Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26
15 besök idag (154863 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Orden "galet hög nivå" har aldrig passat så bra som här thumbs up


Tack

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det där med att dra ner bilen i backen med 3.2 ton? Pratar vi downforce nu? I så fall är jag skeptisk till att däcken överlever? Kompressionsvärmen kommer sannolikt göra att däcken blir svinvarma i kombination med duktig överlast.

Vad jag försöker säga: var försiktiga. Däcksexplosion i 300 blås är ju högst begränsat lajbans.


Bilen genererar 4400kg i 300kmh på högsta trip.

3.2 är vad 7post riggen klarar av att dra ner den med.

att stommarna inte pallar trycker är jag nog medveten om, förhoppningsvis kommer vi kunna se hur mycket kompression vi får om vi läser datan mellan dämpar pottarna och laser höjd sensorerna.

_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



När Porsche satte varvrekordet på Ringen, med 5:19... (jösses) så hade de specialslicks, med 3 bars tryck, för att överleva downforcen från deras one-off-evo-version av den vanliga LMP-bilen. Jag gissar att deras downforce var lägre än din?

Även Aston Martin Valkyrie har säkerhetsspjäll i golvet som blöder ut, om downforcen blir för hög, just för att klara däcken.

EDIT: såg ett inslag om Adrian Newey, angående deras nya hyperbil (RB17). De har maximerat downforcen till 1.7 ton, och dumpar allt över detta. Just för att klara däcken. Finns ju lite att reflektera över. En sak att man vill ha max downforce genom tvära kurvan, men man tar inte denna i 300 km/h. Då kan man ju utan nackdel blöda av downforcen på fullfartsrakan.

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Ja däcken kan bli ett problem, finns inte riktigt samma budget som Porsche tyvärr så de får blir lite test. Går inte göra mycket mer än så, mesta av vårat -lift kommer från golvet också

_________________
Karel Silha
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Samma med Gordon Murrays T50-S, de hade högre men minskade till 1,5 om jag minns rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Å andra sidan, om du ska köra i Sverige mest finns ju väldigt få snabba kurvor, och inte jättelånga rakor förutom kanske Anderstorp. Så tempen i verkligheten kanske inte blir så farlig trots allt, inte här iaf.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Så fort downforcen börjar jobba, oavsett raka eller kurva, så kommer däcken att börja bygga värme. Helt ofrånkomligt.

Tänkte mera i lösningstermer... Vi har kanaler för att kyla bromsarna... tänka.... grubbla... Varför inte kanaler som leder fram kylluft till däcken?

_________________
Magnus Falk
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



stilldouble skrev:
Så fort downforcen börjar jobba, oavsett raka eller kurva, så kommer däcken att börja bygga värme. Helt ofrånkomligt.

Tänkte mera i lösningstermer... Vi har kanaler för att kyla bromsarna... tänka.... grubbla... Varför inte kanaler som leder fram kylluft till däcken?


För att det skapar mycket turbulens och minskar effektiviteten och förutsägbarheten på aeron som helhet? Det är tanken som slår mig iallafall.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



För ungefär tusen år sedan byggde vi en galen bilstereo-bil. Cheva Astro...

Tomvikt före installation (helt utriven invändigt): ca 1600 kg
Vikt färdigbyggd: 4500 kg.

Ren trailer-queen... kunde egentligen bara rulla sakta till och från mässhallar från släpet.

Så det är egentligen två utmaningar här, när downforcen börjar dra iväg:

1) Ren överlast på däcken.
2) Den kompressionsvärme däcken bygger.

Nice vore ju om man kunde nyttja 1) kylkanaler till däcken och 2) den massiva evakueringen i hjulhusens bakkant för minsta möjliga aero-interferens?

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Jag vill tro att det inte kommer vara så stort problem förens man börjar åka på riktigt snabba banor. Vi har lite juster möjlighet när de kommer till aero balansen men inte mycket.

Kommer börja med att övervaka däck temp och även dämpare. (skulle vilja mäta force på dämparna också men de får nog komma senare, lika så med ride height sensorer)

efter första 7post testet så ska vi ha track test och sedan tillbaka för att justera ännu mer med den datan vi har skapat, jag tror att de kommer visa sig rätt snabbt hur mycket faktiska krafter vi skapar på dom banor vi kör på.

vi har massor med -lift vid 300 men de är för att kompensera för dom banor som går en hel del långsammare.

Men jag förstår hur du tänker Magnus, faktur kvarstår ändå att däcken kommer få leva ett hårt liv.

_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26
15 besök idag (154863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande