Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26   >>
11 besök idag (154694 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
JS_Racing skrev:
karel021 skrev:
Robin på Elite har suttit i högsta växlen för att göra formarna och även hunnit med att trycka ut taket i kolfiber.


Vad väger taket?


Inget är vägt ännu

_________________
Karel Silha
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



karel021 skrev:


har även fått lite hjälp med att göra lite läckra renderingar från Ansys datan som har skapats när vi gjorde Aeron.






Några nyfikna frågor:
Vad blir det för downforce som funktion av hastigheten, fram respektive bak?
Ser på bilden ut nästan som om det är lite lyft i fronten när linjerna böjer ner? Kanske bara är lokalt på sidan och att de linjerna skymmer de som ligger bakom i denna vy?

Varför kommer det inte ut nåt bakom framhjulen i luftutsläppen? Linjerna ser lite märkliga ut bakom framhjulen.

Det ligger en till synes kraftig virvel bak, är det medvetet eller ska den designas bort?
Har ni räknat nåt på fladder? (Fullt medveten om att fladder är svårare att räkna rätt)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
DJ skrev:
karel021 skrev:


har även fått lite hjälp med att göra lite läckra renderingar från Ansys datan som har skapats när vi gjorde Aeron.






Några nyfikna frågor:
Vad blir det för downforce som funktion av hastigheten, fram respektive bak?
Ser på bilden ut nästan som om det är lite lyft i fronten när linjerna böjer ner? Kanske bara är lokalt på sidan och att de linjerna skymmer de som ligger bakom i denna vy?

Varför kommer det inte ut nåt bakom framhjulen i luftutsläppen? Linjerna ser lite märkliga ut bakom framhjulen.

Det ligger en till synes kraftig virvel bak, är det medvetet eller ska den designas bort?
Har ni räknat nåt på fladder? (Fullt medveten om att fladder är svårare att räkna rätt)



Hallå kul med lite frågor

de absolut ingen lift fram, de genereras väldigt mycket negativ lift fram så jag skulle säga att bilden kanske e lite missivisande.

Gällande linjerna så väljer man vilka linjer man vill jobba med och vilka man vill ha synlig, de skulle bli väldigt rörigt om man tog fram alla linjer och kikade på dom samtdigt.
därutav så finns de inga linjer från bakom framhjulen, detta är dock testat och kontrollerat flöde ur.


Virveln bak är redan reducerad kraftigt från tidigare versioner, detta är något vi inte kommer göra något åt.


Inge flutter / fladder är räknat på då de är 2 olika företag som har gjort beräkningen och själva delarna.
Men då vi vet lite hur mycket krafter de kommer generera så vet vi vart vi behöver lägga krut för att delar inte ska röra sig.


gällande siffror på hur mycket allt ger vid olika hastigheter kommer vi avslöja fullt, tanken är att vi ska göra en video kring detta där även Paul som har designat Aero:n får förklara hur han tänkt och vilka delar som varit viktiga att tänka på.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
1st Huv och Bakdel färdigt.






_________________
Karel Silha
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



karel021 skrev:

Virveln bak är redan reducerad kraftigt från tidigare versioner, detta är något vi inte kommer göra något åt.




Virvel behöver inte alltid vara negativt. Jag var mest nyfiken på om den var avsiktlig för att ge undertryck.

(Tänk NACA-ducts, deltavingade flygplan, osv. som fungerar just p.g.a. virvlarna som skapas)


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
DJ skrev:
karel021 skrev:

Virveln bak är redan reducerad kraftigt från tidigare versioner, detta är något vi inte kommer göra något åt.




Virvel behöver inte alltid vara negativt. Jag var mest nyfiken på om den var avsiktlig för att ge undertryck.

(Tänk NACA-ducts, deltavingade flygplan, osv. som fungerar just p.g.a. virvlarna som skapas)



stämmer finns en uppsjö av olika virvlar.

Vi har inte gjort speciellt mycket med den sista vortexen där bak.

Visst skulle den kunna generera lite mer negativt lift men sifforna där bak är redan så bra så jag ville inte att dom lägger ner nå mer tid/pengar på de

_________________
Karel Silha
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Det ska bli jättekul att se hur den här bilen utvecklas!
Inte bara karossen utan allt det andra också, även om jag tycker att aero-snack är lite roligare!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Ricke W skrev:
Det ska bli jättekul att se hur den här bilen utvecklas!
Inte bara karossen utan allt det andra också, även om jag tycker att aero-snack är lite roligare!


kul o höra

vi kommer med första videovloggen snart då får man lite mer bakom kulisserna

jag e på nått sätt inte någon Aero expert men sen detta bygge drog igång så tycker jag de är fruktansvärt facinerande med Aero och dess funktioner.
Mycket jag inte kände till innan jag drog igång med detta projekt.


att skaffa väldigt mycket negativt lift är inte super svårt, men att slippa överdrivet mycket drag då behöver man tänka till lite

samt sjukt imponerade av vad ett riktigt genomtänkt golv kan ge kontra vingar och splitters.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Rätt rolig Fakta om bilen.

högsta punkt på bilen är bara 110cm hög.

kommer synas bra bland alla andra Gatebil extreme bilar



_________________
Karel Silha
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



Snyggt! thumbs up
Färgerna är hastigheterna, gissar jag. Gult mot rött hög hastighet, och blå låg hastighet?
Hög hastighet blir lågt statiskt tryck, låg hastighet högt tryck.

Mycket bra vy som visar var man kan lägga luftutsläpp respektive luftintag. Du har lyft på huven och taket, vilket man inte kan komma ifrån p.g.a. krökningen. Tryck framför vindrutan som vanligt där man brukar sätta luftintaget till kupén.
Luftutsläpp mitt på huven för kylluft, kanske? Där du har ett rött område så utsläppet borde funka bra där.

Tänk på att dimensionera huven för detta lyft. Har hänt olyckor förr med motorhuvar som gjorts för lätta och klena. De har slitits sönder och flugit iväg. Inget bra om den träffar en fuktionär vid bankanten eller vindrutan på bilen bakom.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
DJ skrev:
Snyggt! thumbs up
Färgerna är hastigheterna, gissar jag. Gult mot rött hög hastighet, och blå låg hastighet?
Hög hastighet blir lågt statiskt tryck, låg hastighet högt tryck.

Mycket bra vy som visar var man kan lägga luftutsläpp respektive luftintag. Du har lyft på huven och taket, vilket man inte kan komma ifrån p.g.a. krökningen. Tryck framför vindrutan som vanligt där man brukar sätta luftintaget till kupén.
Luftutsläpp mitt på huven för kylluft, kanske? Där du har ett rött område så utsläppet borde funka bra där.

Tänk på att dimensionera huven för detta lyft. Har hänt olyckor förr med motorhuvar som gjorts för lätta och klena. De har slitits sönder och flugit iväg. Inget bra om den träffar en fuktionär vid bankanten eller vindrutan på bilen bakom.


Fan va skoj du kan ju de här de hör jag !! säkert high end aerodynamiker

Stämmer exakt som du säger, vi går ut med radiator tunnel rätt nära högtryckzonen vid rutan inte jätte optimalt men jag tror att hastigheten som blir genom tunneln kommer lösa de.

skulle man bara ha en öppning för att få ut luft utan någon som helst tunnel så skulle den flyttas mer mot mitten av huven.

Robin som har gjort huven har tagit till väl den är riktigt stabil, sen kommer den få sitta fast med sånna "gridlås" för att spännas ner mot fronten och splittern.



_________________
Karel Silha
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



Ser bra ut! Luftutsläppen ligger där du har undertryck. thumbs up

Ingen high-end aerodynamiker, men läste aerodynamik på universitetet.
Inom mitt jobb kikar jag iofs på aerodynamik också i vissa projekt, men i lite högre hastigheter... Sisådär 7.5 km/s, eller 27000 km/h.
Räknar på det gör jag dock inte själv. Kollar bara på färgglada strömningsbilder.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
DJ skrev:
Ser bra ut! Luftutsläppen ligger där du har undertryck. thumbs up

Ingen high-end aerodynamiker, men läste aerodynamik på universitetet.
Inom mitt jobb kikar jag iofs på aerodynamik också i vissa projekt, men i lite högre hastigheter... Sisådär 7.5 km/s, eller 27000 km/h.
Räknar på det gör jag dock inte själv. Kollar bara på färgglada strömningsbilder.



ahaa där ser man

jag e som sagt glad amatör som har fått upp ögonen för Aerodynamik och jag tycker de är sjukt intressant.

De som har varit bra är att jag har fått vara delaktig i framtagningen av detta kit till bilen och vi har lagt jääkligt mycket krut på att få så lite drag som möjligt.


Kul med lite diskussion, dom flesta som är här o läser verkar vara rädda för mig verkar inte skrivas så mycket, eller så är de så att allt jag gör är solklart och de finns inga frågor eller funderingar

_________________
Karel Silha
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



karel021 skrev:


... eller så är de så att allt jag gör är solklart och de finns inga frågor eller funderingar


Exakt så!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Cammo skrev:
karel021 skrev:


... eller så är de så att allt jag gör är solklart och de finns inga frågor eller funderingar


Exakt så!



haha

_________________
Karel Silha
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41504

Forumägare
Forumägare

karel021 skrev:
Kul med lite diskussion, dom flesta som är här o läser verkar vara rädda för mig verkar inte skrivas så mycket, eller så är de så att allt jag gör är solklart och de finns inga frågor eller funderingar


Man vill ju inte säga nåt dumt o se ut som en dumstrut ju Säkrast att bara läsa läsa

_________________
Magnus Thomé
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
karel021 skrev:
Kul med lite diskussion, dom flesta som är här o läser verkar vara rädda för mig verkar inte skrivas så mycket, eller så är de så att allt jag gör är solklart och de finns inga frågor eller funderingar


Man vill ju inte säga nåt dumt o se ut som en dumstrut ju Säkrast att bara läsa läsa



eeeeh vafan jag e ju fan ingen jäkla expert heller

man lär sig efter vägen och mina tankar och ideer är absolut inte enda vägen att gå eller rätt väg för delen heller.

de finns inga dumma frågor kring detta projekt, bara korkade svar från mig

_________________
Karel Silha
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hur pass avancerat är det att göra en sådan?

Jag förstår ju såklart att man kan göra det exakt precis hur avancerat å dyrt som helst.

Men jag menar på det absolut minsta /enklaste basic vis liksom

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
knotan skrev:
Hur pass avancerat är det att göra en sådan?

Jag förstår ju såklart att man kan göra det exakt precis hur avancerat å dyrt som helst.

Men jag menar på det absolut minsta /enklaste basic vis liksom


Du menar hela bilbygget i sig ?

_________________
Karel Silha
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Karel tänkte främst på att få en modell att testa aero i datorn. Dvs om man kan få in en färdig bil. Och vad som krävs för program osv. Vart och av vem man kan få det gjort.

Du kan väll skriva privat om du vill ta det separat


Men mäkta ballt ialafall


Såg nu att du skriver max höjd 1.20

Är den så jäkla låg ? Eller är det plus markfrigång. Det är ju isåfall lägre än min lola

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
knotan skrev:
Karel tänkte främst på att få en modell att testa aero i datorn. Dvs om man kan få in en färdig bil. Och vad som krävs för program osv. Vart och av vem man kan få det gjort.

Du kan väll skriva privat om du vill ta det separat


Men mäkta ballt ialafall


Såg nu att du skriver max höjd 1.20

Är den så jäkla låg ? Eller är det plus markfrigång. Det är ju isåfall lägre än min lola


Så här ser höjden ut




_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26   >>
11 besök idag (154694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande