Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3, ... 24, 25, 26   >>
882 besök senaste veckan (154690 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det är ju en vettig motor med, och svårt att hitta avsevärt lättare. Jag menar inte värt att offra halva antalet cylindrar och lika stor del användbart vrid, för att spara 20-30 kg. Lika lite som en skvätt soppa för 10 varv


Men å andra sidan om man kan få ett bra bud för den och sätta ihop en motor lite mer basic som duger säsong 1 och eventuellt 2 plus ha en rejäl slant över att köpa chassiedelar etc för så kanske det är vettigare. Men m, du hittar nog en bra strategi.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



karel021 skrev:
stilldouble skrev:
går denna chassiegeometri att få ihop som en rörram, kompletterat med diverse kolfiberpaneler, eller är det ett måste att det byggs som en monocoque?


de blir rörram.

de enda som påverkar just nu vad vi kan se är A-stolp-burrröret, men efter lite snack med SBF så behöver den inte slicka A-stolpen så den kommer få gå ner mot backen lite tidigare för att gå fritt från den nedre tunneln.



Ett tips: SBFs regler gäller för karossbilar. För rörhögar så är det andra regler som gäller, där kan du göra lite som du vill. Gäller att ha koll på det reglemente som man ska tävla i, det är det som blir styrande för ett rörchassie.

Grymt häftigt bygge!

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
knotan skrev:
Ja det är ju en vettig motor med, och svårt att hitta avsevärt lättare. Jag menar inte värt att offra halva antalet cylindrar och lika stor del användbart vrid, för att spara 20-30 kg. Lika lite som en skvätt soppa för 10 varv


Men å andra sidan om man kan få ett bra bud för den och sätta ihop en motor lite mer basic som duger säsong 1 och eventuellt 2 plus ha en rejäl slant över att köpa chassiedelar etc för så kanske det är vettigare. Men m, du hittar nog en bra strategi.


ah så är de ju men o sälja detta de kommer aldrig gå, folk tror saker är gratis.

försöker få 300 för mitt rullande chassi där bara dämpare och bromsar kostade 200 men de verkar svårt.

tydligen billigare o bygga en sån kaross själv

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
magnus428 skrev:
karel021 skrev:
stilldouble skrev:
går denna chassiegeometri att få ihop som en rörram, kompletterat med diverse kolfiberpaneler, eller är det ett måste att det byggs som en monocoque?


de blir rörram.

de enda som påverkar just nu vad vi kan se är A-stolp-burrröret, men efter lite snack med SBF så behöver den inte slicka A-stolpen så den kommer få gå ner mot backen lite tidigare för att gå fritt från den nedre tunneln.



Ett tips: SBFs regler gäller för karossbilar. För rörhögar så är det andra regler som gäller, där kan du göra lite som du vill. Gäller att ha koll på det reglemente som man ska tävla i, det är det som blir styrande för ett rörchassie.

Grymt häftigt bygge!


ah stämmer har pratat lite med SBF kring detta.

de som verkar bökigt är vilket material man får använda så får väl bli hedligt vanligt stål, då vi vill göra detta själva.

_________________
Karel Silha
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Heja heja

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Blir nog bra detta

_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Såg att ni var med i Bilsport. Kul!

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
Såg att ni var med i Bilsport. Kul!


Ja de va skit skoj

bra med lite publicitet, tungt o dra ett sånt här projekt som de är ur en knegarlön så bra ifall de knyter upp flera företag som är intresserade att vara med

_________________
Karel Silha
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



fel

_________________
Tobias Hedlund
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



sx-pojken skrev:
karel021 skrev:

ah så är de ju men o sälja detta de kommer aldrig gå, folk tror saker är gratis.

försöker få 300 för mitt rullande chassi där bara dämpare och bromsar kostade 200 men de verkar svårt.

tydligen billigare o bygga en sån kaross själv


Annonsen på blocket visar ju ingen spec. på delar som ingår.

Länk till byggtråden här på rejsa..

bilen är förvisso känd men folk är bekväma och orkar knappt klicka på en länk så dra en spec.lista i annonsen

lägg ut den på kända utländska sidor typ Racecarsdirect.com där finns ju bilar i samma klass.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
sx-pojken skrev:
sx-pojken skrev:
karel021 skrev:

ah så är de ju men o sälja detta de kommer aldrig gå, folk tror saker är gratis.

försöker få 300 för mitt rullande chassi där bara dämpare och bromsar kostade 200 men de verkar svårt.

tydligen billigare o bygga en sån kaross själv


Annonsen på blocket visar ju ingen spec. på delar som ingår.

Länk till byggtråden här på rejsa..

bilen är förvisso känd men folk är bekväma och orkar knappt klicka på en länk så dra en spec.lista i annonsen

lägg ut den på kända utländska sidor typ Racecarsdirect.com där finns ju bilar i samma klass.

mvh



de är sjukt mycket prylar som följer med

jag tänker att den som är seriöst intresserad drar iväg ett mail så får man alla info man vill ha:)

_________________
Karel Silha
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



karel021 skrev:


de är sjukt mycket prylar som följer med

jag tänker att den som är seriöst intresserad drar iväg ett mail så får man alla info man vill ha:)


jag har följt bygget

men spec på bromsar , dämpare fälgar , samt bilder på formar etc. istället för massa rejsiga bilder bara...

detta bygge har dock bara en liten kundkrets så visst har du rätt i att nån seriös borde maila. men jag tror att den till slut hamnar utomlands därav att du borde sätta ut den på racedirect.com tex.


mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
sx-pojken skrev:
karel021 skrev:


de är sjukt mycket prylar som följer med

jag tänker att den som är seriöst intresserad drar iväg ett mail så får man alla info man vill ha:)


jag har följt bygget

men spec på bromsar , dämpare fälgar , samt bilder på formar etc. istället för massa rejsiga bilder bara...

detta bygge har dock bara en liten kundkrets så visst har du rätt i att nån seriös borde maila. men jag tror att den till slut hamnar utomlands därav att du borde sätta ut den på racedirect.com tex.


mvh


ah jag får göra de


har inte vart jätte på kåt på att sälja den, skulle va kul o ha kvar den också om man får till de

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Så nu har Robin på Elite projects börjat med formarna och direkt efter de så blir de att köra igång med delarna i kolfiber.

vi hoppas kunna visa något på elmia i påsk, dock så tror jag inte att vi har hunnit påbörja röramen hos Mbrag.

Nått kommer vi att kunna visa iaf

Då karossen redan är fräst så har vi inte gjort mycket åt den i CFD genomgången, dock så fick fronten en lite ändring så där ska vi fräsa fram en ny del för att få de att bli rätt.







_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Holy moly, är detta en FRÄST kaross? Jag tog för givet att det var ett krockoffer, där tigersågen gått varm... Och sedan hade Aero-moddarna lagts till...

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
Holy moly, är detta en FRÄST kaross? Jag tog för givet att det var ett krockoffer, där tigersågen gått varm... Och sedan hade Aero-moddarna lagts till...


nej nej

fräst kaross, från leksaksmodellen som bmw säljer
sen har vi gått lite banans på aeron,


detta är en -15 vi har utgått från en -16

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Här kommer en fredagsuppdatering.

Arbetet fortsätter, och idag så har formarna påbörjats nere hos Elite Projects.

Vi hoppas på att kunna visa något på Elmia i påsk



_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Huv formen är på gång.

Går fort där nere på Elite projects !!



_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare


Följ gärna bygget på Instagram också, uppdaterar nästan dagligen där.

https://www.instagram.com/karel_s_motorsport/

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Lite uppdatering.

Robin på Elite har suttit i högsta växlen för att göra formarna och även hunnit med att trycka ut taket i kolfiber.

har även fått lite hjälp med att göra lite läckra renderingar från Ansys datan som har skapats när vi gjorde Aeron.









_________________
Karel Silha
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



karel021 skrev:
Robin på Elite har suttit i högsta växlen för att göra formarna och även hunnit med att trycka ut taket i kolfiber.


Vad väger taket?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3, ... 24, 25, 26   >>
882 besök senaste veckan (154690 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande