Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 24, 25, 26   >>
110 besök idag (154577 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



karel021 skrev:
tack

ja de kan man tro men inte så farligt.
motorn utan turbo väger mindre än en s54 motor dvs gjutgärns 6an

jag tror torr vikten på min motor är på 202kg
men ja de finns planer på att byta ut denna i framtiden så de är byggt så att de ska gå att byta till en vass 4a.

fördel med denna motor är att den lämnar bra med effekt utan att svetsas.

utan turbo så lämnar den nog 550hk och skulle man byta kammar så 600+ är nog inga problem


Ja det är fördelen med att bygga bilen för stor motor från början, enklare att stoppa i en mindre motor senare än tvärtom

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



karel021 skrev:


siktar på runt 1100hp


Vad är det för utväxling i lådan på högsta växeln ?

Att bygga en motor som varvar 11.000 rpm är ju görbart. Det är drivningen som ställer till det, lärde jag mej, när vi hade en chevy BigBlock som varvade 10.000.
En kardanstång som snurrar 11.000 ..... är ingen lek.
Är det sedan överväxel i lådan, skulle inte jag vilja sitta precis bredvid.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Kardan sitter direkt på motorn så den snurrar aldrig snabbare än vad motorn varvar.

så de ska nog inte vara några problem


ButterflyRacing skrev:
karel021 skrev:


siktar på runt 1100hp


Vad är det för utväxling i lådan på högsta växeln ?

Att bygga en motor som varvar 11.000 rpm är ju görbart. Det är drivningen som ställer till det, lärde jag mej, när vi hade en chevy BigBlock som varvade 10.000.
En kardanstång som snurrar 11.000 ..... är ingen lek.
Är det sedan överväxel i lådan, skulle inte jag vilja sitta precis bredvid.....

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Tankning av bränsle är nästan klart.

bara avluftningen klar



_________________
Karel Silha
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



karel021 skrev:
Kardan sitter direkt på motorn så den snurrar aldrig snabbare än vad motorn varvar.



Ja... så är drt ju förstås.
Sorry.

Men det är ändå något att tänka på. 11.000 rpm är inte lite.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
karel021 skrev:
Kardan sitter direkt på motorn så den snurrar aldrig snabbare än vad motorn varvar.



Ja... så är det ju förstås.
Sorry.

Men det är ändå något att tänka på. 11.000 rpm är inte lite.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



ButterflyRacing skrev:
karel021 skrev:
Kardan sitter direkt på motorn så den snurrar aldrig snabbare än vad motorn varvar.



Ja... så är drt ju förstås.
Sorry.

Men det är ändå något att tänka på. 11.000 rpm är inte lite.


Jo men det är ju värre än en traditionell monterad växellåda. Som växlar ner varvtalet på kardan (förutom på högsta vxl ibland). Din kardan kommer ju hela tiden snurra som om du körde i 250km/h typ.
Men antar att en väl avstämd lagrad transaxelkardan klarar det. Är ju fler som åkt så tidigare.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fredin skrev:
ButterflyRacing skrev:
karel021 skrev:
Kardan sitter direkt på motorn så den snurrar aldrig snabbare än vad motorn varvar.



Ja... så är drt ju förstås.
Sorry.

Men det är ändå något att tänka på. 11.000 rpm är inte lite.


Jo men det är ju värre än en traditionell monterad växellåda. Som växlar ner varvtalet på kardan (förutom på högsta vxl ibland). Din kardan kommer ju hela tiden snurra som om du körde i 250km/h typ.
Men antar att en väl avstämd lagrad transaxelkardan klarar det. Är ju fler som åkt så tidigare.


Det gäller att hålla koll på kritiska varvtalet för den diameter på kardan man kör och dess material och totala längden. Går man över det så kan den hamna i självsvängning, deformeras och gå av på konstiga ställen. Man löser det enklast med en kardan i kolfiber. Sen är förstås själva balanseringen enormt viktig med en kardan som sitter före växellådan. Jag har snarlik lösning och börjar med en kardan i alu. Om det funkar okej så blir det en kolfiberkardan senare.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



GustafB skrev:
Fredin skrev:
ButterflyRacing skrev:
karel021 skrev:
Kardan sitter direkt på motorn så den snurrar aldrig snabbare än vad motorn varvar.



Ja... så är drt ju förstås.
Sorry.

Men det är ändå något att tänka på. 11.000 rpm är inte lite.


Jo men det är ju värre än en traditionell monterad växellåda. Som växlar ner varvtalet på kardan (förutom på högsta vxl ibland). Din kardan kommer ju hela tiden snurra som om du körde i 250km/h typ.
Men antar att en väl avstämd lagrad transaxelkardan klarar det. Är ju fler som åkt så tidigare.


Det gäller att hålla koll på kritiska varvtalet för den diameter på kardan man kör och dess material och totala längden. Går man över det så kan den hamna i självsvängning, deformeras och gå av på konstiga ställen. Man löser det enklast med en kardan i kolfiber. Sen är förstås själva balanseringen enormt viktig med en kardan som sitter före växellådan. Jag har snarlik lösning och börjar med en kardan i alu. Om det funkar okej så blir det en kolfiberkardan senare.


Förhoppningsvis är ju era kardaner kortadre är den på Novan..... som säkert var över 1.5 m...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Lite oväntat att du dök upp på HP academys podcast, en riktigt bra serie av poddar!

https://youtu.be/Tk1HkTyyzw8

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Cédric skrev:
Lite oväntat att du dök upp på HP academys podcast, en riktigt bra serie av poddar!

https://youtu.be/Tk1HkTyyzw8



Ja jag fick frågan före jul och tänkte att de kan vara kul

_________________
Karel Silha
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



karel021 skrev:
Cédric skrev:
Lite oväntat att du dök upp på HP academys podcast, en riktigt bra serie av poddar!

https://youtu.be/Tk1HkTyyzw8



Ja jag fick frågan före jul och tänkte att de kan vara kul


Lyssnade på den i dag, var thumbs up

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
karel021 skrev:
Cédric skrev:
Lite oväntat att du dök upp på HP academys podcast, en riktigt bra serie av poddar!

https://youtu.be/Tk1HkTyyzw8



Ja jag fick frågan före jul och tänkte att de kan vara kul


Lyssnade på den i dag, var thumbs up


skoj att höra

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
trivsamt med färg på och man kan stoppa i bultarna för "sista" gången


fick tänka om lite på påfyllning av bränsle

_________________
Karel Silha
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Grymt snyggt!

Hur många gånger under resan har du spräckt budgeten?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
AL skrev:
Grymt snyggt!

Hur många gånger under resan har du spräckt budgeten?

/AL


haha de är en bra fråga, men jag har inte suttit någon budget då jag vet att man aldrig håller den ändå.


Men med superbra sponsorer och lite längre tid att bygga pga covid så kan man göra smarta affärer och få tag på saker billigt

_________________
Karel Silha
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Med andra ord kunde det kostat mer? Det kan Alltid kosta mer

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Cassius skrev:
Med andra ord kunde det kostat mer? Det kan Alltid kosta mer


hehe exakt

_________________
Karel Silha
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



karel021 skrev:
Cassius skrev:
Med andra ord kunde det kostat mer? Det kan Alltid kosta mer


hehe exakt


Jag vet med mig själv hur omständig jag kan bli så jag brukar ta uppskattad tidsåtgång samt kostnad gånger Pi, då brukar jag hamna rätt nära sanningen i slutändan

_________________
Patrik Lissjos
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Lissjos skrev:
karel021 skrev:
Cassius skrev:
Med andra ord kunde det kostat mer? Det kan Alltid kosta mer


hehe exakt


Jag vet med mig själv hur omständig jag kan bli så jag brukar ta uppskattad tidsåtgång samt kostnad gånger Pi, då brukar jag hamna rätt nära sanningen i slutändan


Haha lite så ja 😂

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare




_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 24, 25, 26   >>
110 besök idag (154577 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande