Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
1, 2, 3 ... 24, 25, 26   >>
172 besök senaste veckan (153696 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
En lite tråd på vårat nya bygge.

fyller på med mera info så fort jag har lite tid över.

Kort o gott så blir de en M4 DTM replika med mera Aero


Lite uppdaterad info då.

Roland På Grex hjälper till med hjul genomtri, de blir Pushrod med 3 dämpare per axel
Grex kommer bygga röramschassit och Robin på Elite projects hjälper till med kolfiber delarna för karossen.

Verus engineering i usa har hjälp till med att köra all CFD i Ansys programvaran och designat en aero design efter samråd med mig och hur jag vill att de ska se ut.

Vi har lagt väldigt mycket fokus på effektiv aero och inte bara stor.

Så med denna version så har vi väldigt lite drag på relativt mycket downforce (-lift)

Motor är oklart än så länge men jag har en v8 som är väldigt bra och lämnar 810hk på 98oktan redan vid 0.8bar och 8000 varv, vid 8500 så laddar de 1.22 och borde vara närmare 1000hk på 98okta.
kan bli så att vi jagar fatt något lättare motor för att få ner den totala vikten på bilen.

Målet är max 1000kg på allt.









Mer info kommer.



https://www.instagram.com/karel_s_motorsport/

_________________
Karel Silha
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Mäktigt!! thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



JÖSSES, VILKEN FETING!

Spis i denna?

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Bra satsning, vad är receptet?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
stilldouble skrev:
JÖSSES, VILKEN FETING!

Spis i denna?


Kul att du gillar den

Motor är inte spikat ännu, men jag har kvar min s65 m3 motor som har både billet Stroker och torrsump så den eller någon liten fyra som är lättare




erikjakan skrev:
Bra satsning, vad är receptet?


Nja alltså recept finns inte riktigt men något som en plan iaf

_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Det skiljer en del mellan cad:en och bilen som byggs (bla fronten skiljer en hel del). ]

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det skiljer en del mellan cad:en och bilen som byggs (bla fronten skiljer en hel del). ]


Ja kan man säga att skalet är redan klar och då har vi lagt fokus på golvet och allt kring de.

de behöver moddas lite i fronten men annars så är de bara golv delar som ska dit.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
Fälgarna till nya bilen.

18x12 fram och 18x13 bak



_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
Hela aero kittet har kört duktigt i CFD, vi har använt oss av Ansys för CFD data.




_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
Lite hur de kommer ser ut när de är färdigt.



_________________
Karel Silha
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Är det Anderstorp efter lite global uppvärmning?

Så länge ska ni väl inte bygga?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Är det Anderstorp efter lite global uppvärmning?

Så länge ska ni väl inte bygga?


haha exakt så

vi väntar tills de blir jord där sen sätter vi banrekord

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
Lite inspirations bilder




_________________
Karel Silha
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Wow....

Vad väger karossen?
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Dra bollarna i lösgrus, hur liten invändigt är bilen egentligen? ...med dessa förhöjda invändiga sidepods.

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
claes t skrev:
Wow....

Vad väger karossen?
/Claes


den är inte färdig ännu vi ska börja med formarna inom kort så jag vet väl strax efter nyår



stilldouble skrev:
Dra bollarna i lösgrus, hur liten invändigt är bilen egentligen? ...med dessa förhöjda invändiga sidepods.





inte jätte tight stolar o resten får lats rätt fint

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
En till frän rendering denna gjord av Seidoworks.



_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



går denna chassiegeometri att få ihop som en rörram, kompletterat med diverse kolfiberpaneler, eller är det ett måste att det byggs som en monocoque?

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
stilldouble skrev:
går denna chassiegeometri att få ihop som en rörram, kompletterat med diverse kolfiberpaneler, eller är det ett måste att det byggs som en monocoque?


de blir rörram.

de enda som påverkar just nu vad vi kan se är A-stolp-burrröret, men efter lite snack med SBF så behöver den inte slicka A-stolpen så den kommer få gå ner mot backen lite tidigare för att gå fritt från den nedre tunneln.

_________________
Karel Silha
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Du kan, får, inte bygga med 4 cylindrar. Jag förstår att vikten lockar, och effekten som går att dra ur, kan kännas tillräcklig. Speciellt för time attack.

Men, för att få en så här pass extrem bil att prestera fullt ut. Kommer krävas ganska mycket tid för utprovning, dvs körtid, och justerande. Frågan är hur driftsäker 4cyl motorn är under dem omständigheterna?
Visst man kan väll dra ner varvtal och tryck en del inledningsvis och vrida på lite vartefter chassie lirar. Men samtidigt så tror jag att det går åt ganska bra effekt för att få bilen till rätt hastighet för att downforce och groundeffect ska fungera som det är tänkt.

Till en sådan här bil skulle ju en färdig typ 3.5 liters cosworth v8 på 650-700 hästar vart guld. Den skulle antagligen gå med bara oljebyte 2 säsonger eller liknande. Om man hade haft lite tjock plånbok alltså



Någon helalu v6 med överladdning kanske kunde vara en smidig kompromiss,. Köra en halvsafe motor på 6-700 häst först för att få till chassie och barnsjukdomar första säsongen. Och bygga en extremare lättare 4cyl motor att skifta till för att lätta några kilon när man börjar närma sig det som går med gamla tyngden.

Något sådant hade nog jag övervägt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 515


Trådstartare
Jag håller med dig knotan,

För att jag ska välja nån 4a så måste de vara nått riktigt bra.

Min v8 väger ändå mindre en s54an som sitter i e46 m3an

Så de är ingen gjutjärns klump direkt

Sen lämnade den bra med effekt på 98oktan också

Så vi får se vart de tar vägen, men känns skönt o ha ett färdigt paket att stoppa ner


https://www.instagram.com/p/BnB6N9WAY-P/?utm_source=ig_share_sheet& . . . .
810hk på 8000rpm och 0,85 tryck - macksoppa

_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
1, 2, 3 ... 24, 25, 26   >>
172 besök senaste veckan (153696 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande