jag i trä som en plugg sen får robin göra den i kolfiber med x antal lager textreme och 3d core for att få de lite stöddigt.

denna kommer att skydda mot att saker flyger upp i kupen också.

så typ en halv egen kolfiber monocoque


_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Ruskigt bra styvhet i grejerna.

1 lager 76g matta på båda sidorna om Coren.

Dunken på bild väger 25kg



_________________
Karel Silha
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



karel021 skrev:
robbansson skrev:
Hur mycket fiber lägger ni i golvet?



Vi kommer köra med 3d-Core XPS HX 3mm och förmodligen 2 lager textreme ovan och under.


Varför kör ni inte vanlig skumkärna? 3D-core har ju rätt hög densitet, så ni skulle kunna bygga tjockare och styvare laminat för samma vikt. Med en skumkärna på halva densiteten så blir laminatet långt mer än dubbelt så styvt för samma vikt.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



JS_Racing skrev:
karel021 skrev:
robbansson skrev:
Hur mycket fiber lägger ni i golvet?



Vi kommer köra med 3d-Core XPS HX 3mm och förmodligen 2 lager textreme ovan och under.


Varför kör ni inte vanlig skumkärna? 3D-core har ju rätt hög densitet, så ni skulle kunna bygga tjockare och styvare laminat för samma vikt. Med en skumkärna på halva densiteten så blir laminatet långt mer än dubbelt så styvt för samma vikt.




Amen på det!

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
JS_Racing skrev:
karel021 skrev:
robbansson skrev:
Hur mycket fiber lägger ni i golvet?



Vi kommer köra med 3d-Core XPS HX 3mm och förmodligen 2 lager textreme ovan och under.


Varför kör ni inte vanlig skumkärna? 3D-core har ju rätt hög densitet, så ni skulle kunna bygga tjockare och styvare laminat för samma vikt. Med en skumkärna på halva densiteten så blir laminatet långt mer än dubbelt så styvt för samma vikt.





Tanken är inte att bygga stora klumpiga grejer.


3d core drar inte åt sig epoxy på samma sett som skum kärnor. Dock har 3d core små vertikala spår som gör att injekseringen är möjlig plus bidrar enormt till styrkan.



Sen har jag även rekommendation från oxeon om att använda 3D core med deras produkt.

_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Halloj, nu tar vi det från början: om man inte primar skumkärnan först så stämmer det: skumkärnan dricker bindemedel som en måndagssjuk alkis.

Lättast att prima skumkärnan är att göra ett hemgjort "spackel" av 1) det bindemedel som är tänkt att användas i övrigt... 2) mikroballonger... 3) talk...

Detta sprider man ut tunnt över skumkärnan med en spackel, som både förseglar ytan mot ohemult bindemedelssupande i nästa fas, samtidigt som det ger väven bästa möjliga vidhäftning i skumkärnan.

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



3D core? Små spår?

Aldrig använt detta underverk, men min gissning är att spåren är till för att kunna böja/forma materialet.

Vanliga skumkärnor, typ Divinycell, blir böjliga efter lite övertalning med varmluftspickan.

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
3D core? Små spår?

Aldrig använt detta underverk, men min gissning är att spåren är till för att kunna böja/forma materialet.

Vanliga skumkärnor, typ Divinycell, blir böjliga efter lite övertalning med varmluftspickan.



Läs gärna lite på deras hemsida står nog lite info där om materialet

Så här ser du kanalerna

https://www.instagram.com/p/BT8n_R1B4V2/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1cib3rp2prv49

_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Att bygga en "chassie-tub" med detta distansmaterial kommer att ge egenskaper som är mycket likt single-skin i slutändan.
Divinycell, någonstans 10-15 mm tjocklek, kommer att lyfta kolfiberns fina egenskaper till en helt ny nivå.

Karel, särskilt styvt kommer det inte bli med bara 3mm tjocklek... Alternativt att du kommer att få vräka på med mycket kolfiber och då blir det tungt (och onödigt dyrt) i slutändan.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26   >>
17 besök idag (154781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande